دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران؛

پتانسیل‌های بیوتکنولوژیک و تاکسونومی یک راسته باکتریایی بررسی شد

پتانسیل‌های بیوتکنولوژیک و تاکسونومی یک راسته باکتریایی بررسی شد
محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در مطالعه‌ای، اعضای راسته باکتریایی «Bacillales» را از نظر تاکسونومیک و کاربرد‌های بیوتکنولوژیک بررسی می‌کنند.
کد خبر : 862324

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اعضای راسته «Bacillales» از دیرباز به عنوان جنس‌ها و گونه‌هایی توانمند با کاربرد بالقوه برای اهداف بیوتکنولوژیکی و صنعتی مانند تولید سوخت‌های زیستی، عوامل زیست فعال، بیوپلیمر‌ها و آنزیم‌ها معرفی می‌شوند؛ بنابراین، درک کامل از طبقه‌بندی، نیاز‌های رشد و فیزیولوژی، ژنومیکس، و مسیر‌های متابولیک در راسته‌ای که تنوع متابولیکی بسیار زیادی دارد، می‌تواند طراحی بسیار قوی‌تر و تولید پایدار متابولیت‌ها از این راسته را تسهیل کند.

تحقیقاتی که از این پژوهش منتشر شده تمرکز بر جنس‌های کمتر شناخته‌شده اعضای راسته Bacillales؛ پتانسیل آن‌ها درکاربرد‌های صنعتی در کنار پیچیدگی‌های طبقه‌بندی بررسی شد. همچنین درباره سویه‌های مهندسی شده این راسته، گونه‌های جدید، مسیر‌های متابولیکی و شرایط رشد آن‌ها تحلیل و بررسی دقیق و مبسوطی صورت گرفته است.

در این پژوهش که توسط محدثه رمضانی عضوهیئت علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با همراهی تیمی بین‌المللی صورت گرفته است، اعضای راسته Bacillales براساس ویژگی‌های اکسترموفیلی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و انواع جنس‌های نمک دوست، گرمادوست، سرمادوست، اسید دوست، قلیادوست و گونه‌های پلی اکستریم نیز معرفی شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته