دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1398 - 12:47
باقری در گفتگو با آنا:

انتشار الکترونیکی کتاب‌ها از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند

مدیر کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: انتشار الکترونیکی کتاب‌ها و رساله‌ها از هزینه‌های اضافی چاپ جلوگیری می‌کند.
کد خبر : 378539
photo_2019-05-04_12-15-07.jpg

فاطمه باقری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در حاشیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اهمیت انتشار آزاد اطلاعات اظهار کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات و اشاعه آن از موضوعات بسیار مهمی است که در عصر امروز و قرن بیست و یکم بیشتر با آن مواجه هستیم. البته در دهه‌های اخیر کشورهای پیشرفته کارهایی را در انتشار آزاد اطلاعات شروع کردند و فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه داشتند. پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی به انحای مختلف تلاششان را کردند تا این دسترسی را آزادتر و آسان‌تر بکنند. 


وی خاطرنشان کرد: در کشور ما هم فعالیت‌هایی صورت گرفته است ولی در مقایسه با کشورهای پیشرفته فوق‌العاده کم‌کاری شده است.


استاد دانشگاه خوارزمی و مدیر کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج تصریح کرد: رویه پایان‌نامه‌نویسی در دانشگاه‌های کشور رویه درستی نیست. ما هر چه اطلاعات را اشاعه بدهیم و بیشتر با آن در تماس باشیم به جامعه‌ خودمان کمک کرده‌ایم. یعنی در واقع اگر با مطالعه فکرمان را پرورش بدهیم می‌توانیم به خانواده و جامعه خود خدمت کرده و در سطح جهانی نیز رتبه و جایگاه بهتری را از نظر اجتماعی فرهنگی و اقتصادی کسب کنیم. برای این کار روی انتشارات الکترونیکی خیلی می توان مانور داد و کار کرد. 


باقری بیان کرد: اگر ما کتاب‌ها و رساله‌ها را به‌صورت الکترونیکی در یک پایگاه داده جمع‌آوری کنیم، بسیاری از هزینه‌های اضافی کاهش می‌یابد. حتی این اسناد گردآوری شده, ابتدا می‌تواند با صرف هزینه کمی قابل دریافت باشد. 


مدیر کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج افزود: برای تهیه نسخه الکترونیکی کتاب‌ها و مقالات انگلیسی هزینه صرف می‌کنیم. در انتشار کتاب‌های فارسی هم فعالیت‌هایی انجام شده اما گاه دسترسی‌ها محدود است و کیفیت‌ها نامناسب است لذا باید پایگاه واحدی وجود داشته باشد که با تمام دانشگاه‌های کشور در ارتباط بوده و نسخه‌های الکترونیکی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی را گردآوری کند و آن را در اختیار مردم و به‌خصوص پژوهشگران قرار دهد.


وی تصریح کرد: امروزه جامعه با قیمت‌های فزاینده کاغذ روبرو است. انتشار نسخه الکترونیکی رساله و پایان نامه‌ها از قطع درختان جلوگیری می‌کند. در انتشار الکترونیکی نیز از نظر فضای ذخیره‌سازی محدود نیستیم و از طرف دیگر تبلیغات خوبی هم می‌توانیم داشته باشیم. 


باقری خاطرنشان کرد: چون انتشار آزاد پایان‌نامه‌ها زیر نظر ارگان خاصی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تماماً در یک سامانه گردآوری شده لذا نظارت بر اطلاعات راحت‌تر خواهد بود و این کار جلوی موازی‌کاری و کپی‌برداری را خواهد گرفت.


مدیر کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در پایان بیان کرد: رعایت کپی‌رایت مسئله مهمی است که در آینده‌ای نزدیک در کشور و در دانشگاه‌ها نهادینه خواهد شد. مشکلی که تابه‌حال داشتیم بحث عدم رعایت  کپی‌رایت بوده که برخی افراد به علت ناآشنایی و برخی هم متأسفانه از روی غرض به سمت کپی‌برداری می‌روند. در دانشگاه‌های ما تحقیق و پژوهش به معنای واقعی انجام نمی‌شود یعنی پژوهشی که استاد باید وقت بگذارد و پاراگراف‌های کپی شده را حذف کند این کار انجام نمی‌شود. وقتی استاد جلوی این قضیه را نمی‌گیرد دانشجو  آگاهانه یا ناآگاهانه این رویه را ادامه خواهد داد.


انتهای پیام/4107/4126/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته