دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نامزد جایزه اسکار درگذشت/ مدافع همیشگی حقوق سیاه‌پوستان در هالیوود

سیسلی تایسون، بازیگر 96 ساله هالیوودی همواره منتقد فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بود که شخصیت‌های سیاه‌پوست را جنایتکار، خدمتکار یا غیراخلاقی معرفی می‌کرد.
کد خبر : 560053
Cicely Tyson.jpg

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از نیویورک تایمز، سیسیلی تایسون بازیگر سینمای هالیوود (که سابقه دریافت جوایز تونی، امی و نامزدی اسکار و گلدن‌گلوپ را دارد) پنجشنبه در 96 سالگی درگذشت.


این بازیگر با نمایش زنده‌ای از زنان قوی آفریقایی-آمریکایی، کلیشه‌های نژادی را در هنرهای نمایشی دهه 1970 از بین برد و او را به عنوان ستاره‌ و مثال موفقی از حقوق مدنی سوق داد. او در زندگی حرفه‌ای چند دهه خود، حاضر به بازی در پروژه‌هایی که سیاه‌پوستان را تحقیر کرد، نشد و زمینه حضور بازیگران جدی سیاهپوست را فراهم کرد.


او منتقد فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بود که شخصیت‌های سیاه‌پوست را جنایتکار، خدمتکار یا غیراخلاقی معرفی می‌کرد و اصرار داشت که آفریقایی-آمریکایی‌ها  حتی اگر فقیر یا مستضعف باشند، باید با وقار به تصویر کشیده شوند.


تایسون در سن 88 سالگی به پیرترین فرد برنده تونی تبدیل شد، در 93 سالگی و در سال 2018 جایزه افتخاری اسکار را نیز دریافت کرده بود. تایسون در سال 2016 نیز مدال آزادی ریاست جمهوری  را به عنوان بالاترین افتخار غیرنظامی ایالات متحده دریافت کرده بود.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته