دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

آخرین وضعیت پارک‌های علم و فناوری‌ فعال کشور/ رشد فعالیت در استان‌ها

آخرین وضعیت پارک‌های علم و فناوری‌ فعال کشور  رشد فعالیت در استان‌ها
اکنون ۵۴ پارک علم و فناوری فعال زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند که در هر یک از استان‌های کشور در حوزه‌هایی مربوط به ظرفیت خود مشغول تولید محصول هستند.
کد خبر : 872936

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پارک‌های علم و فناوری سازمان‌هایی هستند که توسط کارشناسان حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق ترویج فرهنگ نوآوری و رقابت بین شرکت‌های مستقر درونشان فعالیت می‌کنند. پارک‌ها برای رسیدن به این هدف، علم و فناوری را در دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار حفظ و کل فرآیند را مدیریت می‌کنند.

پارک‌های علم و فناوری رشد شرکت‌های مبتنی‌بر نوآوری را از طریق انکوباتور‌ها (مراکز رشد) و فرآیند‌های اسپین آف تسهیل می‌کند. اسپین آف در ادبیات سازمان و مدیریت یک فعالیت کسب‌وکار است که طی آن یک سازمان بزرگ‌تر به چند کسب‌وکار خردتر و مستقل تقسیم می‌شود.

پارک‌ها و انکوباتور‌های علم و فناوری از جمله زیرساخت‌های ایجادشده برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. این مراکز در حال حاضر حمایت‌های مالی، معنوی و حقوقی، تأمین تجهیزات و امکانات لازم، ارائه مشاوره و آماده‌سازی فضا‌های لازم برای تأسیس و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را انجام می‌دهند.

پارک‌های علم و فناوری با نهاد‌های دانشگاهی متعارف تعامل و همکاری دارد و از حمایت مالی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای کمک به تحقق دانشگاه‌های کارآفرین استفاده می‌کند. پارک‌های علم و فناوری جهاد کشاورزی و مجموعه پارک‌های آی‌سی‌تی به‌صورت تخصصی و سایر پارک‌ها در حوزه‌های عمومی فعالیت می‌کنند.

این پارک‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع مختلف و مؤسسات تحقیقاتی در نظر گرفته شده است تا به طور مؤثر با یکدیگر و با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشند و فعالیت‌های فناوری را انجام دهند.

هدف نهایی این همکاری ایجاد و توسعه فناوری‌ها و در عین حال تسهیل جذب، ترویج و انتشار فناوری است تا بیشتر فعالیت‌هایی که منجر به توسعه محصول فناوری می‌شوند در این پارک‌ها انجام شود. فعالیت‌های اصلی شامل ایده‌پردازی، تحقیقات علمی، طراحی مهندسی، نمونه‌سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، توسعه دانش فنی، ثبت مالکیت معنوی، تحقیقات بازار، فروش و خدمات مشاوره است که همگی به‌منظور توسعه محصولات فناورانه برای صنایع و ارائه خدمات تخصصی انجام می‌شود.

این گزارش با هدف بررسی عملکرد، مأموریت‌ها و نقش حیاتی پارک‌های علم و فناوری در توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی تهیه شده است.

ارائه خدمات تسهیل‌گری به واحدهای فناور توسط پارک‌های علم و فناوری

امید رضایی‌فر، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: پارک های علم و فناوری از عناصر مؤثر زیست‌بوم نوآوری هستند که خدمات متنوع تسهیل‌گری و شتاب‌دهی را به واحدهای فناور و دانش‌بنیان مستقر به منظور کاهش ریسک و تسریع در طی مسیر تجاری‌سازی ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری باید توسط مدیران متخصص و حرفه ای اداره شوند، اظهار کرد: این سازمان‌ها با ایجاد هماهنگی و همکاری در بین سایر اجزای زیست‌بوم اقتصادی، مسير سبزی را برای نخبگان و دانشمندان جهت تولید محصولات باارزش و تبديل آن به ثروت فراهم می‌کنند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تعداد پارک‌های علم و فناوری، تصریح کرد: 54 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که هر استان حداقل دارای یک پارک علم و فناوری است.

رضایی‌فر اضافه کرد: ۱۴ پارک دانشگاهی، یک پارک خصوصی ، ۵ پارک دستگاهی وجود دارد و بقیه پارک‌ها استانی هستند. پارک‌ علم و فناوری جهاد کشاورزی و مجموعه پارک آی‌سی‌تی به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند؛ اما سایر پارک‌ها تمام حوزه‌های علمی و تحقیقاتی را مشمول می‌شوند.

وی افزود: تقریباً 12 هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند که از این تعداد 2 هزار و 500 مورد دانش‌بنیان محسوب می‌شوند. هر کدام از واحدهای فناور حداقل دارای دو محصول دانش‌بنیان هستند که قابلیت تجاری‌سازی و عرضه به بازار را دارد.

تعداد پارک‌های علم و فناوری در سال‌های 1381 تا شهریور 1402

آخرین آمار رسمی از فعالیت‌های پارک علم و فناوری‌های کشور+ جدول

سال 1381 1382 1383 1384 1385 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 1393 1394 1395 1396 1397 1398 1399 1400 1401 شهریور 1402
تعداد پارک 9 10 10 12 12 16 19 25 28 31 33 33 36 38 39 44 45 43 45 49 54 54

 

استان‌های فعال در زمینه راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری

با توجه به آمار کسب‌شده از وزات علوم، تحقیقات و فناوری استان‌های اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد دارای پارک علم و فناوری هستند.

حوزه‌های فعالیت پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور

پارک‌های علم و فناوری استان‌های مختلف در حوزه‌های کشاورزی، نساجی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فضای مجازی، آب و برق، گردشگری و محیط زیست، انرژی‌های نو، دامپروری و فرآورده‌های دامی، تکنولوژی اطلاعات و... فعالیت دارند.

تعداد استان‌ها تعداد پارک استان عنوان مؤسسه وابستگی سازمانی نام شهر زمینه فعالیت پارک
1 1 اردبیل پارک علم و فناوری اردبیل وزارتی اردبیل 80 درصد کشاورزی-بیوتکنولوژی و صنایع وابسته به آن-گردشگری و توریسم و صنایع وابسته به آن و 20 درصد در سایر حوزه‌ها
2

2

3

اصفهان

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

پارک علم و فناوری شیخ بهائی اصفهان

پارک علم و فناوری دانشگاهی کاشان

وزارتی

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

دانشگاهی

اصفهان

اصفهان

کاشان

جامع

جامع

نساجی و صنایع مرتبط (نظیر صنعت فرش)، کشاورزی و داروهای گیاهی، تولید اسانس و سایر

3

4

5

6

 

البرز

پارک علم و فناوری البرز

پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات

پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)

جهاد دانشگاهی

دستگاهی

دستگاهی

کرج

تهران

کرج

جامع

ICT

کشاورزی و منابع طبیعی

4 7 ایلام پارک علم و فناوری ایلام وزارتی ایلام 80 درصد حوزه کشاورزی ( با تأکید بر زراعت و اصلاح نباتات، تولید سموم باغبانی و گیاهان دارویی)، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و توریسم و 20 درصد سایر حوزه‌ها
5 8 آذربایجان شرقی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی وزارتی تبریز جامع
6 9 آذربایجان غربی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی وزارتی ارومیه جامع
7 10 بوشهر پارک علم و فناوری خلیج فارس (بوشهر) وزارتی بوشهر فناوری اطلاعات، ارتباطات و الکترونیک- صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نانوتکنولوژی- صنایع غذایی و بیوتکنولوژی- کشتی‌سازی و صنایع دریایی
8

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

تهران

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پارک علم و فناوری پردیس

پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران

پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

پارک علم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

پارک علم و فناوری نیرو

پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران

پارک علم و فناوری دانشگاه جامع امام حسین(ع)

دانشگاهی

دانشگاهی

دانشگاهی

نهاد ریاست جمهوری

دانشگاهی

دانشگاهی

دانشگاهی

جهاد دانشگاهی

دستگاهی

دستگاهی

دانشگاهی

دستگاهی

دانشگاهی

دانشگاهی

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

تهران

جامع

جامع

80 درصد حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

جامع

80 درصد زمینه‌های تخصصی صنایع(خودرو، دارویی، صنایع غذایی و کشاورزی و 20 درصد سایر زمینه‌ها)

حوزه‌های دارویی (سیستم‌های نوین داروسازی، نانوداروها، داروهای رادیواکتیو، رادیودارو، تولید گیاهان دارویی، تجهیزات (ارتوپدی، تولید بافت، تجهیزات آزمایشگاهی و کمک آموزشی پزشکی و توانبخشی، تجهیزات طب سنتی) خدمات تخصصی (استانداردسازی آزمایشگاه‌های تخصصی، بررسی ایمنی واکسن‌ها و فرآورده‌های بیولوژیک)

80 درصد در حوزه‌های فضای مجازی- آب، انرژی و محیط زیست و فناوری‌های دارویی ( با تأکید بر محصولات طبیعی و نوترکیب) و 20 درصد در سایر حوزه‌ها

فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و انرژی

جامع

جامع

آب و برق

9 25 چهارمحال و بختیاری پارک علم و فناوریچهارمحال و بختیاری وزارتی شهر کرد کشاورزی و باغداری ( سیب‌زمینی، بادام، هلو، گردو) و صنایع تبدیلی کشاورزی- شیلات (آبزیان و ماهی‌های سردابی)- گردشگری و محیط زیست- معادن (مس تی سنگ‌های تزئینی، سنگ گچ، مارنو دولومیت صنعتی)- آب و صنایع وابسته- صنایع فلزی (فولاد)- گیاهان دارویی
10  26 خراسان جنوبی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی وزارتی بیرجند معدن، کشاورزی، صنایع سبک، فناوری اطلاعات و ارتباطات IT, ICT، مواد و انرژی، مکانیک
11

27

28

خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد

وزارتی

دانشگاهی

مشهد

مشهد

جامع
12 29 خراسان شمالی پارک علم و فناوری خراسان شمالی وزارتی بجنورد کشاورزی، دامپروری، صنعت و معدن
13 30 خوزستان پارک علم و فناوری خوزستان وزارتی اهواز صنایع نفت-گاز و پتروشیمی-کشاورزی-شیلات و صنایع تبدیلی-فولاد و صنایع وابسته- انرژی و منابع آب
14

31

32

زنجان پارک علم و فناوری دانشگاهتحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان دانشگاهی زنجان جامع
15

33

34

سمنان

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

پارک علم و فناوری سمنان

دانشگاهی

وزارتی

سمنان

شاهرود

جامع
16

35

سیستان و بلوچستان

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان

وزارتی

زاهدان

انرژی‌های نو( انرژی بادی و خورشیدی)- معدن و فرآورده‌های معدنی غیرفلزی- کشاورزی ( محصولات گرمسیری: موز و خرما و محصولات مقاوم به شوری و کم‌آبی)- دامپروری و فرآورده‌های دامی- شیلات و آبزی‌پروری
17

36

فارس

پارک علم و فناوری فارس

وزارتی

شیراز

فناوری اطلاعات و ارتباطات-الکترونیک-مکانیک-نفت، گاز و پتروشیمی، نانوتکنولوژی، صنایع غذایی-خدمات تخصصی فنی‌مهندسی
18

37

قزوین

پارک علم و فناوری قزوین

وزارتی

قزوین

معدن و کانی‌های غیرفلزی- مکانیک- صنایع شیمیایی- صنایع شوینده و بهداشتی
19

38

قم

پارک علم و فناوری قم

وزارتی

قم

جامع
20

39

کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

وزارتی

سنندج

کشاورزی (محصولات باغی، گیاهان دارویی و صنایع فرآوری و تبدیلی آن)- معدن (استخراج و فرآوری سنگ و طلا)- ICT (هوشمندسازی، اتوماسیون و دولت الکترونیک)
21

40

41

کرمان

پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان

پارک علم و فناوری کرمان

دانشگاهی

وزارتی

کرمان

عمومی
22

42

43

کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه

جهاد دانشگاهی

دانشگاهی

کرمانشاه

جامع
23

44

کهگیلویه و بویراحمد

پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد

وزارتی

کهگیلویه و بویراحمد

80 درصد کشاورزی و گیاهان دارویی، صنعت نفت و گاز، گردشگری و توریسم و 20 درصد در سایر حوزه‌ها
24

45

گلستان

پارک علم و فناوری گلستان

وزارتی

گرگان-شهر صنعتی آق قلا

کشاورزی و منابع طبیعی (دانه‌های روغنی و غلات)- صنعت سلولزی- صنایع غذایی و شیلات- گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن
25

46

گیلان

پارک علم و فناوری گیلان

وزارتی

رشت

جامع
26

47

لرستان

پارک علم و فناوری لرستان

وزارتی

خرم آباد

فناوری‌ها و صنایع مربوط به حوزه‌ کانی‌های غیر فلزی- کشاورزی- گیاهان دارویی و داروهای گیاهی- باستانشناسی
27

48

مازندران

پارک علم و فناوری مازندران

وزارتی

ساری

کشاورزی(برنج، مرکبات و افزایش بهره‌وری زمین)- صنایع تبدیلی کشاورزی و شیلات- فناوری‌های حوزه سلامت (گیاهان دارویی، تغذیه سالم، فناوری‌های پیشگیری)- صنعت(موتورها، چوب و کاغذ)- صنایع دریایی (زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های ممتاز دریای خزر)
28

49

50

مرکزی

پارک علم و فناوری مرکزی

پارک علم و فناوری ایرانیان(انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان)

وزارتی

خصوصی

اراک

تهران

فنی و مهندسی (صنایع شیمیایی و فلزی، صنعت آلومینیوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات و...)
29

51

52

هرمزگان

پارک علم و فناوری هرمزگان

پارک زیست‌فناوری خلیج فارس (قشم)

وزارتی

قشم

جامع
30

53

همدان

پارک علم و فناوری همدان

وزارتی

همدان

جامع
31

54

یزد

پارک علم و فناوری یزد

وزارتی

یزد

تکنولوژی اطلاعات، بیوتکنولوژی، نساجی و انرژی‌های نو

 

اهمیت پارک‌های علم و فناوری در اقتصاد کشور

بر اساس اطلاعاتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اختیار خبرگزاری علم و فناوری آنا قرار داده است، پارک‌های علم و فناوری نقش مهمی را در توسعه کشور‌ها ایفا می‌کنند و در اقتصاد امروزه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته