دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بیانیه پایانی جشنواره ابوذر؛

رسانه‌ها در مسیر مخاطب‌شناسی دقیق و دشمن‌شناسی صحیح گام بردارند

در بیانیه پایانی هیئت داوران چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر بر دشمن‌شناسی صحیح، مخاطب‌شناسی دقیق و حرفه‌ای‌گری در رسانه‌های انقلابی تأکید شده است.
کد خبر : 352152
139504071056157468014054.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر پیش‌ازظهر امروز با حضور فعالان عرصه رسانه و سخنرانی سردار غلام‌حسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و حسین شریعتمداری برگزار شد و در پایان این مراسم، بیانیه هیئت داوران چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر قرائت شد.


در این بیانیه آمده است: هرساله، در کشور اسلامی‌مان، ده‌ها جشنواره و آیین گوناگون در عرصه‌های موضوعی مختلف، برگزار می‌شود. هر یک از جشنواره‌ها بالطبع؛ اهداف و غایاتی و مخاطبان خاص یا عام خود را دارد. برخی از این رویدادها در رسیدن به اهداف ذاتی، موفقیت را کمی و یا نزدیک به کامل، تجربه کرده‌اند و برخی دیگر نه‌تنها به بخشی اندک از موفقیت دست نیافته‌اند بلکه به دلایلی از نائل شدن به نقطه عزیمت و مسیر درست خود به دور افتاده و دچار بلاتکلیفی و سترونی و انفعال شده‌اند.


این بیانیه می‌افزاید: جشنواره رسانه‌ای ابوذر به‌عنوان بزرگ‌ترین جشنواره در حیطه رسانه و در جغرافیای ایران عزیزمان، با نظر به جشنواره‌های رنگارنگ و اهداف و آمال هر یک و با توجه به کارنامه و ماحصل پیمایش طریق آن‌ها، پا گرفت. اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیست. دیده‌بان جامعه بودن، دارا بودن قابلیت فرهنگ‌سازی، بانی شکل‌گیری بینش، عامل ایجاد بصیرت و مسبب بصیرت‌افزایی، بستر و مجرای ارتباط میان نخبگان و مخاطبان، محملی برای انتقال و تبلیغ و ترویج آموزه‌ها و معارف الهی و اسلامی، مجال‌بخش پیوندهای ملی و دینی، تهییج‌کننده در پاسداشت استقلال کشور و سبب‌ساز رشد فضائل اخلاقی آن رسانه‌ای اما کارکردهای خود را دارد و به معرض قضاوت عموم می‌گذارد که بی‌شک بر پایه تعهدی اسلامی و انقلابی و دین‌شناسی درست و دشمن‌شناسی صحیح و مخاطب‌شناسی دقیق و حرفه‌ای‌گری گام بردارد.


در ادامه این بیانیه آمده است: یکی از عوامل ناگزیر شکل‌گیری و تعددیافتگی چنین رسانه‌ای کارا و کارآمد قطعاً ارائه الگو و تشویق است.


این بیانیه خاطرنشان می‌کند: جشنواره‌ها با معرفی و توصیف و تکریم برگزیده و برگزیدگان؛ هم الگو می‌دهند و هم بهترین‌ها را شناسایی، معرفی و تشویق می‌کنند. اصولاً ذات برگزاری جشنواره‌ها جدا از برجسته‌سازی مفاهیمی که بن‌مایه اهداف و غایات جشنواره را روشن می‌سازد؛ همانا الگودهی و تشویق است!


در ادامه این بیانیه آمده است: جشنواره رسانه‌ای ابوذر با شناخت دقیق نیازهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و طراحی علمی افق هدف‌گیری‌شده و بایستگی‌ها و قواعد و زمینه آثار رسانه‌ای، شکل پیدا کرد. این جشنواره زمینه‌های فعالیت و رقابت را، گزارش، تیتر، خبر، مقاله، موشن‌گرافی، مستند، عکس و کاریکاتور و محورها را «مقاومت و دفاع مقدس»، «بسیج و حوزه‌های اقدام»، «خدمات اجتماعی و محرومیت‌زدایی»، «اقتصاد مقاومتی»، «بصیرت و دشمن‌شناسی» ‌و «مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و مسائل صنفی خبرنگاران» تعریف کرد.


این بیانیه تأکید می‌کند: خوشبختانه، به‌ گواهی 20 هزار اثر رسیده از سراسر کشور به دبیرخانه، اهمیت و ضرورت برپایی جشنواره رسانه‌ای ابوذر که چون صاحب نامش، باید حامل پرچم تعهدمداری و وفا و التزام عملی به مقام ولایت و نمایی از حقیقت‌گویی و بی‌پروایی در حق‌مداری باشد، به‌خوبی درک شد و بسیاری از اهالی رسانه و هنرمندان جوان متعهد را وادار به همراهی کرد. داوری استانی، به‌سرعت و همراه با دقت بایسته، کار خود را آغاز کرد و در نهایت، با نظر به شاخص‌های حرفه‌ای‌گری، دارا بودن بینش و محتوای صحیح و متعهدانه، 900 اثر استانی به مرحله داوری راه یافتند. از این تعداد نیز در رقابتی تنگاتنگ 20 اثر در هر بخش به آخرین مرحله داوری رسیدند.


در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: هیئت داوران که از 9 داور تشکیل شد، بر آن است؛ بزرگ‌ترین جشنواره رسانه در کشور، نه‌تنها وجه منطقی و معتدل محتوای اثر، بلکه ساختار و ساختمان درست و منطبق با بینش و منطق حاکم بر اثر، را باید توأمان در نظر گرفت و با وسواس، بهترین آن‌ها را پذیرفت. هیئت داوران بر این گمان است که نیروهای متعهد نوجوان و جوان ظرفیتی شگرف در کار فرهنگ و رسانه دارند اما همین عناصر، نیازمند آموزش بیشتر و حمایت دقیق‌ترند.


در پایان این بیانیه تأکید شده است: در پایان ضمن معرفی برگزیدگان جشنواره، هیئت داوران جشنواره بزرگ رسانه‌ای ابوذر، برای تمامی تلاشگران و جهادگران عرصه رسانه آرزوی بهروزی و خوشبختی و برای سرزمین پهناورمان ایران اسلامی، سرافرازی همیشه، آرزو می‌کند.


انتهای پیام/4079/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ نرم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته