دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1398 - 17:59
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور مطرح کرد؛

اشتغال به تحصیل ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور در جمع اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته‌های روان شناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر، این واحد دانشگاهی را قطب روان‌شناسی و مشاوره استان اصفهان برشمرد و از فعالیت‌های علمی و پژوهشی آن تقدیر کرد.
کد خبر : 448637
photo_2019-12-05_17-51-53.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از خمینی‌شهر، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور که برای افتتاح مرکز مشاوره امین و گفت‌و‌گو و دیدار با اساتید و دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به این شهر سفر کرده بود، پیش از ظهر امروز در جمع اساتید و دانشجویان این واحد دانشگاهی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به دلیل وجود گرایش‌های مختلف رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره و تعداد قابل  توجه دانشجویان شاغل به تحصیل در این رشته‌ها، یک قطب روان‌شناسی و مشاوره ایجاد کرده است.



حاتمی با اشاره به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی استان اصفهان و به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در دانش افزایی مشاوره و روان‌شناسی گفت: این واحد دانشگاهی دارای استعداد توسعه رشته‌های مختلف در این حوزه به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.


رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با اشاره به اشتغال به تحصیل ۲۵۰ هزار دانشجو در رشته های روان شناسی و مشاوره در کشور گفت: در حال حاضر حدود یک هزار مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره در کشور فعال است و تعداد اعضای این سازمان نزدیک به ۳۰ هزار نفر است در حالی‌که تنها در بخش آموزشی کشور حدود ۱۲۰ هزار مجموعه آموزشی وجود دارد و ظرفیت آموزش و پرورش کشور برای استفاده از خدمات تخصصی فارغ التحصیلان این رشته‌ها ۲۰۰ هزار نفر است.


وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده 8/23 درصد از جمعیت کشور نیاز به خدمات تخصصی روان‌درمانی دارند و این در حالی است در حوزه پیشگیری نیاز کشور برای کل جمعیت ایران است.


حاتمی افزود: نوع سیاست‌گذاری‌های کلان و اسناد بالادستی باید به سمت ارتقای سلامت و رفتار سلامت هدایت شود تا افراد جامعه دچار مشکل و بیماری نشوند. بر این اساس برای ۲۲ میلیون خانوار کشور به بیش از ۴۰۰ هزار مشاور و روانشناس نیاز داریم.


وی خطاب به دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره گفت: جامعه از شما سه انتظار اساسی دارد، اول؛ آنکه آنچه در دانشگاه فرا می گیرید را به دیگران از طریق آموزش انتقال دهید، دوم؛در فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی مشارکت فعال داشته باشید و سوم؛ در فعالیت‌های حرفه‌ای حضوری اثربخش از خود ارائه کنید.


حاتمی افزود: سومین انتظار مطرح شده مربوط به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است و در این راستا در حال حاضر، این سازمان در ۱۵ رشته مرتبط با روان شناسی و مشاوره مجوز فعالیت صادر می کند.


وی با اشاره به حجم تقاضای صدور مجوز از استان‌های مختلف کشور گفت: این سازمان تصمیم گرفته انجام مصاحبه علمی از متقاضیان را با استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی استادان دانشگاه‌های هر استان به مراکز استان‌ها واگذار کند و به همین منظور این طرح از امروز در استان اصفهان اجرایی می‌شود و متقاضیان دریافت پروانه فعالیت این استان دیگر نیازی به حضور در تهران برای انجام مصاحبه علمی نخواهند داشت.


رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با تأکید بر اینکه تنها مرجع رسمی و قانونی برای صدور پروانه فعالیت در حوزه روان شناسی و مشاوره این سازمان است گفت: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان بهزیستی کشور و سایر مراکزی که قبلاً مجوز فعالیت برای متقاضیان صادر کرده‌اند، مدیران فنی این‌گونه مراکز با انجام مراحل کسب مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، اعتباربخشی می‌شوند.


حاتمی همچنین به انجام رایزنی و مذاکره با رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مراجع ذیربط برای قرار گرفتن خدمات روان‌شناسی و مشاوره زیر پوشش بیمه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این‌گونه خدمات منحصر به کلان شهرها و افراد دارای رفاه اجتماعی بیشتر است در حالی‌که اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد تقریباً از این خدمات به دلیل هزینه‌های آن محرومند.


وی همچنین به وضعیت نامناسب فضای مجازی کشور و ادعای برخی افراد مبنی بر ارائه خدمات روان شناسی و مشاوره در کانال ها و گروه های مجازی اشاره کرد و گفت: البته سیاست سازمان در این راستا ایجابی است و سعی می‌کنیم از طریق تذّکر به این افراد آنها را از اقدامات نادرست خود منصرف کنیم اما در صورت ادامه فعالیت موارد را از طریق پلیس پیگیری خواهیم کرد.
وی خاطر نشان کرد: انجام هرگونه مشاوره تلفنی و اینترنتی و معرفی اپلیکیشن‌ها تنها از طریق کسب مجوز از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ممکن خواهد بود.


حاتمی افزود: البته از طریق تلفن و اینترنت و اپلیکیشن های تلفن همراه نمی توان فعالیت تخصصی روان شناسی و مشاوره ارائه کرد و فقط در حد مداخله در بحران، راهنمایی و ارجاع می تواند باشد.


وی با اشاره به همراهی و هم افزایی این سازمان با صدا و سیما هم گفت: خوشبختانه شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون معمولاً در دعوت از متخصصان از این سازمان استعلام می‌کنند و تنها در یک برنامه شبکه آی فیلم نیز اشکالاتی دیده شد که در حال پیگیری هستیم.


حاتمی تأکید کرد: مراکزی که اقدام به انتشار و توزیع و فروش نرم افزار‌ها و آزمون‌های روان شناسی و مشاوره می‌نمایند نیز بایستی اعتبار آن ابتدا توسط سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تأیید شده باشد و این‌گونه مراکز و افراد نیز باید دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای باشند.


وی همچنین با دعوت از همه فارغ التحصیلان و فعالان در زمینه مشاوره و روان شناسی برای عضویت و اخذ پروانه فعالیت از نظام از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: پروانه اشتغال این سازمان به عنوان یک سازمان صنفی و غیر دولتی دارای اعتبار جهانی است.


در این آئین همچنین معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: افرادی که متقاضی کسب پروانه فعالیت و ایجاد مرکز مشاوره و روان شناسی می باشند باید مدارک تحصیلی دو مقطع دانشگاهی آنان در رشته‌های مرتبط باشد.


حسن عمّاری افزود: پیش از این سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره برای افراد دارای مدارک رشته‌های غیرمرتبط آزمون تخصصی برگزار می‌کرد لیکن این آزمون به دلایل مختلف فعلاً برگزار نمی‌شود و بعید است در آینده نیز تصمیم جدیدی اتخاذ شود.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته