دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از برپاکنندگان سیمرغ فجر گزارش می‌دهد؛

چرا رسانه‌ها نامحرم شدند؟/ رویکردی که نباید به رویه تبدیل شود

باید دید آیا «انتخاب‌های تحمیلی داوران جشنواره فجر» می‌تواند نظر منتقدان و نیز عموم مردم را جلب کند یا خیر؟
کد خبر : 559474
1 (4).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تکلیف فیلم‌های جشنواره فجر سی‌ونهم بالاخره با اعلام رسانه‌ای 16 اثر منتخب از میان 62 فیلم پالایش‌شده متقاضی مشخص شد؛ اتفاقی که از غیبت اسامی خاص در دوره پیش رو حکایت دارد.


نکته جالب ارزیابی 57 فیلم توسط داوران است که برخلاف عدد و رقم قبلی 5 فیلم در این میان گم است. مشخص نیست این فیلم‌ها تحت چه شرایطی نتوانسته‌اند به رقابت در فجر برسند که احتمالا برخی از اینها اسیر ممیزی و عدم دریافت پروانه نمایش شده‌اند. این نکته خصوصا در مورد فیلم‌های «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله بیشتر محل اشاره است.




بیشتر بخوانید:


موارد عجیب در جشنواره ۳۹ فجر/ فیلم تازه‌ کلیدخورده هم پذیرفته شد




در این بین روابط عمومی جشنواره نیز بدون هرگونه اطلاع‌رسانی خاص، همه حواشی را به داوری رسانه‌ها می‌کشاند. با این وجود دلیل حذف برخی فیلم‌ها و حتی سماجت بر سر صرفا «16» فیلم چیست؟


دور دور فیلم‌اولی‌ها در میدان کم‌تعداد جشنواره


در جشنواره امسال، قراری بر تفکیک بخش مسابقه اصلی و نگاه نو وجود ندارد و فیلم‌های منتخب کنونی، حتی از آثار منتخب سال‌های گذشته که 22 فیلم بود، نیز کمتر است. بنابراین مشخص است که قرار نیست ثباتی در این بخش وجود داشته باشد و احتمالا نظر نهایی داوران صرفا مبتنی بر رقابت فیلم‌های احتمالا باکیفیت بوده است.


از نکات جالب آثار اعلامی می‌توان به حضور 6 فیلم اولی در میان 16 اثر منتخب اشاره کرد؛ «خط فرضی» فرنوش صمدی، «روزی روزگاری آبادان» حمیدرضا آذرنگ، «زالاوا» ارسلان امیری، «گیج‌گاه» عادل تبریزی، «مامان» آرش انیسی، «مصلحت» حسین دارابی و «منصور» سیاوش سرمدی در این دیده می‌شوند. بنابراین داوران در دوره سی‌و‌نهم به نظر به فیلم‌اولی‌ها روی خوش نشان داده‌اند.


البته همه ساله نیز در میان فیلم‌سازان فیلم‌اولی، شاهد آثاری قابل قبول و باکیفیت بوده‌ایم که حتی گوی رقابت را میان خودشان رد و بدل کرده‌اند اما در جشنواره امسال همچنان جای برخی چهره‌ها و لااقل فیلم‌های خاص خالی دیده می‌‎شود.




بیشتر بخوانید:


همه چیز درباره حاشیه فیلم‌های پرسروصدای جشنواره




خنثی‌تر از همیشه


«قاتل و وحشی» قطعا خاص‌ترین فیلم امسال می‌توانست باشد که به رغم حواشی زیاد و جنجال‌های ناخواسته رسانه‌ای به دلیل مشکلات نظارتی و محتوایی و شاید درگیری‌های فیلمساز و سرمایه‌دار، دوباره دستش از رقابت در فیلم‌فجر کوتاه ماند. به گفته مدیران جشنواره، این فیلم برای داوران نیز اکران نشده و دلیلش هم همچنان مشخص نیست.


این اتفاق می‌توانست درباره «شیشلیک» محمدحسین مهدویان نیز رخ دهد که گویا با تلاش سازندگان این فیلم و رضایت به هر اصلاحیه‌ای، توانست نظر روسای جشنواره را جلب کند.


ادامه این رویه و ممیزی‌های اعمال‌شده بر فیلم‌های متقاضی، گویا کم‌کم به رویه‌ای تبدیل خواهد شد که اساسا جشنواره فجر را به سمت رویدادی خنثی و باب میل مدیران جشنواره ببرد. این درحالی است که سال‌های قبل‌تر فیلم‌هایی به جشنواره آمده‌اند که گاه محتواها و رویکرد عجیب و غریبی نیز داشتند اما حداقل برای اهالی رسانه‌ای فجر نمایش داده می‌شدند.


لیستی از غایبان پرمدعا


در میان غایبان دیگر که لااقل در اسم‎ورسم جا‌یشان در فجر زیادی خالی به نظر می‌رسد، می‌توان به فیلم‌هایی همچون «آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی، «کارو» احمد مرادپور، «برای مرجان» حمید زرگرنژاد، «راند چهارم» علیرضا امینی، «طلاخون» ابراهیم شیبانی، «روز ششم» حجت قاسم‌زاده‌اصل و ... اشاره کرد که به در بسته محدودیت فجر کرونایی خورده‌اند.


 لابد تیم داوری برای حذف هریک از اینها دلیل و مدعایی داشته است که البته این بخش از قضیه نیز اطلاع‌رسانی نمی‌شود. هرچند در این بین فیلم اینفلئونسر پرسروصدا یعنی «حکم تجدیدنظر» محمدامین کریم‌پور و برخی دیگر همانند «آهو»ی منتقد مدعای سینما نیز پس از تبلیغات بسیار، نتواستند عرضه اندامی در این رویداد داشته باشند و از این رویداد خط خوردند.


16 فیلم اعلام شده نهایی جشنواره فجر 39 هرکدام در بخشی نامزد دریافت جایزه هستند چرا که تحت اقدامی خلق‌الساعه، اثری که در هیچ بخش نتوانسته نظر داوران را ولو در میان آثار نامزد جلب کند، به کلی از این رویداد حذف شده است. در نهایت امر شاید بتوان بر «ابلق»، «بیِ همه چیز»، «تک تیرانداز»، «روشن» و «شیشلیک» حساب جدی‌تری باز کرد و اینان را جز مدعیان رقابت در فیلم‌فجر39 دانست.




بیشتر بخوانید:


اکران مردمی جشنواره فجر در حصار قید و شرط/ جزئیاتی جدید از احتمالات اکران مردمی فجر ۳۹




با این حال باید دید «انتخاب‌های تحمیلی داوران جشنواره فجر» می‌تواند نظر منتقدین و نیز عموم مردم را جلب کند یا خیر؟


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته