دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

رشد ۱۰ برابری قیمت عمره‌مفرده نسبت به آخرین اعزام/ زائران چگونه هزینه چندمیلیونی را بدهند؟

رشد ۱۰ برابری قیمت عمره‌مفرده نسبت به آخرین اعزام  زائران چگونه هزینه چندمیلیونی را بدهند؟
هزینه عمره اعلام شد؛ اما با توجه به گرانی قیمت، ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشده و بسیاری منتظر تخصیص تسهیلات برای تأمین قیمت عمره که بیش از ۱۰ برابر در مقایسه با آخرین اعزام رشد داشته است، هستند.
کد خبر : 885580
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن خاکبازان - پس از هشت سال تعطیلی عمره با برقراری رابطه سیاسی با سعودی‌ها عمره بالاخره برقرار شد و هزینه این سفر از سوی سازمان حج و زیارت از ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان تعیین شد.
 
آخرین بار سال ۹۴ ایرانیان به عمره رفتند که قیمت آن حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. بهار آن سال دیگر عمره متوقف شد و هیچ ایرانی در قالب کاروان عمره از کشورمان به زیارت خانه خدا نرفت.
 
اما حالا که عمره برقرار شده با همه فراز و نشیب‌های قیمت دلار، عمره با رشد بیش از ۱۰ برابری برگزار می‌شود. هزینه عمره ارزی است و تفاوت قیمت کاروان هم به هتل مربوط می‌شود. ثبت‌ نام عمره هم از روزهای گذشته آغاز شده و قرار بود این سفر از ۲۸ آذر آغاز شود؛ اما به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها این اتفاق نخواهد افتاد و آن طوری که به نظر می‌رسد، عمره از نیمه دی برقرار خواهد شد.
 
با این وجود آنچه موجب نارضایتی زائران شده، هزینه عمره است. در زمان ثبت‌ نام اولیه، متقاضیان با قیمت‌های حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان آمادگی خود را با سپرده‌گذاری در بانک ملی و ملت اعلام کردند. اکنون حدود ۱۰ سال از آن ایام می‌گذرد؛ اما سود سپرده زائران کم‌تر از ۶ میلیون تومان است و کسی هم حاضر به پاسخگویی درباره چرایی آن نیست.
 
مردم به پشتوانه سازمان حج و زیارت حاضر به سپرده‌گذاری شدند، اما حالا که اعزام‌های عمره به جریان افتاده است، مردم باید با احتساب سود سپرده بین ۳۴ تا ۳۹ میلیون تومان دیگر بپردازند تا بتوانند راهی خانه خدا شوند.
 
این در حالی است که به طور مثال سال ۹۰ که افراد با ۸۰۰ هزار تومان ودیعه گذاری کرده بودند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه عمره بود. یعنی حدود ۷۰ درصد هزینه را پرداخت کرده بودند. اوایل دهه ۹۰ یعنی از سال ۹۰ تا ۹۴، متوسط قیمت عمره ۲ میلیون‌تومان بود و هر سال حدود ۸۰۰ هزار نفر به عمره می‌رفتند.
 
با توجه به گرانی عمره، برخی از زائران هم خواستار تخصیص تسهیلات برای عمره هستند که تاکنون این امر محقق نشده است و همچنان زائران باید برای پرداخت هزینه خودشان آستین بالا بزنند.
 
البته به نظر می‌رسد که مسوولان هم به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت کاروان و استقبال نکردن زائران برای رفتن به عمره که سفری مستحب است، در وی تمهیداتی هستند که اختصاص وام از جمله آن است. با این وجود سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت گفته است که فعلا وامی برای عمره پیش بینی نشده است.
 
سازمان حج و زیارت اکنون از اولویت‌های یک تا ۴۰۰ خواستهذدر سامانه عمره ثبت نام کنند. پیش از این اولویت‌ها تا ۱۵۰ اعلام شده بود. در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان، سایر اولویت‌ها هم فراخوانده خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته