دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 فروردين 1398 - 11:00
کارشناس مدیریت بحران مطرح کرد؛

راه‌های جلوگیری از بروز خطر در زمان وقوع سیل

کارشناس مدیریت بحران گفت: توجه به نکات ایمنی در هنگام وقوع سیل می‌تواند آسیب‌های این حادثه طبیعی را کاهش دهد.
کد خبر : 370614
IMG_3405.jpg

محمود حسینی در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی خبرگزاری‌ آنا گفت: مردم برای آگاهی از پیشروی سیل به پیام‌های صدا و سیما گوش دهند.


این کارشناس مدیریت بحران اضافه کرد: مردم تلاش کنند از جویبارها و مسیل‌ها و کانال‌های فاضلاب که به ظاهر آرام هستند دور شوند زیرا همین کانال‌ها به طور ناگهانی و بدون هشدار باعث ایجاد سیل می‌شود.


وی به مردم هشدار داد و اضافه کرد: در آب سیل در حال حرکت راه نروید زیرا سرعت آن ممکن است باعث به هم خوردن تعادل و افتادن شما در آب شود. به هیچ عنوان وارد آب سیل نشوید زیرا احتمال دارد در تماس با خطوط نیروی برق آب سیل دارای جریان برق باشد.


حسینی خاطرنشان کرد: از توقف در مناطق آب‌گرفته به هر دلیلی بپرهیزید هر چند هوا بارانی نباشد در هر حال تلاش کنید سریعاً از آن منطقه دور شوید.


این کارشناس مدیریت بحران تصریح کرد: اگر برای بیرون آمدن از منطقه ناچار به عبور از سیلاب هستید برای حفظ تعادل و بررسی عمق آب با کمک چوبدستی یا عصا در آب سیل حرکت کنید.


وی با تأکید بر اینکه برای حفظ ایمنی خود در هنگام وقوع سیل از پل‌های سست رودخانه‌ها عبور نکنید، اضافه کرد:‌ در زمان بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل از عرض و سواحل رودخانه‌ها عبور نکنید و به سرعت منطقه خطر را ترک کنید.


حسینی معتقد است اگر احتمال سیل ناگهانی وجود دارد و منزل شما در معرض سیل است خیلی سریع به مناطق مرتفع و امن بروید. وارد سیلاب نیز نشوید زیرا آب سیل آلوده به روغن و گازوئیل و فاضلاب است.


این کارشناس در ادامه به مردمی که در مناطق سیل‌زده حضور دارند، توصیه کرد: به هیچ‌وجه در هنگام وقوع سیل مشغول تصویربرداری با تلفن همراه نشوید. این کار کاملاً خطرناک است. حتی در این مناطق رانندگی نکنید؛ اما اگر ناچار بودید رانندگی کنید و  اگر سیل اطراف اتومبیل شما را گرفته است خودرو را رها و به منطقه مرتفع بروید وگرنه جریان آب شما و خودروی‌تان را با هم می‌برد.


وی گفت: در هنگام رانندگی مراقب شیب‌ها و پیچ‌های جاده باشید و با دنده سنگین حرکت کنید چرا که در چنین مواقعی ترمزها در آب به‌خوبی کار نمی‌کنند. این را بدانید که خودرو و وسیله نقلیه محل امن برای مقابله با سیل نیست و اگر وسیله نقلیه شما به علت فرو روفتن در آب یا گل از حرکت ماند فوراً آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید.


انتهای پیام/۴۰۸۷/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته