دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جبار آذین در گفت‌و‌گو با آنا:

«مکث» واقعیت‌ها را صیقل می‌دهد/ پاسخ روشنگرانه تلویزیون به سبک زندگی غربی

«مکث» واقعیت‌ها را صیقل می‌دهد  پاسخ روشنگرانه تلویزیون به سبک زندگی غربی
کارشناس حوزه سینما و تلویزیون معتقد است که برنامه تلویزیونی «مکث» با قالب جدید و به روز خود توانسته در حوزه نقد سبک زندگی غربی روشنگری کند.
کد خبر : 872296

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه تلویزیونی «مکث» به تهیه‌کنندگی و اجرای یونس محمدی مدتی ا‌ست که از شبکه اول سیما به روی آنتن می‌رود و توانسته با مجری، فضا و نریشن‌های متفاوتی که دارد، نظر مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کند.

این برنامه که در آیتم‌های کوتاه تولید شده، موضوعات فرهنگی و سیاسی را در قالب تثبیت و حفظ هویت ایرانی و اسلامی برای مردم تحلیل می‌کند. محمدی هم‌چنین فرهنگ آغشته به هجو و دروغ غرب را بدون واسطه و بی‌هیچ لفافه‌ای تحلیل می‌کند. او سعی دارد که واقعیات جامعه غرب را برای مخاطبان با بیانی مستدل روشن سازد.

از نظر شکلی، «مکث» قالب و دکور برنامه‌هایی را دارد که در فضای یوتیوب ساخته و پخش می‌شود و چهره نه چندان رسمی مجری آن نیز برای مخاطبان تازگی دارد.

در همین ارتباط، جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار آنا «مکث» را داری نگاهی نوگرایانه به مسائل و رویداد‌های ایران و جهان دانست و گفت: «مکث» یک برنامه هشداردهنده است که با شیوه‌ای صمیمانه پشت و روی رخداد‌های جهان به‌ویژه آنچه در ارتباط با ایران عزیز از سوی دشمنان و مخالفان با ظاهرآرایی و نیرو‌های کاذب تزئین شده را بررسی می‌کند.

وی درباره ساختار و محتوای این برنامه گفت: نگاه نو به مسائل و رویداد‌های مختلف ایران و جهان و نوآوری هدفمند در ارائه متعهدانه، هنرمندانه و تأثیرگذار آن‌ها در فرم، محتوا و اجرا به مخاطب، حرکتی خلاق، بالنده و پژوهشگرانه است که روند برنامه‌ها و تولیدات رسانه ملی را متحول کرده است.

نیاز تلویزیون به برنامه‌های نوگو و نوپرداز

وی افزود: استقبال مردم از این برنامه‌ها، نشانگر موفقیت آن‌ها و حاکی از ضرورت تداوم تولید آثار نوگو و نوپرداز در سیما است. برنامه خوب و متفاوت در نگاه، ساختار، مضمون، محتوا، شکل و اجرای «مکث» یکی از بهترین نمونه‌های تولیدات نوگرایانه رسانه ملی است که موردتوجه قشر‌های گوناگون جامعه قرارگرفته است.

آذین ویژگی شاخص این برنامه را بحث و نقد در قالب ساختار مستند و تحلیل و و انتقال کارشناسانه و صمیمانه مفاهیم بیان کرد اظهار کرد: این برنامه تابلوی ایست خود را با هدف تمرکز، تفکر و آگاهی‌بخشی اجتماعی با عنوان مکث میان دو بزرگراه «واقعیت» و«حقیقت» نصب کرده است. دو بزرگراهی که یکی، آنچه را می‌بینیم، می‌شنویم و با آن سروکارداریم و یا ساخته شده و به ما منتقل می‌شود، دربرمی گیرد و «واقعیت» نامیده می‌شود. دیگری اقیانوسی بی‌پایان و مطلق به نام «حقیقت» است و به‌تناسب ارتباط حقایق با حقیقت مطلق تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: جهان گسترده و واقعیت‌های درهم، گاهی با نمایش و بازسازی فریبا همراه می‌گردد که این وضعیت برابهام مسائل و دشواری یافتن سره از ناسره و دوغ از دوشاب می‌افزاید.

این کارشناس حوزه تلویزیون اظهار کرد: این مشکل با توسعه فناوری، ایجاد ماهواره‌ها، ظهور فضای مجازی و سوءاستفاده قدرت‌های جهان از آن‌ها بسیار عمیق، جنجالی و فریبنده شده است و قابلیت‌های آن با اهداف و برنامه‌ریزی‌های سیاسی و استعماری کلان سرمایه‌داران و سرمایه‌خواران جهان با هجمه‌های فرهنگی، اقتصادی، تبلیغ مصرف‌گرایی، مهاجرت، سبک زندگی غربی و با هدف تخریب زندگی سبک ایرانی و اسلامی روی حقایق سایه می‌افکند تأکید کرد: گرچه ابر‌ها ساکن نیستند و با رفتن و زدودن آن‌ها، خورشید حقیقت پدیدارمی شود، ولی در جوامع انسانی، این تغییروتبدیل و پرده‌برداری از وقایع نادرست که جلوه‌گری حق را سد کرده‌اند، نیاز به همت، واکاوی، برنامه و اقدام انسان‌های فرهیخته دارد.

 افشای جریان‌های پشت پرده به سبک «مکث» 

وی ادامه داد: بر اساس چنین نگرش و بینشی است که مکث ساخته‌شده و می‌کوشد با صیقلی نمودن واقعیات، حقایق پنهان مانده در پس آن‌ها را در آینه زندگی، جامعه و هستی عیان سازد. همین نگاه خوب،  نو و چالشی به رخداد‌ها و مسائل جاری در ایران و جهان، جهت دستیابی به انگیزه‌ها و اهداف مخفی در ورای واقعیت و واقع‌نمایی‌های کاذب بیگانگان و جریان‌هایی که پشت پرده نمایش‌های دروغین هستند   سبب استقبال فراوان از آن شده است.

آذین عنوان کرد: نگاه تحلیلگرانه مکث از نگرش و جهان بینی ایرانی، اسلامی، مشی انقلاب اسلامی و خط پرافتخار مقاومت می‌آید. نگاهی که در قالب یک برنامه هشداردهنده به شکل و شیوه صمیمانه با بررسی پشت و روی رخداد‌های جهان به‌ویژه آنچه در ارتباط با ایران عزیز از سوی دشمنان و مخالفان با ظاهرآرایی و نیرو‌های کاذب تزئین شده، ارائه می‌شود.

«مکث» واقعیات را صیقل می‌دهد/ پاسخ روشنگرانه تلویزیون به سبک زندگی غربی

نگاه رسانه‌ای محققانه به غرب

وی گفت: درواقع نگاه مکث به غرب، محققانه و عالمانه است و به مقابله تأثیرگذار فرهنگی با جنگ نرم بیگانگان که با هجمه‌های گسترده تبلیغاتی و از راه‌های مختلف و استفاده از ابزار‌های سیاسی، فرهنگی، انواع هنرها، ماهواره‌ها، رسانه‌ها، کالا‌ها و سلاح‌ها و فریاد‌های دروغین بشردوستی و صلح گرایی، ایران را هدف قرار داده‌اند، می‌پردازد که از سوی بینندگان با استقبال روبرو شده است.

این منتقد افزود: پاسخ مکث به جنگ نرم دشمنان، روشنگرانه است. به عبارتی این برنامه با صیقلی نمودن واقعیت‌ها و زدون فریبکاری‌های غرب، چهره واقعی آن را به ایرانیان و جهانیان می‌نمایاند.

این منتقد سینما و تلویزیون در پاسخ به‌ضرورت بیشتر برای ساخت چنین برنامه‌هایی گفت: حضور روشنگرانه فرهنگی و اجتماعی ملی، یک ضرورت اجتماعی و تاریخی است تا جامعه در مقابل تهاجم مخالفان مجهز و بیمه شود و از این مسیر، نسل‌های آینده باقدرت، پایداری و توانایی تعالی ایران‌زمین را ازاهداف بزرگ قرار دهند و صدای ایران اسلامی به گوش جهانیان و عدالتخواهان برسد. این مهم با علم وایمان و با افتخار ادامه دارد.

آذین با بیان اینکه ایران امروز در تمام زمینه‌ها درحال پیشرفت و تکامل است و تلاش می‌شود در داخل کشور و در سطح جهان در عرصه‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی به‌سوی اوج و شکوفایی برود و بر موانع و مشکلات پیش رو، با قدرت غلبه کند گفت: از همین رو تمام دستگاه‌ها، جریان‌ها، سازمان‌ها، نهادها، تشکل‌های فرهنگی، سینما و رسانه ملی باید افزون بر نمایش عزت و عظمت کشور و ترقی و توسعه ایران، با تولیدات ملی فرهنگی و رویکرد فرهنگ‌سازی و تعامل فرهنگی با جامعه در برابر یورش‌ها و تخریب‌های ایران‌ستیزان، به‌صف شوند و از اهداف شوم آن‌ها در آثار خود پرده بردارند. به همین دلایل باید به طورمستمر مکث‌ها و پاورقی‌ها تولید و ارائه شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته