دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1397 - 11:20
مطلبی تأکید کرد:

لزوم سرمایه‌گذاری در محورهای مغفول پژوهش‌های فرهنگی

عضو شورای سیاست‌گذاری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال بر ضرورت پرداختن به خلأهای پژوهشی حوزه پژوهش‌‎های فرهنگی تأکید کرد.
کد خبر : 364750
125.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، فردا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.


انتخاب برترین‌های پژوهش فرهنگی سال 1397 در محورهای 10 گانه «مطالعات دین، آیین‌ها و مناسک»، «ابعاد اجتماعی فرهنگ و دین»، «مطالعات انتقادی فرهنگ»، «مطالعات هنری»، «سیاست‌گذاری فرهنگی»، «مطالعات رسانه»، «صنایع فرهنگی و رسانه‌ای»، «ابعاد فرهنگی مطالعات ادبی و زبان»، «ابعاد فرهنگی مطالعات علم و آموزش و پرورش» و «ابعاد فرهنگی مسائل زنان و جوانان» ‌صورت خواهد گرفت. علاوه بر این در آیین اختتامیه جشنواره از یک پیش‌کسوت پژوهش فرهنگی تقدیر خواهد شد.


در همین ارتباط و در نشست خبری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در پاسخ به این پرسش خبرنگار آنا که بیشترین آثار دریافتی دبیرخانه در چه محوری بوده است، اظهار کرد: در تعداد پژوهش‌های دریافتی تناسب نزدیکی دیده نمی‌شود؛ مثلاً «مطالعات دین، آیین‌ها و مناسک» و «ابعاد اجتماعی فرهنگ و دین» و«ابعاد فرهنگی مطالعات علم و آموزش و پرورش» آثار زیادی دریافت شده است. از سوی دیگر، در برخی حوزه‌های مهم و تأثیرگذار مانند «ابعاد فرهنگی مسائل زنان و جوانان» مجموع پایان‌نامه‌های دریافتی ما از بین حدود یک هزار اثر فقط یازده عنوان بوده است که رقم بسیار پایینی است. این نشان می‌دهد که در این حوزه، سرمایه‌گذاری پایین بوده و دانشگاه‌ها و دپارتمان‌های مربوطه باید روی این موضوعات سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.


داریوش مطلبی گفت: باید در محورهای کمتر کارشده پژوهش‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد، عدم تناسب آثار دریافتی در محورهای مختلف، خلأهای پژوهش و مضامین موردنیاز را روشن می‌کند. به این ترتیب، پژوهشگران و مؤلفان مبتنی بر همین نیازها به تولید آثار پژوهشی خواهند پرداخت و متولیان و مدیران فرهنگی نیز حوزه‌های فرهنگی مغفول جامعه را خواهند شناخت.


لازم به ذکر است، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال فردا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در تالار همایش‌های پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری واقع در تقاطع خیابان انقلاب و خیابان برادران مظفر برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/4072/4104/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته