دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1402 - 15:14

دبیرکل ناتو: به هموار شدن راه عضویت اوکراین خوشبین هستم

دبیرکل ناتو: به هموار شدن راه عضویت اوکراین خوشبین هستم
اعضای ناتو درباره زمان و نحوه پیوستن اوکراین به این بلوک نظامی اختلاف نظر شدید دارند، با این حال دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی تلاش کرد تا کی‌یف را با وعده رفع موانع دلخوش کند.
کد خبر : 857549

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نخستین روز از نشست سران این پیمان نظامی که به میزبانی لیتوانی در حال برگزاری است، گفت که اوکراین «پیامی مثبت» در رابطه با مسیر عضویت در ناتو دریافت خواهد کرد.

البته اختلاف میان ۳۱ عضو ناتو حاکی از آن است که تاریخ مشخصی برای دعوت از اوکراین برای عضویت در این بلوک در نظر گرفته نشده به ویژه آنکه مسکو چنین اقدامی را تهدیدی علیه امنیت ملی روسیه تلقی و با آن برخوردی جدی خواهد کرد.

اما استولتنبرگ می‌گوید که کی یف علاوه بر دریافت تضمین‌های امنیتی و کمک‌های نظامی بیشتر، از یک چارچوب همکاری با پیمان آتلانتیک شمالی، تحت عنوان «شورای ناتو-اوکراین» نیز برخوردار می‌شود.

دبیرکل ناتو در این باره گفت: انتظار دارم که متحدان پیامی واضح، واحد و مثبت درباره مسیر عضویت اوکراین ارسال کنند.

اعضای ناتو متفق القول هستند که اوکراین مادامیکه با روسیه در حال جنگ است، نمی‌تواند عضوی از ناتو باشد. با این حال، آن‌ها درباره اینکه با اتمام جنگ، ظرف چه بازه زمانی این کشور می‌تواند به پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندد، اختلاف نظر دارند.

آن دسته از اعضای ناتو که جزء اروپای شرقی هستند، بر این باورند که قرار گرفتن کی یف زیر چتر حمایتی ناتو مانع از حمله مجدد روسیه به اوکراین می‌شود. با این حال، آمریکا و آلمان از بیم آنکه مبادا این اقدام، ناتو را به درگیری مستقیم با روسیه سوق داده و آتش جنگ جهانی سوم را شعله ور کند، موضعی محتاطانه اتخاذ کرده اند.

در این میان، افرادی هم مانند «پیتر پاول» رئیس جمهور چک هستند که به تجهیز بیش از اندازه کی یف به دیده تردید نگاه کرده و درباره آن هشدار می‌دهند.

پاول حتی از این پیشتر رفته و می‌گوید: آنچه تا پایان سال جاری میلادی رخ می‌دهد، مبنای مذاکرات (برای عضویت اوکراین در ناتو) قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته