دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1397 - 16:29
متکی:

مخالفت با غرب فرمول شناخت اولویت‌های جهان اسلام است

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان مخالفت با سیاست‌های غرب را فرمولی ساده برای شناخت اولویت‌های جهان اسلام معرفی کرد.
کد خبر : 362358
BQ4K2882.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، منوچهر متکی عصر امروز در نشست تخصصی «دیپلماسی اتحاد اسلامی، ضرورت‌ها و راهبردها» که در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: برخی فکر می‌کردند با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کشورمان به‌دنبال عقده‌گشایی می‌افتد و بنابراین شمشیرهای خود را تیز کرده بودند، اما باوجود این توهمات شاهد بودیم که صدای وحدت‌خواهانه و وحدت‌طلبی از ایران بلند شد.


وی افزود: تشبیهاتی که از دانشگاه مذاهب اسلامی انجام می‌شود، نشان می‌دهد نگاه ما به دوردست‌هاست. وحدت یک بُعد ایجابی دارد و ضرورت دارد که ما در کنار یکدیگر باشیم. زدودن آثاری که از فقدان وحدت بر جامعه اسلامی مترتب است، بُعد سلبی موضوع است.


متکی تصریح کرد: گرچه تفرقه نمودِ نداشتن وحدت است ولی نشان می‌دهد که یک حرکت هدف‌دار وجود دارد. در واقع وحدت یک تاکتیک و راهبرد است و اقدامی ضروری برای جهان اسلام به‌شمار می‌رود.


وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: همان‌طور که در بُعد ایجابی، انقلاب اسلامی داعیه‌دار وحدت است و باید بر آن سرمایه‌گذاری کند، باید در جهان اسلام نیز این تاکتیک دنبال شود؛ همان‌طور که تبیین وحدت لازم است شناخت تفرقه نیز یک ضرورت به‌شمار می‌رود.


متکی تأکید کرد: آمریکا از زمان توافق کمپ دیوید تاکنون همواره دنبال حل موضوع فلسطین بوده ولی تاکنون نتوانسته است اقدامی عملیاتی انجام دهد. برای وحدت جامعه اسلامی باید اولویت تعیین کنیم، همان‌گونه که غربی‌ها می‌خواهند برای ما اولویت تعریف کنند.


وی تأکید کرد: متأسفانه نگاه هوشمندانه رهبر انقلاب در جلوگیری از تفرقه میان شیعه و اهل سنت در جای دیگری از نظام اسلامی مشاهده نمی‌شود. ما باید برای کسانی که در جهان اسلام به‌دنبال تفرقه هستند برنامه و راهبرد داشته باشیم. آنها با سناریوهای خارجی هم‌سو شده‌اند و عربستان رهبری آن را برعهده دارد.


متکی تصریح کرد: بزرگ‌ترین نماد تفرقه‌سازی خلق داعش بود که چند هدف عمده داشت. بزرگ‌ترین خیانت خلق داعش این بود که می‌خواستند همه جوانانی را که در منطقه و ایران به‌دنبال هم‌گرایی و هم‌سویی با انقلاب اسلامی بودند، جذب خود کنند. آنها همچنان از اقداماتی خشمگین هستند که امام خمینی(ره) 40 سال پیش برای بازداشتن اقدامات تفرقه‌افکنانه آنان انجام داده بود. خشمی که امام خمینی(ره) در دل بعضی ایجاد کرد، مبارزه با آمریکا و صهیونیسم بود.


وی افزود: خیانت در جهان اسلام باعث شد تا خلق داعش تا حد زیادی موفق باشد و بتواند تأثیر خود را بر جوامع مدنی بگذارد. در راهبرد ما یکی از راه‌های زمینه‌سازی وحدت این است که جهان اسلام اولویت‌های واقعی خود را بشناسد. اینکه رهبر انقلاب فلسطین را اولویت و موضوع اصلی جهان اسلام معرفی می‌کند، نشان می‌دهد که با غلیان احساس جامعه اسلامی، وحدت می‌تواند محور امت باشد.


متکی گفت: یک فرمول ساده برای شناخت راهبرد امت اسلامی وجود دارد و آن این است که به‌عنوان نمونه اگر موضوعی همچون عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود و ریشه آن غرب است، باید بدانیم اشتباهی وجود دارد و باید خلاف آن را انجام دهیم، زیرا اهداف غربی‌ها در ضدیت با نظام اسلامی مشخص است.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته