دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حمید بهمنی:

آسیب‌شناسی مناسبی از سینمای خودمان نکرده‌ایم

حمید بهمنی فیلم‌ساز در دومین نشست آسیب‌شناسی و تحلیل جشنواره فیلم فجر گفت: ما اصلا آسیب‌شناسی مناسبی از سینمای خودمان نکرده‌ایم.
کد خبر : 352421
636831670035522028_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دومین نشست آسیب‌شناسی و تحلیل جشنواره فیلم فجر با حضور محمدرضا شرف‌الدین، حميد بهمنی و علی روئین‌تن بعد از ظهر امروز در حوزه هنری برگزار شد.


در این نشست سینماگران به تحلیل جشنواره فجر پرداختند.


يزدان عشيری گفت: چندين نشست با حضور منتقدان و سينماگران داشتيم و اين دومين نشست در این زمینه است.
وی افزود: ايام جشنواره به دليل فضای جشنواره كمتر به محتوا پرداخته و همه نوشته‌ها معطوف به فيلم‌ها می‌شود و كمتر به آسيب‌ها و دستاوردهای آن پرداخته می‌شود.
عشيری ادامه داد: فضای نقد در ادوار مختلف بسيار شديد بود و اكثر جمع منتقدين نسبت به روند جشنواره ناراضی بودند.



حمید بهمنی فیلم‌ساز اظهار کرد: رسیدن به این موضوع که نزدیک به 36 جشنواره فیلم فجر تاکنون برگزار شده و تازه به این نتیجه رسیدم که آن‌را آسیب‌شناسی کنیم فاجعه است و با توجه به فیدبک‌ها که فاجعه شکل گرفته می‌خواهیم آن‌را درمان کنیم و با توجه به خاصیت حوزه فرهنگ و انقلاب قابل حل است و بررسی‌های خاص خود را دارد.


این کارگردان سینما افزود: تا قبل از جشنواره فیلم فجر با تفکر نگاه هیئتی به جلو رفتیم و همین نوع نگاه باعث شد که سنیمای ما هیچ برازندگی و شأنیت در انقلاب اسلامی به معنای واقعی نداشته باشد. ما اگر در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دقت بیشتری کنیم تمام آسیب‌ها و فرصت‌ها را می‌توانیم بشناسیم و به دست آوردهایی برسیم.


وی ادامه داد: فیلم‌های زیادی جوایز گرفتند ولی بیشتر آنها در تراز انقلاب اسلامی وجود نداشتند. نقد جامعه و شرایط ما اشکالی ندارد، ولی زمانی منتقدها این نقدها را می‌گویند می‌تواند خوب‌ها را هم ببیند و بگوید. مثلا در کارهای مجیدی ناامیدی وجود ندارد و فیلم‌هایش را با امید به آینده می‌سازد.


بهمنی درباره راهکارهای مختلف آن به مدیران سینمایی اشاره کرد و گفت: باید تغییراتی در مدیران سینمایی شکل بگیرد، حتی در برخی از آنها باید تحولات اساسی ایجاد شود، اگر این مدیران درد جامعه را نداشته باشند و بیایند جشنواره برگزار کنند دیگر آن مدیر نیست.


این کارگردان سینمایی ادامه داد: فرصت‌های زیادی را در این سال‌ها از دست دادیم. سالهایی بود که سینمای ما مثل خورشید تابان مطرح بود یک زمانی به سینمای ایران می‌گفتند سینمای پاک، البته ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم مدیرانی که اهل دل باشند باید از آنها حمایت کنیم. ما اصلا آسیب‌شناسی مناسبی از سینمای خودمان نکردیم. سه سال است که در جشنواره فیلم فجر ما را راه نداده‌اند اینقدر ماجرا شور شده که ما را نمی گذارند برویم در دهه فجر فیلم ببینیم. افسوس می خورم که خداوند مرحمت کرده که راحت در این مملکت فیلم بسازیم.



علی روئین‌تن گفت: کارشناس انقلاب نیستم و به عنوان یک شهروند می‌گویم که سینمای ایران بوی انقلاب می‌دهد. انقلاب برای آدمهایی است که افسانه شدند. جشنواره فیلم فجر در 20 فیلم نمایشی و در طول سال فیلم‌های پرفروش جزو جشنواره نیست. سودا و درآمد سینمای ایران از جشنواره نیست. جشنواره فیلم فجر برای خوش آمدن خارجی‌هاست اما سلیقه‌مان را به آنها نمی‌دهیم. سلیقه دیگران روی جشنواره فیلم فجر اعمال می شود. ما الان تشنگان قدرت هستیم نه شیفتگان قدرت. جشنواره فیلم فجر به خاطر خودمحوری دچار اشکال شده است و همیشه جشنواره ملی بوده و همیشه سینمای ایران بالا بوده است.



محمدرضا شرف‌الدین فیلمساز گفت: تبلیغاتی‌ترین ابزار دهه فجر سینما و جشنواره فیلم فجر است که با این نگاه موافق نیستم. سینما وقتی به عنوان موضوع فرهنگی دیده می‌شود. بنابراین موضوع فرهنگی دیده شود. بنابراین نیاز به تحقیق دارد. به هر جهت همه جشنواره فیلم فجر متأثر از فضای سیاسی است و هر مدیری یا مسئولی آمده، رویکردی داشته و آن‌را در جشنواره‌ها پیاده کرده است.


انتهای پیام/ 4046/ 4122/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته