دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 16:20
باقری:

دیوار میان صنعت و دانشگاه با رویکرد دانشگاه آزاد برداشته شده است

دیوار میان صنعت و دانشگاه با رویکرد دانشگاه آزاد برداشته شده است
معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد استان اصفهان عنوان کرد: زمانی دیوار بلندی میان دانشگاه و صنعت کشیده شده بود، اما امروز با رویکرد دانشگاه آزاد این دیوار برداشته شده است.
کد خبر : 911185

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد باقری معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست مشاوران تحصیلی ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهرستان اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه دانشگاه آزاد استان اصفهان دارای بیش از ۹۰ هزار دانشجو در ۲۸ واحد دانشگاهی در سطح استان اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه جدا از ظرفیت دانشجویان ایرانی، دانشجویان غیرایرانی نیز داریم، افزود: زمانی دیوار بلندی میان دانشگاه و صنعت کشیده شده بود، اما امروز در رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص در استان اصفهان افتخار داریم که دانشگاه آزاد برآمده از مردم و برای مردم، نقش مهمی در ایجاد ارتباط تنگاتنگ و کارگشا برای کشور میان صنعت و دانشگاه ایفا می‌کند.

امروز با رویکرد دانشگاه آزاد دیوار میان صنعت و دانشگاه برداشته شده است

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: در این دانشگاه برای رفع مشکلات متعدد، راهکار‌ها و تعاریف مفید و کاربردی داریم و آمادگی همراهی و همکاری را در سایر واحد‌ها نیز با مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد.

باقری متذکر شد: در سطح استان اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در بالاترین سطح علمی و فناوری کشور است و واحد‌های دیگر ما هم ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری دارند.

دغدغه دانشگاه آزاد اشتغال دانشجویان است

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان هم بیان کرد: افتخار ما این است که از یک دانشگاه آموزش و پژوهش‌محور فراتر رفته و به سمت دانشگاه‌های فناور و نوآور گام برداشته‌ایم و دلیل این موضوع دغدغه‌مندی دانشگاه، درک معضل و چالش‌های موجود در جامعه براساس رسالت و تعریف کارکرد دانشگاه در حل مسائل کشور است.

امروز با رویکرد دانشگاه آزاد دیوار میان صنعت و دانشگاه برداشته شده است

اکبر پیرستانی افزود: یکی از دغدغه‌های ما این بود که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، باید شروع به گذراندن دوره کارآموزی و بعضاً هرز رفتن یا بیگاری در صنعت می‌شدند و در نهایت هم از تاکسی‌های اینترنتی یا مشاغل بی‌ربط سردرمی‌آورند و صنعت هم معتقد بود که دانسته‌های این دانشجویان به کار صنعت نمی‌آید؛ از این رو ایده‌هایی را گرفتیم و همزمان با تحصیل، اشتغال و مهارت را وارد کردیم و همانطور که در رشته‌های پزشکی، دانشجویان باید کار کنند و مهارت مرتبط با رشته خود را کسب کنند، دانشجویان رشته‌های دیگر هم باید وارد کار مهارتی و کسب تخصص میدانی مرتبط با رشته تحصیلی خود شوند.

وی یادآور شد: در مشورت با اتاق بازرگانی به سمت طرح پویش رفتیم و سرای نوآوری را ایجاد کردیم و ۳ هزار رزومه در این سرا در وهله نخست بارگذاری شد و بیش از یک‌هزار دانشجو جذب بازار کار شدند؛ از سویی برای اینکه مسئله اداره کار و مشکلات آن برای صنعت پیش نیاید، به این سمت رفتیم که بیمه دانشجویی را رقم زده و در این طرح هم دانشجو تمام‌وقت سر کار نیست و از سویی رزومه کاری هم برای دانشجو ایجاد‌ می‌شود و صنایع و کارفرمایان دچار مشکلی در این خصوص نمی‌شوند.

امروز با رویکرد دانشگاه آزاد دیوار میان صنعت و دانشگاه برداشته شده است

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: برای رشته‌های علوم انسانی با مدارس غیرانتفاعی وارد مذاکره شدیم و بسیاری از دانشجویان رشته‌های انسانی با موافقت آموزش و پرورش و اشتغال در مدارس غیرانتفاعی مشغول به همکاری شدند تا هم به معلمان کمک کنند و هم در طرح پویش شرکت داشته باشند.

پیرستانی مطرح کرد: همچنین در کنار طرح پویش، طرح پایش را داریم و امروز کارگروهی مشخص شده که با تعامل و همفکری با بخش صنعتی، نظام موضوعات را احصاء و طراحی‌ می‌کنند و برای دانشجو و استاد به‌عنوان طرح پایان‌نامه ارائه می‌دهند که در موضوع آب، امنیت غذایی و فولاد، دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان وارد شده و مزایای این طرح آن است که صنعت، دسترسی بهتری به استادان و نتایج تحقیقاتی دارد و از این طریق، بسیاری از مشکلات صنایع رفع  می‌شود.

امروز با رویکرد دانشگاه آزاد دیوار میان صنعت و دانشگاه برداشته شده است

وی اشاره کرد: از سال ۹۹ ظرفیت دانشجوی بین‌الملل را ایجاد کردیم که با ورود دانشجویان خارجی، کمک زیادی به شرایط گردشگری استان اصفهان شد و پیرو این موضوع با ۶ مؤسسه آموزش عالی مرتبط در مالزی تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و پژوهشی امضا کرده‌ایم، در همین رابطه، زمستان گذشته در این واحد دانشگاهی مدرسه زمستانی با حضور ۳۰ دانشجو با ملیت‌های مختلف از دانشگاه مالزی داشتیم.

معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین اجرای مدرسه تابستانه برای دانشجویان علاقه‌مند استان اصفهان را در نظر داریم تا با اعزام دانشجویان مقاطع تکمیلی به مالزی، تبادل دانش و اطلاعات بیشتری داشته باشیم و این نقطه قوتی برای ماست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته