دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 09:53
حاتمی در گفتگو با آنا:

جزوه‌محوری دانشگاه‌ها تهدیدی برای صنعت کتاب است

مدیر انتشارات دانش‌نگار گفت: اکتفای دانشجویان و اساتید به جزوه یا ابزارهای دیگر در دانشگاه‌ها تهدیدی برای صنعت چاپ و نشر کتاب است.
کد خبر : 379066
MOHAMAD-REZA-HATAMI-(9).jpg

محمدرضا حاتمی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: اگر فعالیت حوزه نشر دانشگاهی را قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هم مقایسه کنیم، قطعاً کتاب‌های دانشگاهی بعد از انقلاب نسبت به قبل از آن پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و شاید فعالیت‌های آن چند صد برابر شده است.


مدیر انتشارات دانش‌نگار با اشاره به اینکه از بنیان‌گذاران انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی است، افزود: این انجمن تقریباً از سال 81 پا گرفته و در این 16 سال تعاملی بین ناشرانی که کتاب‌های دانشگاهی چاپ می‌کردند بوده است؛ در این انجمن هم ناشران خصوصی و هم ناشران دولتی عضو انجمن هستند. اکنون انجمن یک روال منطقی و منسجم را در فعالیت‌های خودش دارد و کیفیت کار و انتظاری که هست، سال به سال نسبت به سال قبل بهتر باشد که با توجه به بازدیدی که از غرفه‌های سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، داشتم چنین چیزی انجام شده است.


وی درباره مشکلات ناشران کتاب دانشگاهی اظهار کرد: در خصوص کتاب دانشگاهی و ناشران آن باید گفت با مشکلات بسیار جدی روبه‌رو هستند. وقتی می‌گوییم کتاب دانشگاهی منظورمان کتاب‌های درسی و کتاب‌های کمک‌درسی که مورد نیاز دانشجویان است. تقریباً در سال 86 که یارانه کاغذ برداشته شد، با توجه به اینکه درآمد مردم مقداری منطقی بود، فشار زیادی به‌لحاظ مالی به افراد وارد نمی‌شد.


حاتمی  ادامه داد: با رشد دنیای مجازی به اضافه وضع اقتصادی مردم و به‌خصوص دانشجویان، افول زیادی را در کتاب‌های دانشگاهی از نظر تیراژ داریم. اما به‌لحاظ تعداد نه، چون مجموع کتاب‌های چاپ دیجیتال یا سرعت بالا به کمک آمده و کتاب‌ها در تیراژ متأسفانه 200 جلد و حتی 50 جلد هم چاپ می‌شود و بسیاری از ناشران دانشگاهی ما مجبور شدند مؤسسات خودشان را تعطیل کنند و فقط عنوانی از آنها باقی مانده است.


مسئول سابق انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی خاطرنشان کرد: این وضعیت خوبی نیست و به اعتقاد من وقتی دانشجویی کتاب نخواند و کم‌کم فاصله بگیرد با کتاب خواندن، قطعاً در سطح علمی فرد تأثیر می‌گذارد و در درازمدت ما ضرر می‌کنیم.


سید عباس حسینی نیک محمد رضا حاتمی

وی اشاره کرد: شاید برگشت به پرداخت یارانه برای چاپ کتاب در بهبود اوضاع نشر موثر باشد، قیمت کاغذ با دلار 3 تا 4 هزار تومان، بندی 70 تا 80 هزار تومان بود، خب همین را شما سه برابر که کنید بین 300 تا 400 هزار تومان یعنی شرایط فعلی می‌شود. خب این در ظرف یک سال پاسخ خوبی به کسانی که متقاضی خرید کتاب هستند نیست و دلیل عمده آن هم از تحریم برمی‌آید. یعنی به‌نظر من اگر بخواهیم دلایلش را ذکر کنیم، نه کارآمدی دولت است، نه تصمیم‌گیران کلان کشور، این نشان از تحریم و نبود برنامه‌ریزی‌های درازمدت در بحث مدیریت ارز، درآمد ملی و دلایلی دیگر دارد.


حاتمی درباره انتشارات مرکز رسانه و نشرعلمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعه‌ای بسیار وسیعی است. البته در حوزه کتاب نیز، به‌نظر من اگر کتاب‌ها را به ضعیف، متوسط، خوب و عالی، تقسیم‌بندی کنیم؛ به‌نظر من میانگین کتاب‌های چاپ شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی خوب و به سمت بالا است و دانشگاه آزاد اسلامی هم مثل یک مرکز دیگر، هیچ‌وقت رقیب بخش خصوصی نبوده و کار خودش را می‌کرده و اصراری هم بر اینکه جای کسی را در بازار تنگ کند، نداشته است؛ از این منظر به نظر من دانشگاه آزاد اسلامی مرکز خوبی است.


این استاد دانشگاه بیان کرد: اتفاقی که چه در دانشگاه آزاد اسلامی و چه در دانشگاه‌های دولتی روی داده، این است که متأسفانه کتاب برای اینکه دانشجو خریداری کند، معرفی نمی‌شود. بیشتر به جزوات و پاورپوینت‌های اساتید اکتفا می‌شود که این موضوع در حقیقت لطمه‌ای به بازار کتاب می‌زند.


وی در پایان سخنان خود گفت: متأسفانه خیلی از ناشران ما که الان در حوزه کتاب‌های دانشگاهی کار می‌کنند به‌جز چند ناشر انگشت‌شمار که بنیان‌های قوی‌تری دارند، یا دولتی هستند و یا کتاب‌های‌شان خیلی اجبار هست که دیگران بخوانند و در یک حالت رقابتی وضعیت مناسبی ندارند.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته