دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1397 - 11:05
معاون شهردار تهران خبر داد:

طراحی شبکه مانیتورینگ برای مقابله با حوادثی مشابه پلاسکو

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت:برای تسهیل مقابله با شرایط اضطراری شبکه مانیتورینگ طرح‌‌ریزی شد تا ساختمان‌ها در زمان حادثه با آتش‌نشانی در تماس باشند.
کد خبر : 353703
4799-1395103009191882697337810.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عبدالرضا گلپایگانی در مراسم رونمایی از طرح‌های برگزیده «پلاسکو نو» و رونمایی از دستورالعمل جدید ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌ها که صبح امروز در باغ موزه قصر برگزار شد، اظهار کرد: دو سال پیش که حادثه پلاسکو رخ داد باعث شد موارد ایمنی ساختمان‌ها و ضعف آن‌ها در برابر حریق را متوجه شویم.


وی با بیان اینکه با وقوع این اتفاق از فرصت به‌وجود‌آمده برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها استفاده کردیم، افزود: بعد از واقعه پلاسکو  ۲۷۰ ساختمان شبیه پلاسکو شناسایی و تعدادی از آن‌ها برای مقابله با حریق مرمت و بازسازی شد؛ این در حالی است که به‌جز  ساختمان‌هایی که مربوط به دهه‌های ۴۰ و ۵۰ بود تعدادی از ساختمان‌های دهه‌های ۸۰ و ۹۰ هم در برابر حریق، ایمن نبودند.


معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در راستای تعیین دستورالعمل ایمنی ساختمان‌ها، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن 3 هزار و 200 ساختمان بالای 8 طبقه در شهر تهران  را از فعالیت‌های  اخیر عنوان کرد.


گلپایگانی با بیان اینکه در زمان وقوع حادثه پلاسکو هیچ‌گونه اطلاعاتی نسبت به وضعیت ساختمان برای مقابله با حریق وجود نداشت، گفت: برای تسهیل مقابله با شرایط اضطراری شبکه مانیتورینگ طرح‌ریزی شده که ساختمان‌ها در صورت بروز حادثه در لحظه با آتش‌نشانی در ارتباط باشند.


وی همچنین از آموزش ۳ هزار کارشناس نظام مهندسی و ۱۲۳ نفر از کارشناسان دفاتر الکترونیک درباره الزامات حریق و کنترل نقشه خبر داد و گفت: کمیته ایمنی مناطق به منظور ارتقای ایمنی ساختمان‌ها تشکیل شده و در صورت لزوم برای اجرای آن به دستور قضائی اقدام خواهد شد.


معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: تا پیش از این آیین‌نامه مباحث ایمنی مربوط به ساختمان‌های کمتر از پنج طبقه وجود نداشت، اما اکنون آیین‌نامه مفصلی در 6 جا برای همه ساختمان‌ها تدوین شده و با عملیاتی شدن و هماهنگی با واحد فناوری اطلاعات این موضوع در حین صدور پروانه لحاظ خواهد شد.


گلپایگانی اذعان کرد: امروز خون شهدای آتش‌نشان به بار نشسته تا با درس‌هایی که از این اتفاق گرفتیم از این پس دیگر شاهد این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.


وی در خصوص تهیه طرح‌ها برای جایگزینی ساختمان پلاسکو گفت: بنیاد مستضعفان در دو نوبت طراحان را به مسابقه فراخواند تا طرح‌هایی را به‌عنوان جایگزین ساختمان پلاسکو انتخاب دهند و با توجه به ایده‌های خلاقانه‌ای که بخشی از آن در اینجا وجود دارد امیدواریم که بنیاد طبق برنامه نسبت به ساخت و بهره‌برداری از ساختمان اقدام کند.


انتهای پیام/۴۱۰۵/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته