دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1398 - 11:27

همه آنچه که کنکوری‌ها قبل از انتخاب رشته باید بدانند

داوطلبان آزمون سراسری باید قبل از انتخاب رشته به نکاتی توجه کنند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهند.
کد خبر : 409312

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، داوطلبان آزمون سراسری سال 1398 می‌توانند برای مشاهده نتایج اولیه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و با وارد کردن اطلاعات ثبت‌نامی نتایج آزمون را مشاهده کنند.


در کنکور امسال به دلیل جداشدن رشته‌های باآزمون و بدون آزمون داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند باید در رشته‌های باآزمون انتخاب رشته کنند. این دسته از داوطلبان باید دفترچه انتخاب رشته را از سایت سازمان سنجش آموزش کشور دانلود کنند.


دفترچه راهنمای انتخاب رشته از روز پنج‌شنبه 17 مردادماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. در دفترچه انتخاب رشته شرایط اختصاصی دانشگاه‌های مختلف ذکر شده است. البته رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه نیامده است و داوطلبان باید منتظر دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی باشند. دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سایت این دانشگاه منتشر می‌شود.


برای داوطلبان گروه‌های پنج‌گانه آزمایشی دفترچه انتخاب رشته جداگانه در نظر گرفته شده است که داوطلبان باید دفترچه گروه خود را دانلود کنند. به داوطلبان توصیه می‌شود که دفترچه انتخاب رشته را به‌دقت مطالعه و بعداً انتخاب رشته کنند چراکه شرایط پذیرش در برخی از رشته‌ها تغییر کرده است.


انتخاب رشته آزمون سراسری 20 مردادماه آغاز می‌شود و تا 24 مردادماه ادامه دارد. داوطلبان در زمان انتخاب رشته باید ترتیب اولویت را رعایت کنند. بعد از پایان انتخاب رشته کدتأیید 15 رقمی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد چنانچه داوطلبان این کد را دریافت نکردند باید بدانند که انتخاب رشته انجام نشده است و دوباره باید انجام شود.


داوطلبان رشته‌های علوم ورزشی و آموزشی تربیت‌بدنی، نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری - کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی باید در آزمون عملی این رشته‌ها نیز شرکت کنند این داوطلبان از نهم تا 18 تیرماه فرصت ثبت اعلام علاقه‌مندی در این رشته‌ها را داشتند. در اقدام بعدی داوطلبان در زمان انتخاب رشته باید این رشته‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد کنند. آزمون عملی این رشته‌ها به شرح زیر برگزار می‌شود.





































ردیف



نام رشته



تاریخ برگزاری آزمون عملی



1



علوم ورزشی و آموزش تربیت‌بدنی



پنجشنبه؛ جمعه؛ شنبه و یکشنبه 4،3، 5 و 6 مردادماه برگزار شد.



2



کتابت و نگارگری



عصر چهارشنبه 16 مردادماه



3



نقاشی، ارتباط تصویری، کاردانی هنرهای تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس



صبح پنجشنبه 17 مردادماه



4



طراحی صنعتی



عصر پنجشنبه 17 مردادماه



5



ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، آهنگسازی، بازیگری - کارگردانی، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی



برای آگاهی از تاریخ برگزاری آزمون به اطلاعیه 8 مردادماه مندرج در سایت این سازمان مراجعه شود.




علاقه‌مندان به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران درصورتی‌که مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند در این مرحله می‌توانند با پرداخت هزینه مربوط به علاقه‌مندی به رشته‌های این دانشگاه‌ها به مبلغ 69 هزار ریال از طریق سیستم پرداخت اینترنتی در سازمان سنجش کارت اعتباری مربوطه را تهیه و انتخاب رشته کنند.


برای انتخاب رشته در رشته‌های بدون آزمون باید با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته انجام شود. پذیرش در این رشته‌ها براساس معدل دیپلم است. متقاضیان این رشته‌ها تا 28 شهریورماه فرصت انتخاب رشته در این رشته‌ها را دارند. دفترچه راهنمای انتخاب رشته از تاریخ 17 بهمن‌ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است. رشته‌هایی به مجموع رشته‌های بدون آزمون اضافه شده است که به‌صورت اصلاحیه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.


علاقه‌مندان به رشته‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید با مراجعه به سایت این دانشگاه رشته‌های بدون‌آزمون این دانشگاه را انتخاب کنند. داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز تا 28 شهریور فرصت انتخاب رشته دارند.


داوطلبان بعد انتخاب رشته باید از رسید تأیید انتخاب رشته پرینت تهیه کنند و در نزد خود نگه دارند تا امکان دست‌کاری به رشته‌محل‌های انتخابی وجود نداشته باشد.


کنکوری‌ها تا 31 شهریورماه فرصت دارند که مدرک دیپلم خود را دریافت کنند. چنانچه داوطلبان نتوانند در این موعد مدرک دیپلم خود را ارائه دهند از ادامه تحصیل بازمی‌مانند و در صورت قبولی نهایی نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند.


پذیرفته‌شدگان آزمون سال گذشته در دوره‌های روزانه فقط می‌توانند در دوره‌های غیرروزانه انتخاب رشته کنند. البته به‌شرط اینکه تا 25 اسفند 97 از رشته قبلی خود انصراف داده باشند.


داوطلبان در صورت مشاهده مغایرت در سهمیه (برای داوطلبان متقاضی سهمیه ایثارگران) یا درخواست اعمال سهمیه ایثارگران، باید تا تاریخ 22 مردادماه به ارگان‌های مربوطه مراجعه و موضوع علت عدم اختصاص سهمیه را پیگیری کنند. در صورت تأیید نهایی سهمیه داوطلبان، ارگان‌های مربوطه باید تا 27 مردادماه نامه تأیید سهمیه را به سازمان سنجش تحویل دهند.


کنکوری‌هایی که در معدل دیپلم یا پیش‌دانشگاهی یا سوابق تحصیلی مغایرتی مشاهده می‌کنند باید به منطقه آموزش و پرورش خود مراجعه کنند و آموزش و پرورش اقدامات لازم را تا 22 مردادماه انجام دهد.


انتهای پیام/4107/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته