دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1398 - 10:32
ستاری:

فعالان زیست‌بوم علم و فناوری در خط مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: فعالان زیست‌بوم علم و فناوری در خط مقدم مقابله با تحریم‌ها هستند.
کد خبر : 396807

 به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان  گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در نشست خبری نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه که صبح امروز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: هفته مهمی برای زیست‌بوم فناوری کشور است.


وی ادامه داد: رویداد مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه نیز 21 و 22 خرداد برگزار خواهد شد.


 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: از 62 کشور برای حضور در این مجمع دعوت شده بود که نمایندگان ۵۰ کشور در نشست مجمع امسال حضور خواهند داشت.


وی بیان کرد: مهمانان خارجی شامل وزرای آموزش عالی، وزرای فناوری و معاونان سازمان ملل هستند. هدف از برگزاری مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه ایجاد شبکه استارت‌آپی آسیا و اقیانوسیه با محوریت ایران است. این امر حرکت بزرگی برای توسعه استارت‌آپ‌ها در حوز‌ه‌های مختلف مانند نانو، سلول‌های بنیادی و هوافضاست.


ستاری افزود: اتفاقاتی که در پنج سال گذشته در زیست‌بوم علم و فناوری ایران افتاده بسیار مطلوب بوده و شاخص نوآوری کشور ۵۵ رتبه افزایش داشته است. این امر انگیزه‌ای برای کشورهای دیگر است تا با تجربیات ایران در این حوزه آشنا شوند.


معاون علم و فناوری رییس جمهور اظهار کرد: مهمانان خارجی از نمایشگاه اینوتکس، پارک‌های علم و فناوری و شتاب‌دهنده‌ها بازدید خواهند کرد تا با ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور آشنا شوند. این امر می‌تواند زمینه‌ساز صدور محصولات دانش‌بنیان به کشورهای دیگر باشد.


ستاری گفت:  تجربه موفق ایران در حوزه استارت‌آپی باعث می‌شود که کشورهای دیگر بخواهند از نزدیک با آن آشنا شوند. اکوسیستم فناوری و نوآوری بازیگران بسیاری دارد و برخی کشورها بخش‌هایی از آن را ندارند. بنابراین مهم است بذرهای فضای علم و فناوری را در کشورهای دیگر بکاریم.


وی افزود: اجلاس‌هایی مانند مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه باعث می‌شود که کشورهای دیگر با مدل‌های علم و فناوری ایران آشنا شوند. افرادی که در زیست‌بوم علم و فناوری کشور کار می‌کنند سربازانی هستند که با تحریم‌ها می‌جنگند.


ستاری بیان کرد: تکنولوژی باید به زندگی مردم آورده شود تا مشکلات آنها حل شود. تمرکز مرکز علم و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری روی توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌‌بنیان حوزه فناوری ICT است.


وی با اشاره به اینکه توسعه زبان فارسی در جهان با توسعه زیست‌بوم علم و فناوری و استارت‌آپ‌های فارسی‌زبان ممکن است، خاطرنشان کرد: مهم نیست که ایده‌ها از استارت‌‌آپ‌های خارجی کپی شده‌اند، ایده‌ها را می‌توان بومی‌سازی کرد. درواقع مهم پرورش افرادی است که بتوانند در حوزه‌ علم و فناوری موفق عمل کنند.


معاون علم و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: برای مثال استارت‌آپ‌های تراکنش‌ مالی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها در زیست‌بوم علم و فناوری کشور محسوب می‌شوند. ایده این خدمات نیز در ابتدا از موارد مشابه خارجی کپی‌برداری شد اما با توجه به نیازهای کاربران داخلی بومی‌سازی شد.


ستاری در خصوص نمایشگاه اینوتکس 2019 گفت: 400 غرفه مختص شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های داخلی محصولات و خدمات خود را در این نمایشگاه به عرضه گذاشته‌اند.


انتهای پیام/4107/4021/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته