دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1397 - 09:45
آهون‌منش:

تعطیلی 70 واحد غیرانتفاعی در طول 7 سال گذشته انجام شده است

رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی اعلام کرد: 70 واحد غیرانتفاعی در طول هفت سال تعطیل شده است.
کد خبر : 357809
کشاورز+زاده+های+ما+هم+بی+سوادند+_+وزارت+کشاورزی+پایش+را+از+کفش+وزارت+علوم+خارج+کند.jpg

علی آهون‌منش در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به سخنان وزیر علوم مبنی بر اینکه 70 واحد دانشگاهی غیرانتفاعی تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: به وزیر علوم گزارش داده‌اند که برخی از واحدها، استانداردهای لازم را رعایت نکردند و باید تعطیل شوند.


وی با بیان اینکه 70 دانشگاه غیرانتفاعی به یکباره تعطیل نشده‌اند، افزود: 25 واحد ظرفیت‌شان صفر شده بود و  25 واحد بی‌کیفیت هم تعطیل شده است.


رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: اخیراً گزارش حدود 10 مؤسسه غیرانتفاعی ارائه و به‌دلیل کیفیت پایین، این مؤسسات تعطیل شدند و آماری که اکنون مطرح شده است (تعطیلی 70 واحد) مربوط به پنج تا هفت سال قبل است.


آهون‌منش بیان کرد: وقتی که وزیر می‌گوید 70 واحد غیرانتفاعی تعطیل شده است، باید اعلام شود که واحدهای  بی‌کیفیت تعطیل شده‌اند و 300 واحد به کار خود ادامه می‌دهند. متأسفانه مسئولان بخشی از آمار را می‌گویند اما به بخش‌های مثبت اشاره‌ای نمی‌کنند که این موضوع نگران‌کننده است.


وی ادامه داد: سرانه آموزشی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی بین 3.2 تا 3.5 مترمربع است.


رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در پاسخ به اینکه ادغام واحدها چگونه پیگیری می‌شود؟ ادامه داد: هنوز آیین‌نامه‌ای در این زمینه ارائه نشده است. مسئولان وزارت علوم می‌گویند که آیین‌نامه در حال نهایی شدن است و به‌زودی ابلاغ می‌شود. نمی‌دانیم  قرار است دقیقاً چه اتفاقی بیفتد.


رئیس اتحادیه مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی با بیان اینکه ادغام بدون اطلاع واحدهای غیرانتفاعی با مدیریت معاون آموزشی وزارت علوم پیش می‌رود، اضافه کرد: مثلاً در یک رشته‌، سه مؤسسه در حال فعالیت هستند؛ برای هر رشته 60 ظرفیت دارند؛ درست است که ظرفیت‌ها کامل پر نمی‌شود ولی انگار قرار است این ظرفیت را در زمان ادغام تخصیص ندهند؛ برای تشویق به ادغام، ظرفیت‌ها باید سه‌ برابر شود؛ اما وزارت علوم می‌خواهد به واحدهای ادغامی در سه رشته 80 ظرفیت بدهد. این‌گونه انگیزه‌های لازم برای ادغام باقی نمی‌ماند. 


وی درباره تأثیر ساختمان‌های استیجاری در ادغام مؤسسات غیرانتفاعی با اشاره به اینکه آماری از واحدهای استیجاری نداریم، گفت: نفس اجاره مشکلی ندارد اما واحدهای استیجاری کوچک و مسکونی مورد انتقاد است؛ در غیراین‌صورت مشکلی وجود ندارد.


انتهای پیام/4040/ 4007/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
۰
بسیاری ازدانشگاههامانند پیام نور و علم و کاربردی آزمایشگاه و کتابخانه و کارگاه ندارند و درخانه های مسکونی ایجاد شده اند و اساتید کم سوادی دارند .
هلدینگ شایسته