دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 دی 1394 - 16:29

کسب مقام نخست دانشجوی واحد لاهیجان در چهاردهمین جشنواره جهاد علمی بسیج دانشجویی گیلان

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در حوزه مقالات علمی فنی مهندسی در چهاردهمین جشنواره جهاد علمی بسیج دانشجویی استان گیلان مقام نخست را کسب کرد.
کد خبر : 59553

سید نریمان‌ پورمیرآقایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به اینکه اکنون دانشجوی کار‌شناسی ارشد مهندسی عمران- مدیریت منابع آب دانشگاه آزاد لاهیجان هست، در رابطه با موضوع مقاله‌اش اظهار کرد: در مقاله خود به بررسی پارامتر‌های کیفی آب رودخانه سفیدرود از جمله: مقدار دبی، رسانایی الکتریکی، غلظت املاح محلول، TDS، سولفات، کلر و... با استفاده از داده‌های ۳۳ ساله ایستگاه‌های منجیل و آستانه پرداخته‌ام.


وی هدف از انجام این تحقیق را کسب شناخت لازم درباره میزان تغییر کیفیت آب رودخانه سفید رود در بازه سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۸۳ و بررسی آلودگی و منابع آلوده کننده آب رودخانه و تعیین کیفیت آن بوده است، عنوان کرد.


دانشجوی دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: این مقاله موفق به کسب مقام اول در حوزه مقالات علمی فنی مهندسی در چهاردهمین جشنواره جهاد علمی بسیج دانشجویی استان گیلان شده است.
پورمیرآقایی در رابطه با مزیت‌های این تحقیق گفت: با توجه به نقش رودخانه سفید رود در توسعه کشاورزی منطقه و آبیاری اراضی روستایی و باغات، تامین آب مورد نیاز مصارف خانگی استان گیلان، کاهش آبدهی رودخانه به علت برداشت روزافزون، ورود پساب‌ها و ضایعات ناشی از فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و شهری و روستایی سبب شد تا بررسی تغییرات کیفی آب این رودخانه از یک سو و شناسایی منابع آلاینده و عوامل آلوده کننده آب از سوی دیگر برای برنامه ریزی و مدیریت زیست محیطی و کاهش آلودگی آن مورد اهمیت باشد.
وی افزود: به منظور ارزیابی کیفیت شیمیایی آب رودخانه در فصول مختلف از نمودارهای شولر و پایپر استفاده شد که چنین تحقیقی و این بازه زمانی برای نخستین بار بر روی رودخانه سفید رود صورت گرفته است.
دانشجوی دانشگاه آزاد لاهیجان در پایان از ابراهیم امیری، رئیس دانشکده کشاورزی و دانشیار گروه مهندسی آب دانشگاه آزاد لاهیجان که در تهیه این مقاله به وی کمک کرده بود، تشکر کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته