دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1398 - 14:55

ارتباط مستقیم رژیم غذایی و علائم افسردگی

تغییر رژیم غذایی برای کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده و افزایش مصرف میوه، سبزیجات، ماهی و روغن‌زیتون باعث بهبود علائم افسردگی در افراد جوان می‌شود.
کد خبر : 430076
download (3).jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیو اطلس، بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه مک کواری استرالیا بین رژیم و افسردگی رابطه علل و معلولی وجود دارد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که بهبود رژیم غذایی که فقط چند هفته طول می‌کشد، می‌تواند خلق‌وخوی کلی و علائم اضطراب را بهبود بخشد.


بر اساس تحقیقات صورت گرفته بین عادات رژیم غذایی و افسردگی ارتباط مستقیم وجود دارند. در این مطالعه 76 دانش‌آموز با علائم متوسط تا زیاد افسردگی موردبررسی قرار گرفتند. این دانش‌آموزان به دو گروه تصادفی تقسیم شدند. یک گروه ادامه الگوهای غذایی معمولی که به‌عنوان یک کنترل عمل می‌کنند و یک گروه تغییر رژیم، دستورالعمل مداخله خاصی را ارائه می‌دهند، ازجمله مانع از مواد غذایی سالم. گروه تغییر رژیم از الگوهای غذایی کلی به سبک مدیترانه پیروی کردند.


این آزمایش سه هفته به طول انجامید و دوره پیگیری سه‌ماهه انجام شد. بعد از سه هفته آزمایش، گروه تغییر رژیم در چندین اقدامات بهبود پیدا کرد. نمرات افسردگی به حالت عادی تغییریافته و گروه رژیم غذایی نمرات اضطراب کمتری را در مقایسه با گروه مداوم رژیم‌های غذایی عادی گزارش دادند. سه ماه بعد، تنها 21 درصد از افراد گروه مداخله رژیم غذایی گزارش دادند که فعالیت‌های غذایی سالم را ادامه می‌دهند، بااین‌حال، تمام مواردی که بهبودی مداوم در خلق‌وخوی نشان دادند.


 گروه رژیم غذایی سالم می‌دانستند که آن‌ها رژیم غذایی سالم می‌خورند و این می‌تواند به یک داروی قابل‌توجه دارونما کمک کند. پل کیدول روان‌پزشک از دانشگاه کاردیف در این خصوص گفت: درحالی‌که این یافته‌ها دلگرم‌کننده هستند، احتمالاً اثر دارونمای قوی در گروه رژیم غذایی سالم وجود دارد.


وی با بیان اینکه خوردن یک رژیم غذایی سالم برای کمک به حفظ سلامت جسمی و روحی بسیار مهم است، گفت: دستیابی بموقع به مراقبت‌های روان‌شناختی خوب، ورزش بدنی و پشتیبانی عاطفی مهم است.


محققان این آزمایش موضوع دارونما بودن مواد غذایی سالم را پذیرفتند و ادعا نمی‌کنند که بهبود رژیم غذایی فقط می‌تواند افسردگی متوسط تا شدید را درمان کند. بااین‌حال، محققان معتقدند رژیم غذایی سالم با بهبود روحیه مرتبط است.


محققان در بیانیه‌ای در همراهی این مطالعه گفتند: «تغییر رژیم غذایی برای کاهش مصرف مواد غذایی فرآوری شده و افزایش مصرف میوه، سبزیجات، ماهی و روغن‌زیتون باعث بهبود علائم افسردگی در افراد جوان می‌شود. رژیم غذایی یک روش درمانی کمکی برای کاهش علائم افسردگی است».


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته