دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1399 - 09:09
عاملی مطرح کرد؛

ضرورت افزایش اعتبارات پژوهشی کشور/ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حمایت از پژوهشگاه‌های ملی آمادگی دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت افزایش اعتبارات پژوهشی کشور تأکید کرد و گفت: سهم ۰.۸ درصدی پژوهش از تولید ناخالص ملی فاصله زیادی با سهم ۴ درصدی مورد نظر دارد.
کد خبر : 545222
عاملی.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور، سعیدرضا عاملی در نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با گرامیداشت یاد دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع که در حمله تروریستی اخیر به شهادت رسید، اظهار کرد: در حوزه‌هایی که پژوهشگاه‌های ملی داریم، اسناد ملی باید ترجیحاً توسط پژوهشگاه ذی‌نفع و همکاری دستگاه‌های اجرایی تهیه شود.


وی با بیان اینکه در زمینه بودجه پژوهشی هم نیازمند کار جدی هستیم، ادامه داد: بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص ملی از ۰.۴۷ درصد به ۰.۸۰ درصد رسیده که با توجه به سهم ۴ درصدی مقرر و سرمایه عظیم انسانی موجود در کشور، همچنان فاصله زیادی با وضع مطلوب دارد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت شاخص بودجه "تحقیق حین کار" که برای برخی شرکت‌های بزرگ خارجی بین ۱۹ تا ۲۲ میلیارد دلار در سال است، گفت: در حالی که در کشورهای مختلف، نسبت قابل‌توجهی بین بودجه و پیشرفت وجود دارد؛ سهم تحقیق و توسعه از بودجه کشور همچنان بسیار کم است و متأسفانه بخش خصوصی بودجه مناسبی را به این بخش اختصاص نمی‌دهد.


عاملی با اشاره به سخنان دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی مبنی بر طولانی بودن فرایندها در شورای عالی و ضرورت تفویض اختیارات به مراکز علمی در امور جاری خود اضافه کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی لازم در زمینه تفویض اختیارات به‌صورت مصداقی و بعد از کارشناسی لازم وجود دارد و به‌هیچ‌وجه دنبال بزرگ کردن تشکیلات نیستیم و بر اساس مصوبه جلسه هفت‌صد شورای عالی انقلاب فرهنگی در ذیل ستاد نقشه جامع علمی کشور اختیاراتی تفویض شده است و امکان تصویب و ابلاغ توسط رئیس ستاد نقشه جامع وجود دارد و باید این ظرفیت در خدمت نظام علم و فناوری کشور قرار گیرد.


وی افزود: معتقدم که تمام ظرفیت‌های پژوهشی کشور می‌تواند در خدمت نظام سیاست‌گذاری قرار گیرد و اگر بتوانیم در قالب لایحه از مسیر ذینفع به سیاست‌گذاری برسیم، سیاست‌های مصوب زمینه اجرایی بهتری خواهد داشت و امکان مناسب‌تری را برای پیشرفت کشور فراهم می‌کند.


عاملی با نقل قولی از یکی از صاحب‌نظران برجسته حوزه نوآوری که از خلاقیت به‌عنوان قدرت تعبیر کرده است، گفت: خلاقیت و نوآوری باید به‌عنوان منبعی برای پیشرفت و اقتدار علمی و فناوری ایران در عرصه جهانی مورد توجه قرار گیرد. یکی از رویکردهای نوآوری، حل مسائل و مشکلات کشور است که ولو در حد رفع مشکل کوچک در یک منطقه محدود باشد، ارزش زیادی دارد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بر اهمیت توجه به حوزه آینده‌اندیشی و آینده‌نگری در همه حوزه‌های پژوهش و فناوری و ضرورت سرمایه‌گذاری و فعالیت همه پژوهشگاه‌ها در این زمینه گفت: صنعت و کشاورزی جهان به سمت صنعت ۴ و کشاورزی ۴ حرکت کرده است که تلفیقی از ظرفیت‌های فیزیکی و سایبرنتیک است که نباید از این قبیل تحولات که تأثیر چشمگیری بر بخش‌های مختلف گذاشته، غافل شد.


استاد دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت هدفمندی و ترسیم مسیری مشخص برای فعالیت‌های علمی و فناوری ادامه داد: هدف‌گذاری مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بر تحقق "تمدن نوین اسلامی" است که می‌تواند پایه مناسبی برای هدف‌گذاری علم و فناوری کشور باشد و اساساً فکر کردن به آن، دکترین ما را تغییر می‌دهد. البته ممکن است مفهوم تمدن نوین اسلامی به‌سادگی روشن نباشد که لازم است وزارت علوم و مؤسسات پژوهشی در این زمینه وارد شوند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تمدن نوین اسلامی موضوع بسیار مهمی است که باید همه ما در مسیر تحقق آن نقش‌آفرینی کنیم و لازم است نقشی که هر یک از مؤسسات پژوهشی ما باید در نیم‌قرن آینده برای دستیابی به آن ایفا کنند از ابتدا مشخص شود.
عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نابرابری‌ها و فقر گسترده در جهان امروز، افزود: قطعاً بزرگ‌ترین سرمایه و نقطه قوت برای رفع این معضل جهانی و تأمین عدالت و رفاه اجتماعی، دانایی و تخصص گرایی است که خوشبختانه با توجه به ظرفیت علمی بسیار بالای موجود، مسیری قابل پیمودن را پیش رو داریم.


وی با اشاره به ضعف‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌هایی نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات که خصوصاً پس از پاندمی کرونا نمود ملموس‌تری پیدا کرده، گفت: برخی علت کیفیت نامناسب ارتباطات و مشکلات و محدودیت‌های موجود در زمینه خدمات الکترونیکی و سیستم‌های آموزش مجازی را تماماً به محدودیت پهنای باند اینترنت نسبت می‌دهند در حالی که با همین پهنای باند محدود برخی نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی خارجی کارایی بالایی دارند این مسئله نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از مشکلات این حوزه به ضعف نرم‌افزاری برمی‌گردد. شرکت گوگل با درآمدی بالغ بر ۱۶۸ میلیارد دلار در سال (۲۰۱۹)، رقمی حدود ۱۶ میلیارد دلار را که معادل سود سالانه آن است صرف تحقیق و توسعه می‌کند و جالب است که از بین ۹۲ هزار نفر کارشناس فعال در گوگل حدود هزار نفر آن‌ها ایرانی هستند یعنی ظرفیت انسانی لازم برای رفع مشکلات نرم‌افزاری موجود در کشور به‌سادگی قابل تأمین است.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته