دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1402 - 07:13
گفتگو/ فاصله گرفتن از شرایط جنگی؛

روند نظامی در سوریه جای خود را به روند‌های سیاسی و اجتماعی می‌دهد

روند نظامی در سوریه جای خود را به روند‌های سیاسی و اجتماعی می‌دهد
کارشناس مسائل بین الملل با توجه به نشست اخیر وزرای دفاع روسیه، ترکیه، سوریه و ایران، گفت: در حال گذار از دوره جنگ و حرکت به سمت روش‌های مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه هستیم.
کد خبر : 843685

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص اهمیت نشست وزرای دفاع چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه، گفت: موضوع سوریه یکی از موضوعاتی است که با فراز و نشیب دنبال می‌شود، به این دلیل که بازیگران عرصه سوریه زیاد هستند و این بازیگران، حوادث سوریه را دچار تغییر و تحول می‌کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که نشست وزرای دفاع چهار کشور ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به این دلیل بود که تکلیف فضای مدیریتِ میدان عملیات در سوریه روشن شود و نیرو‌های مختلفی که در سوریه هستند، بدانند چه کاره هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۸ سال از بحران سوریه می‌گذرد و سوری‌ها و نیرو‌هایی که در سوریه بودند، تجربیات مختلفی کسب کرده اند و به نظر می‌رسد که در حال حاضر دوران گذر از جنگ نفاق به طرف روش‌های مسالمت‌آمیز و مذاکره آمده است.

لاسجردی با بیان اینکه در مقطع فعلی، بازیگرانی که در سوریه بودند در تلاش هستند که این روند را مدیریت کنند، اظهار کرد: شاید این سوال ایجاد شود که چرا وزرای دفاع این کار را می‌کنند؟ در پاسخ باید اذعان داشت که، چون در حال گذر هستیم و می‌خواهیم از روند نظامی به سمت روند‌های سیاسی و اجتماعی برویم، از این رو نیرو‌های نظامی بازیگران اصلی هستند.

به گفته لاسجردی، نکته دیگر که بر این مناسبات می‌تواند تاثیر گذار باشد، تغییراتی است که ما در منطقه شاهد و ناظر آن هستیم.

وی در توضیح این مطلب افزود: مثلا ورود چین به بحث ایران و عربستان، عادی‌سازی روابط سوریه با جهان عرب و دعوت آن به اتحادیه عرب و حتی ارتقا و بازگشت روابط کشور‌های عرب با سوریه از جمله این تحولات و تغییرات محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد روند سیاسی در سوریه آغاز شده است، گفت: این نشست با این ذهنیت شکل گرفت که بتوانند از شرایط فعلی جنگ، نزاع و درگیری به روش‌های مسالمت‌امیز که همان گفتگو، مذاکره و رایزنی‌ها است، تغییر فاز دهد.

لاسجردی همچنین در مورد نقش راهبردی ایران در این نشست، گفت: همچنان که ایران در بحران سوریه نقش اصلی را ایفا کرد و یکی از بازیگران مهم بوده است، در این نشست هم همان نقش را داشت.

وی گفت: ایران شریک استراتژیک سوریه است و این شریک استراتژیک می‌تواند در تحولات سوریه تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته