دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1401 - 11:42
توصیه محققان؛

ورزش شما را از افسردگی نجات می‌دهد

ورزش شما را از افسردگی نجات می‌دهد
محققان در بررسی‌های اخیر خود دریافتند، ورزش و فعالیت فیزیکی منظم به میزان قابل توجهی در کاهش شمار افراد در معرض افسردگی تاثیر می‌گذارد.
کد خبر : 813437

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، محققان در بررسی‌های اخیر خود دریافتند، ورزش و فعالیت فیزیکی منظم می‌تواند، یک نفر از هر سه نفری که در معرض افسردگی هستند را نجات دهد. 

احساس ناامیدی و غم در برخی مواقع، جزوی از زندگی طبیعی انسان است اما وقتی عواطفی مانند ناامیدی و ترس با گذشت زمان در فرد از بین نروند و تشدید شوند ممکن است فرد دچار افسردگی شود. افسردگی نه‌تنها باعث داشتن احساس غم و اندوه در تمامی مراحل زندگی فرد می‌شود بلکه توانایی وی در پاسخ به مشکلات زندگی، انجام فعالیت‌های روزانه و عملکرد جسمی و عقلانی را تحت‌الشعاع قرار داده و در خوردن، خوابیدن و زندگی فرد اخلال ایجاد می‌کند تا حدی که حتی گذراندن یک روز معمولی نیز برای وی سخت و طاقت‌فرسا می‌شود.

به گفته محققان، 75 دقیقه ورزش شدید در هفته می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا 19 درصد کاهش دهد. ارقام نشان می‌دهد از هر پنج بزرگسال در انگلیس یک نفر از استرس و اضطراب رنج می‌برد.

ورزش یک درمان ثابت شده برای مبتلایان به افسردگی است و حتی پزشکان آن را تجویز می‌کنند. اما نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی بیش از 37 هزار نفر نشان می‌دهد که  فعالیت بیشتر می تواند در وهله اول از مضطرب شدن جلوگیری کند.

افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؛ و در همین حال زنان به میزان بیشتری دارای نشانه‌های جسمانی مانند کم‌اشتهایی، اختلال خواب و خستگی همراه با درد و اضطراب نسبت به مردان هستند، این تفاوت جنسیتی بسیار کوچک‌تر از دیگر جنبه‌های افسردگی است.

موارد خودکشی در مردان نسبت به زنان بیشتر است. گزارش‌هایی از دانشگاه لوند سوئد و دانشگاه استنفورد نشان داده، مردان تقریباً ۳ برابر زنان در سوئد خودکشی می‌کنند و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب کشور آمریکا گزارش داده که در آمریکا خودکشی در بسیاری از مردان تقریباً ۳ برابر بیشتر از زنان است. با این حال زنان بیشتر از مردان به خودکشی فکر می‌کنند و به آن دست می‌زنند. تفاوتی که به مردان نسبت داده می‌شود به این دلیل است که آن‌ها از راه‌های مؤثرتری برای خودکشی استفاده می‌کنند و میزان موفقیت آن‌ها در این کار بیشتر است. تحقیقات نشان داده‌است، زنان تمایل بیشتری برای بحث در مورد افسردگی خود دارند در حالی که مردان سعی می‌کنند آن را از دیگران مخفی کنند. 

کارلوس سلیس مورالس، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه گلاسکو، گفت: «داده‌های این پژوهش پیامد مهمی برای سلامت عمومی دارد، بسیاری از افراد در معرض افسردگی هستند، در عین حال می‌توان با راهکارهای کم‌هزینه و آسوده مانع بروز و ابتلا به آن شد».

این مطالعه که در مجله BMC Medicine منتشر شد، افراد 37 تا 73 ساله را تحت بررسی قرار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: افسردگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته