دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1397 - 17:00
بن‌بست سیاسی در ایالات متحده؛

وقتی هزینه تعطیلی دولت آمریکا از بودجه دیوار مرزی بیشتر می‌شود!

بر اساس برآوردها هزینه‌های ناشی از تعطیلی دولت آمریکا بسیار بیشتر از بودجه 5.7 میلیارد دلاری دولت ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک است.
کد خبر : 352253
11.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا - محمدحسین لطف‌الهی؛ تعطیلی دولت فدرال در آمریکا به معنی آن است که دولت ارائه بسیاری از خدمات را به دلیل عدم توانایی تأمین مالی متوقف می‌کند. در این میان اما خدمات ضروری و حیاتی چون پلیس، آتش‌نشانی، بهداشت و درمان و ... که بودجه آن‌ها به‌طور سالانه مشخص و تأمین می‌شود و تأمین مالی آن‌ها ارتباطی به بودجه فدرال ندارد، به کار خود ادامه می‌دهند و دولت وظیفه دارد تحت هر شرایطی ادامه کار این نهادها را تضمین کند.


«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 22 دسامبر 2018 (1 دی 1397) دستور تعطیلی دولت آمریکا را صادر کرده و تا امروز پس از گذشت 24 روز از این اتفاق تصمیم به بازگشایی دولت نگرفته است.


سوابق تعطیلی دولت در آمریکا


این اولین بار نیست که دولت آمریکا به دلایل گوناگون تعطیل می‌شود. در دوره‌های گذشته نیز این اتفاق سابقه داشته اما تعطیلی کنونی طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا است.


اولین تعطیلی جدی دولت در آمریکا به 1978 و دوران زمامداری کارتر بازمی‌گردد. در آن زمان به دلیل اختلافات میان رئیس جمهور و کنگره، دولت به مدت 18 روز تعطیل شد و در نهایت با توافق میان کاخ سفید و نمایندگان کنگره بودجه تصویب شد و دولت مجدداً آغاز به کار کرد.


پس از آن کاخ سفید تا 1995 چنین بحرانی را تجربه نکرد. در این سال و سال بعد از آن، دولت بیل کلینتون دو بار تعطیل شد که یکی از این تعطیلی‌ها 21 روز به طول انجامید و تا پیش از تعطیلی فعلی دولت ترامپ، در این زمینه رکورددار بود.


در اول اکتبر 2013 نیز یکی از جدی‌ترین تعطیلی‌های دولت در آمریکا اتفاق افتاد. در آن زمان باراک اوباما مصمم بود تا سقف استقراض دولت را 17 تریلیون دلار افزایش دهد که این تصمیم با مخالفت جدی کنگره روبه‌رو شد. دولت به مدت 16 روز تعطیل بود و در نهایت، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که یک جمهوری‌خواه بود از هم‌حزبی‌هایش درخواست کرد تا با تصمیم دولت موافقت کنند و تصویب بودجه توسط کنگره به بازگشایی دولت انجامید.


دولت ریگان نیز تعطیلی‌های زیادی را شاهد بود اما اکثر این تعطیلی‌ها نهایتاً دو یا سه روزه بوده‌اند و باعث ایجاد شکاف‌های عمیق سیاسی در جامعه نشدند.


سال گذشته نیز دولت ترامپ مدتی بر اثر اختلاف با اقلیت سنا و کنگره در مسائلی چون قانون داکا و اوباماکر تعطیل بود.اینفو تعطیلی دولت امریکا


آسیب‌های ناشی از تعطیلی دولت آمریکا


هنگامی که دولت ایالات متحده تعطیل می‌شود، بیش از 800 هزار نفر از کارمندان و کارگران دولتی حقوقی دریافت نمی‌کنند. علاوه بر آنها توریست‌ها، کشاورزان و کارکنان بخش صنایع نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بر اساس گزارش روزنامه لوموند فرانسه در تعطیلی اخیر دولت ترامپ، بیش از 380 هزار کارمند به مرخصی بدون حقوق رفته و 420 هزار نفر نیز بدون دریافت حقوق در حال کار هستند.


گزارش تحقیقی کنگره آمریکا از تعطیلی دولت اوباما در 2013 نشان می‌دهد که تعطیلی 16 روزه دولت بیش از 24 میلیارد دلار زیان اقتصادی در پی داشته و رشد اقتصادی آمریکا در بازه سه ماهه را به‌طور جدی تحت تأثیر قرار داده است.


حال تعطیلی دولت 24 روز به طول انجامیده و همچنان ادامه دارد. نیویورک تایمز روز گذشته از افزایش چشمگیر درخواست‌ها از مؤسسات مالی برای دریافت وام به‌منظور پرداخت اقساط وام مستغلات خبر داد و نوشت: «کشاورزان در انتظار دریافت کمک‌های وعده داده شده برای جبران خسارات ناشی از جنگ تجاری هستند. زندگی متقاضیان ویزا مختل شده، بازارهای بورس با آسیب‌های جدی مواجه هستند و به‌طور کلی اقتصاد آمریکا سکته‌ای نه‌چندان خفیف را از سر می‌گذراند.»


بر اساس برآوردها هزینه‌های ناشی از تعطیلی دولت بسیار بیشتر از بودجه 5.7 میلیارد دلاری دولت ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک است.


ترامپ


چرا ترامپ دولت را تعطیل کرده است؟


رئیس جمهور فعلی آمریکا در ایام تبلیغات انتخاباتی وعده داده بود که به هر طریق ممکن مانع از ورود مهاجران غیرقانونی از مرزهای گسترده جنوبی خواهد شد و در طول دوره زمامداری خود نیز بارها تمایلات مهاجرستیزانه خود را به نمایش گذاشت. او این بار تصمیم گرفته است با دریافت بودجه‌ای 5.7 میلیارد دلاری از کنگره، تمام طول مرز مکزیک و آمریکا را دیوارکشی و به قول خودش از ورود قاچاقچیان، آزارگران جنسی و بی‌خانمان‌ها به آمریکا جلوگیری کند. این تصمیم با مخالفت جدی اکثریت دموکرات کنگره روبه‌رو شده است.


مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در این خصوص می‌گوید: «تعطیلی دولت آمریکا به جنگی بر سر مبانی اصلی و منشور اعتقادی دولت ترامپ و دموکرات‌ها تبدیل شده است و صرفاً به اختصاص 5.7 میلیارد دلار به ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک بازنمی‌گردد.»


او معتقد است که هرکدام از طرفین این بحث اگر از موضع خود عقب‌نشینی کنند دیگر نمی‌توانند پاسخی برای هواداران خود داشته باشند و عملاً قافیه را به رقیب خود می‌بازند.


از سوی دیگر تعطیلی دولت آمریکا آنچنان پرهزینه بوده که نارضایتی‌های زیادی را باعث شده و نه دموکرات‌ها و نه ترامپ نمی‌خواهند به‌عنوان مقصر این آسیب‌ها لقب بگیرند.


مکی مسئله ادامه‌دار شدن تعطیلی دولت را به شرایط خاص حکمرانی ترامپ مرتبط می‌داند و او را فردی یک‌دنده و فاقد انعطاف‌پذیری سیاسی توصیف می‌کند.


این کارشناس آمریکا می‌افزاید: «در دوره‌های گذشته دیپلماسی فعالی میان نمایندگان کنگره و دولت شکل می‌گرفت تا به هر ترتیب تعطیلی ادامه‌دار نشود و مردم آسیب نبینند اما اخلاقیات خاص ترامپ مانع این امر در شرایط کنونی می‌شود. همچنین تأثیر انکارناپذیر این جنگ سیاسی بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 باعث می‌شود که دموکرات‌ها نیز انعطافی نشان ندهند.»


تبدیل شدن ماجرای ساخت دیوار مکزیک به یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سیاسی تاریخ آمریکا باعث می‌شود که هیچ‌کسی نخواهد بازنده این جنگ لقب گیرد و در نتیجه آن بن‌بستی سیاسی در آمریکا ایجاد شده است.


انتهای پیام/4106/4095/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته