دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1399 - 13:11

چالش فدراسیون والیبال؛ مربیان داخلی یا خارجی؟!/ پیشنهاد برای انتخاب سرمربی تیم ملی

تیم ملی والیبال کشورمان این روزها بدون سرمربی است و چالش جدید فدراسیون بحث انتخاب سرمربی از بین گزینه‌های داخلی یا خارجی است.
کد خبر : 486246
_MID1276.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، پس از اینکه المپیک توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعویق یک‌ساله روبه‌رو شد؛ فدراسیون والیبال و ایگور کولاکوویچ با توافق دوطرفه فسخ قرارداد کردند؛ هرچند که چند روزی بر سر توافق دوطرفه حرف و حدیث زیاد بود و اینگونه برداشت شد که کولاکوویچ تمایل به فسخ قرارداد نداشته و این اصرار از سوی فدراسیون والیبال صورت گرفته است اما در مصاحبه بعدی سرمربی سابق تیم ملی این سوءتفاهم برداشته شد. به هر حال تیم ملی والیبال کشورمان این روزها سرمربی ندارد و بحث داغ در فدراسیون والیبال انتخاب سرمربی از بین گزینه‌های داخلی یا خارجی است.


فرهاد نفرزاده در گفتگو  آنا، درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: انتخاب مربی داخلی یا خارجی برای هدایت تیم ملی والیبال ایران بر عهده فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه است اما در کل هر مربی داخلی یا خارجی اگر بخواهد به تیم ملی بیاید، باید طبق کارنامه و رزومه خودش معرفی شود. در حال حاضر در داخل ایران مربیان بزرگی داریم که از سطح آگاهی و دانش بالایی برخوردار هستند و سال‌ها در لیگ والیبال تیم‌داری کرده‌اند، بنابراین برای همه شناخته شده هستند. ما در یک مقطعی در والیبال از مربیان خارجی و داخلی، توأمان با هم استفاده می‌کردیم. در دهه‌های 40، 50، 60 و 70 به صورت پیوسته مربیان ایرانی و خارجی هدایت تیم را برعهده می‌گرفتند. بعد از دهه 80 از یکی دو مربی ایرانی استفاده کردیم تا اینکه نوبت به ولاسکو رسید. در کادر فنی تیم ولاسکو چند مربی ایرانی حضور داشتند و این چرخه حضور مربیان داخلی و خارجی در والیبال ایران بوده است.


وی گفت: با آمدن ولاسکو به والیبال ایران اتفاقات مهمی رخ داد. تیم ملی با این مربی به لیگ جهانی راه پیدا کرد و نتایج خوبی در برابر تیم‌های بزرگ دنیا کسب کرد. والیبال ایران به دنیا شناسانده شد و در رنکینگ جهانی جزء 10 تیم برتر دنیا قرار گرفتیم. حالا با فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ به هر دلیلی، یک مربی ایرانی یا خارجی باید هدایت تیم را به عهده بگیرد که به اعتقاد من چندان تفاوتی نمی‌کند. منتهی با توجه به اینکه مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیا یعنی بازی‌های المپیک را پیش رو داریم و هدف‌گذاری فدراسیون برای المپیک توکیو است، باید در انتخاب مربی، دقت لازم صورت بگیرد.


این کارشناس والیبال تأکید کرد: همان‌طور که گفتم ما مربیان داخلی بسیار خوبی در والیبال ایران داریم که همه آنها باتجربه و کاربلد هستند اما اگر قرار باشد فدراسیون مربی ایرانی را برای هدایت تیم ملی انتخاب کند، آنها نباید هدایت هیچ تیم باشگاهی در لیگ برتر را بپذیرند. در واقع نه سرمربی و نه اعضای کادر فنی تیم ملی اگر از گزینه‌های داخلی باشند، نباید در لیگ حضور پیدا کنند چرا که این موضوع برای باشگاه، لیگ والیبال، بازیکنان و تیم ملی مشکل‌ساز خواهد شد.


نفرزاده تأکید کرد: در فصل گذشته لیگ برتر والیبال با تعویض‌هایی که صورت گرفت، 16 مربی در لیگ ایران حضور داشتند. چند مربی دیگر هم سال گذشته تیم‌داری نکردند. در مجموع می‌توان گفت 20 مربی داخلی در والیبال ایران وجود دارد که همه آنها به خوبی یکدیگر را می‌شناسند. برای انتخاب سرمربی تیم ملی بهتر است فدراسیون والیبال به این مربیان فراخوان بدهد که هر کس در خودش توانایی هدایت تیم ملی والیبال را می‌بیند، ثبت‌نام کند تا دیگر مربیان در مورد کارایی و عملکرد او نظر بدهند.


وی گفت: در واقع با این پیشنهاد، خیلی از رد و بندهایی که هم‌اکنون در حال صورت گرفتن است و پشت پرده‌هایی که وجود دارد، از بین می‌رود. این یک واقعیت است که برخی از مربیان داخلی ما دوست دارند هدایت تیم ملی والیبال را برعهده بگیرند و به همین خاطر فشارهایی به بازیکنان یا رسانه‌ها وارد می‌کنند. بنابراین بهتر است هر کسی که در خودش این توانایی را می‌بیند، برای هدایت تیم ملی نامزد شود و افراد دیگر به شکل مخفیانه به این گزینه‌ها رأی بدهند. نفرات اول تا سوم طبق آرا مشخص شوند و بعد از آن، رئیس فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه، سرمربی را انتخاب کنند.


کارشناس والیبال تأکید کرد: این پیشنهاد، شهامت و شجاعت مربیانی که دوست دارند هدایت تیم ملی والیبال را بر عهده بگیرند نشان می‌دهد. بحث آوردن مربی خارجی هم جمع کنند. اگر یک برنامه‌ریزی درستی برای انتخاب سرمربی تیم ملی نداشته باشند، شک نکنید تا یک روز مانده به المپیک بحث مربیان داخلی و خارجی مطرح است. اگر هدایت تیم را به یک مربی ایرانی بسپارند و آن وقت نتیجه نگیرد، یک هجمه وارد می‌شود و اگر گزینه‌های داخلی را کنار بگذارند و به گزینه خارجی روی بیاورند و آن وقت نتیجه‌ای حاصل نشود، باز یک هجمه دیگر به وجود می‌آید. بنابراین با این شیوه، زد و بندهای سیاسی و پشت پرده‌ها از بین می‌روند و هر کسی هم از بین گزینه‌های داخلی هدایت تیم ملی والیبال را برعهده بگیرد، تأییدیه اهالی والیبال را دارد.


نفرزاده گفت: با توجه به محبوبیتی که والیبال بعد از فوتبال دارد، قطعاً انتخاب سرمربی برای این تیم با حساسیت‌های زیادی روبه‌رو است و بدون شک زد و بند و پشت پرده‌هایی هم وجود دارد که امیدواریم فدراسیون به این موضوع توجه کند هر چند که انتخاب نهایی بر عهده رئیس فدراسیون و اعضای هیئت رئیسه است اما باید همه جوانب را سنجید و طبق آن جلو رفت.


انتهای پیام/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته