دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جشنواره ۴۲ از نگاه آنا| نشست خبری فیلم سینمایی «تمساح خونی»

جواد عزتی: می‌خواستم ثابت کنم سینمای باشکوه ایران عقب‌مانده و توسری‌خور نیست

جواد عزتی: می‌خواستم ثابت کنم سینمای باشکوه ایران عقب‌مانده و توسری‌خور نیست
جواد عزتی در این نشست گفت: من می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و سینمایی بودن فیلم هم برایم مهم بود؛ یعنی مهم باشد بتوانم تفاوتی با پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال قائل شوم.
کد خبر : 894417

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا نشست خبری فیلم سینمایی «تمساح خونی» پس از نمایش این فیلم برگزار شد. 

پیش از آغاز نشست مجتبی امینی دبیر جشنواره روز دوم جشنواره را به یکی از ستارگان درگذشته سینما تقدیم کرد و گفت و ما هر روز را به یکی از بزرگان سینما تقدیم می‌کنیم. امروز هم یاد می‌کنیم از فریماه فرجامی که سال‌ها برای سینمای ایران زحمت کشید. برادرزاده مرحوم فرجامی در این رویداد حضور داشت و به نمایندگی از خانواده فرجامی تندیس جشنواره فجر را دریافت کرد. 

جواد عزتی کارگردان و بازیگر فیلم تمساح خونی، الناز حبیبی، عباس جمشیدی‌فر، بهزاد خلج و کامران حجازی تهیه‌کننده در این نشست حضور داشتند. 

جواد عزتی در این نشست گفت: من می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و سینمایی بودن فیلم هم برایم مهم بود. یعنی مهم باشد بتوانم تفاوتی با پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک سریال قائل شوم. من دوست داشتم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش کوچکترین پیشنهادی برای سینما داشته باشد. این فیلم سلیقه من بود و دوستش داشتم و پیشنهادهایی در فیلمبرداری تدوین و طراحی صحنه داشت و باید غیر از اینکه با کمدی تماشاچی را نگه می‌داشتم نگاهی هم به سینما می‌داشتم.

الناز حبیبی: این کار و تجربه با جواد عزتی به عنوان کارگردان چیز سختی نبود و ایشان همیشه به پارتنرشان توجه دارند و این همکاری برای من عجیب نبود.

جواد عزتی درباره فاصله گرفتن از سینمای کمدی و ساخت فیلم کمدی عنوان کرد: من ذات سینمای ایران را دوست دارم و حیف است که این سینمای باشکوه در سرش بخورد و دائم بگوییم سینمای ایران عقب مانده است. قبل از هر چیزی دوست داشتم سعی کنم مخاطبان با سینما آشتی کنند. من دیدگاه خودم را از کمدی و سینمایی که بلد بودم جلوی دوربین بردم و قصد مقایسه با کمدی‌های دیگر را نداشتم.

عزتی درباره سوالی درباره پیام فیلم برای مخاطب گفت: خوش باشید!

این کارگردان و بازیگر درباره معنای تمساح خونی و وجود فحاشی در فیلم توضیح داد: تمساح خونی یک اصطلاح و برای انسان‌هایی است که با جیب خالی ریسک‌های بزرگ می‌کنند. ما نخواستیم چنین چیزی باشد و فکر می‌کنم فحاشی وجود ندارد ولی اگر فحاشی هم در فیلم بوده است من عذرخواهی می‌کنم.

پدرام افشار نویسنده این فیلم درباره پایبندی به سینمای ژانر در نوشتن فیلمنامه گفت: حضورم در این پروژه را مدیون اعتماد آقای عزتی و حجازی هستم. این فیلم کاملا به ژانر وفادار است و تلفیقی از اکشن و کمدی است. طبعا بخش عظیمی از کارهای اکشن منوط به اجرا است و آقای عزتی ایده‌هایی داشتند و با هم چک کردیم. صادقانه اینکه صددرصد فیلمنامه با اجرای آقای عزتی ارتقا یافت. فیلمنامه سکانس‌های سختی داشت که انگار کار یک کارگردان فیلم‌ اولی نبود.

جواد عزتی درباره سوالی درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی فیلم و اینکه آیا بعد از جشنواره تغییری در آن اتفاق می‌افتد یا خیر، توضیح داد: یک سال قبل از این فیلم، فیلمنامه دیگری را می خواستم جلوی دوربین ببرم که کمدی هم نبود. درباره اکران هم حقیقتا هر کسی دوست دارد تا دقیقه نود کارش را بهتر کند. شاید در نسخه اکران مردمی دوباره تدوین کنیم اما شاید خیلی تغییر نکند.

وی ادامه داد: اگر احساس می‌شود که در یک سوم پایانی فیلم افت داشته است، باید دستی بر فیلم بکشیم. واقعیت امر این است که فیلمنامه غیرخطی نوشته شد و وقتی تصمیم بر کلید زدن فیلم‌ گرفتیم، می خواستیم که فیلمنامه را خطی بسازیم.

افشار نیز در پاسخ به همین سوال و درباره ضعف فیلمنامه در یک سوم پایانی توضیح داد: به نظر من ضرب‌آهنگ فیلم به صورت استاندار حفظ شده است و در واقع ما به ژانر متعهد بودیم.

سخاوت‌دوست نیز درباره ساخت موسیقی اثر عنوان کرد: فکر نمی‌کردم در طول پروژه با کارگردانی مواجه هستم که کار اولش است زیرا تکلیفشان با کار مشخص بود. من نیز سعی کردم موسیقی جنبه خنده‌دار کار را تشدید نکند. ما دو رویکرد کمدی شخصیت و موقعیت را در فیلم‌ داشتیم و اکشن بودن روی فیلم سوار بود. درنتیجه موسیقی باید ریتم خوبی می‌داشت‌. متاسفانه موسیقی در سالن با دیلی شنیده می‌شد و خود این مساله که آقای عزتی نمی‌خواستند فیلم را به سمت ابتذال ببرند در آهنگسازی فیلم موثر بود.

عزتی درباره استفاده از بازیگران مطرح در نقش‌های کوتاه گفت: به نظرم آن نقش‌ها مهم بودند.

عزتی در ادامه بیان کرد: آقای سعید آقاخانی سر فیلمبرداری سریال بودند و نتوانستند امروز اینجا باشند. فکر می‌کنم‌ اولین باری که سال ۷۹ جلوی دوربین یک سریال رفتم، دوربین آقای آقاخانی بود. یک ارتباطی به این شکل بین من و سعید آقاخانی و عباس جمشیدی فر وجود داشت. دوست عزیزی نصیحتی کرد و گفت که حتما دوستانت را برای فیلم اول خود دور خودت جمع کن و من هم از این اتفاق جواب مثبتی گرفتم.

جواد عزتی درباره دغدغه این‌ فیلم و ارتباط آن با جامعه گفت: دغدغه همه ما امروزه صعود به قله در یک شب است و گویا محیط اجتماعی در فضای مجازی به ما این باور را داده است.

عزتی در پاسخ به اینکه متاثر از کدام کارگردان بوده است، گفت: بیشترین تاثیر را از جواد عزتی گرفتم. این فیلم محصول همه عزیزان و بزرگان و گذشتگان بوده که به ما چیزی یاد داده اند و نمی‌توانم کسی را نام ببرم. همه ما با چیزهایی که در سینما دیده‌ایم، رشد کرده‌ایم. ۹۹ درصد فیلم‌های خیلی خوب متاثر از گذشتگان خودشان است و باید از آن‌ها یاد کنیم.

کامران حجازی گفت: بازخوردهای خوبی از شما گرفتیم و حالمان خوب شد. جای سامان لطفیان و بابک کریمی در اینجا خالی است. از علیرضا علویان، گروه تولید، تدارکات و... تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته