دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد:

حیدرمحمودی هنرمندی تأثیرگذار در عرصه هنر عاشیقی ایران بود

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، عاشیق حیدرمحمودی را هنرمندی تأثیرگذار در عرصه هنر عاشیقی ایران دانست.
کد خبر : 400457
22.jpg

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از انجمن موسیقی ایران، عاشیق حیدرمحمودی یکی از هنرمندان موسیقی بومی کشور درگذشت. وی متولد روستای نوآباد از توابع شهرستان کبودرآهنگ استان همدان بود و هفتمین نسل از سلسله یک خانواده عاشیق‌پرور به شمار می‌آمد.


پدر عاشیق حیدرمحمودی، «عاشیق مولا» نام داشت که حدود ۵۰ سال عاشیق بود. پدر بزرگش «عاشیق حسین» نام داشت و جدش «عاشیق محمود انصاری» که حدود ۴۰ سال عاشیق بود.


عاشیق حیدرمحمودی هنر عاشیقی را از 18 سالگی آغاز کرد و نزدیک به ۷۵ سال چون ستونی استوار هنر عاشیقی را در استان همدان و نواحی مرکزی ایران زنده و پویا نگه داشت.


حیدرمحمودی نه‌تنها در محیط عاشیقی قم-ساوه-همدان بلکه در سراسر ایران هنرمندی استثنایی به شمار می‌رفت. او ضمن تسلط به ۳۶ داستان عاشیقی و کلیه مقام‌های عاشیقی همدان، از منظر متانت و ادب یک الگوی کامل برای هنرمندان منطقه به‌ شمار می‌رفت.


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پیامی فقدان این هنرمند پیشکسوت را تسلیت گفت. در بخشی از پیام محمد اللهیاری آمده است: عاشیق حیدرمحمودی یکی از هنرمندان برجسته و تأثیرگذار عرصه هنر عاشیقی در ایران و به طور ویژه استان همدان بود که پس از عمری تلاش بی‌وقفه در ترویج و تعالی موسیقی عاشیقی و ارائه آثاری دلنشین دار فانی را وداع گفت.


اللهیاری در ادامه پیام تسلیت خود آورده است: اینجانب در کنار هنرمندان و اهالی موسیقی یاد او را گرامی داشته و ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری کشور به‌ویژه عاشیق های ایران از خداوند متعال برای بازماندگان و عموم ارادتمندان آن مرحوم سلامت و شکیبایی مسئلت دارم.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته