تحریمهای اقتصادی یکی از حربههای جهان سرمایهداری ضد ایران از ابتدای انقلاب ۵۷ تاکنون بوده و مانع از رسیدن مواد، آلات و اطلاعات مورد نیاز در جریان توسعه در ایران شده است.
جامعه برای رفع مشکلات توسعه نیاز به برنامهریزیهای علمی دارد که باید با استفاده از متخصصان، تعاون و همکاری، ارتباطات، اشتیاق و ارزیابیهای مستمر انجام گیرد.
مجلس شورای اسلامی، به عنوان مهمترین مرجع قانونگذاری در کشور، نقش مؤثری در پیشبرد و تحقق خط مشیهای ملی و اجرایی سازی قوانین مختلف کشور داشته و به منظور تحقق این هدف نیازمند پشتیبانی و هم افزایی مردمی و اجتماعی است که یکی از مهمترین شئون آن، مشارکت عامه مردم در فرایندهای نظارتی و ارزشیابی قانون در کشور است.
گونهشناسی مصادیق فساد نشانمیدهد که بسیاری از مصادیق فساد سیاسی، رسانه، اداری و فساد حکمرانی در برنامهریزیها و طرحهای مقابله، نادیده گرفتهشدهاند و طرح اساسی برای مقابله با آنها وجود ندارد.
الزامات زمینهای بازار صوت و تصویر فراگیر (نمایش خانگی) را باید در پنج محور شامل تعاملات میان بازیگران، مزیتهای رقابتی بازار، مؤلفههای شناختی و روانی بازار، هنجارهای رسمی و غیررسمی و برهمکنش بازار صوت و تصویر فراگیر با دیگر بازارها مدنظر قرار داد.
شریعتی در مقام یک روشنفکر اجتماعی، موضعی انتقادی نسبت به دانشگاه و بهطور خاص رشتۀ جامعهشناسی در ایران داشت؛ موضعی که در عملگرایی آکادمیک نیمۀ قرن بیستم ریشه داشت.
سواد سلامت موضوعی جهانی است و سازمان بهداشت جهانی، سواد سلامت را به عنوان مهارتهای شناختی و اجتماعی تعیین کننده انگیزه و توانایی افراد برای دسترسی، درک و استفاده از اطلاعات جهت حفظ و ارتقای سلامت تعریف میکند.
جامعهشناسی محیطزیست بنا به تعریف، مطالعۀ ارتباط میان جامعه و محیطزیست و تأثیراتی است که بر هم میگذارند. در این مطالعات، هدف یافتن پاسخ برای بحرانهای محیطزیستی نیز هست.
با عینک نظریههای غربی؛ مسائل جامعۀ ما دیده نمیشوند، بلکه مسائلی که خاص جامعۀ غربی است و نظریهپرداز برای همان مسأله اقدام به برساخت نظریه کرده است مطابق با نظریههای مدرن، دیده میشوند.
این پژوهش پیش درآمدی است بر بحث «آسیب شناسی سنجش رسانههای خدمت عمومی در ایران»؛ موضوعی پراهمیت که ذیل «مرجعیت رسانهای» مطرح میشود و به عنوان یکی از ابزارهای شناخت وضعیت مرجعیت رسانهای قلمداد میشود.
برخورد سطحی، سنتی و تجربی با مسئله نشر جوابگوی نیازهای جامعه کنونی نیست؛ زیرا نشر پیوندی عمیق با تاریخ، اقلیم، فرهنگ، اقتصاد و آموزش دارد و نیازمند حرکتی همهجانبه و در تمام ابعاد است.
پس از شناسایی ایرادهای اجمالی که عمدتاً مرتبط با پیشنیازها، فرایند و محتوای قانونگذاری است، کیفیت اجرای طرحهای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در دستگاههای مختلف اجرایی در یک پژوهش آسیبشناسی شد.
این پژوهش مطرح میکند که علی رغم نیاز اقتصاد و تکلیف قانونی به بانکها برای پرداخت تسهیلات بلندمدت در حوزه مسکن در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، این زیرساخت در نظام اقتصادی کشور به خوبی مهیا نشده است و تا کنون تنها دو مرحله انتشار اوراق رهنی مسکن توسط بانک مسکن صورت گرفته است که نشان از عدم عمق کافی این بازار و وجود موانعی برای انتشار آن است.
این پژوهش پیشنهاد تقویت زنجیره ارزش و بهره گیری از ظرفیتهای بازار پردازی فرهنگی را مطرح کرده و بیان میکند که عرضه حداکثری محتوای ادبی مستلزم لحاظ ذائقهها و گرایشهای گوناگون مخاطب و قرار دادن محتوای مدنظر در زنجیره ارزش است.
براساس پیشنهادات این پژوهش، اولین اقدام در راستای بهبود زنان سرپرست خانوار تشکیل یک بستر و سامانهای است که وضیعت پراکنده، آشفته و غیرهمگرای خدمات را مدیریت و کنترل کند.
مطالعات موجود نشان میدهد سه دسته عوامل «برخی ویژگیهای خانوارها نظیر داشتن عضو معلول و...»، «شرایط اقتصاد کلان» و «انواع شوکها از جمله بلایای طبیعی و حوادث» نقش کلیدی در این زمینه ایفا میکنند.
فساد در داده میتواند در حوزههای مختلفی ازجمله علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، محیط زیست و سلامت رخ دهد و تأثیرات جدی بر سیاست، اقتصاد، افکار عمومی و حتی زیرساخت کشور داشته باشد.