دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در همایش پدافندغیرعامل مطرح شد

نبود نظارت و رصد دقیق محصولات کشاورزی وارداتی در کشور

کارشناس انجمن بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان بسیج مهندسین تهران از نبود نظارت و رصد دقیق محصولات کشاورزی وارداتی در کشور خبر داد.
کد خبر : 346588
d65085d854a39feae81a41eb458281c5_XL.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اولین فراخوان پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی با محوریت اشتغال‌زایی، کشاورزی نوین، کشاورزی شهری، درآمد و امنیت غذایی، نقش زیست‌فناوری و مهندسی ژنتیک در کشاورزی، اقتصاد مقاومتی، بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی با حضور جمعی از صاحب‌نظران، مقامات کشوری و لشکری در حسینیه فاطمةالزهرا(س) به‌همت سازمان بسیج مهندسین تهران بزرگ قبل از ظهر امروز برگزار شد.


در این نشست محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور، دکتر محمد عالی معاون فرهنگ و رسانه سازمان بسیج سازندگی کشور، سید حسین هلالات مسئول قسمت تحقیق و توسعه فاطر و دیگر اساتید صاحب‌نظر و نخبگان کشور حضور داشتند و به بحث و بررسی مسائلی درخصوص پدافند غیرعامل در کشاورزی پرداخته شد.


کارشناس انجمن بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان بسیج مهندسین تهران نیز در این همایش با انتقاد از وضعیت نابسامان در حوزه نظارت محصولات و دانه‌های وارداتی به کشور گفت: در ایران هیچ نهاد و مرجع رسمی وجود ندارد که بر وضعیت واردات محصولات و دانه‌های کشاورزی و حتی دامی نظارت داشته باشد.


وی ادامه داد: 6 سال پیش در اتفاقی عجیب متوجه شدیم که زنبورهای شرق کشور دچار مشکلاتی شده‌اند. پس از بررسی نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه‌ها متوجه شدیم که زنبورهای شرق ایران به یک ویروس خاص که مختص کشور ایرلند است آلوده‌ شده‌اند. این در حالی بود که هیچ کشوری از نیوزلند تا شرق ایران به این ویروس آلوده نشده بود و این خود حکایت از انجام حمله‌ای بیوتروریستی و بیولوژیکی به شرق ایران بود.


سید حسین هلالات با تأکید بر اینکه نبود سیستم نظارتی بر ورود دانه‌ها و محصولات کشاورزی به کشور بسیار خطرناک است، توضیح داد: اگر گونه گیاهی وارد منطقه‌ای شود، قطعاً در اکوسیستم آن منطقه تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین اگر شناخت کافی بر اکوسیستم و گیاه موردنظر وجود نداشته باشد، ممکن است با وارد کردن آن گیاه، اکوسیستم منطقه میزبان دچار مشکل و اختلال شود.


وی با اشاره به حملات و اقدامات تروریست‌ها در آسیب رساندن به مردم، تصریح کرد: تروریست‌ها به‌راحتی می‌توانند با داشتن دو سه نفر دانشمند خبره در رشته بیوتکنولوژی به امکان تولید میکروب و ویروس و حتی دست‌کاری ژنتیکی در محصولات خوراکی دست یابند و با این اقدام می‌توانند یک عملیات تروریستی را ترتیب دهند.


کارشناس انجمن بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان بسیج مهندسین تهران درباره بحث محصولات تراریخته که در سال‌های اخیر یکی از پر بحث‌ترین مباحث کشاورزی ایران بوده است، گفت: بحث محصولات تراریخته  به‌خودی خود چیز بدی نیست اما به یک شرط؛ آن‌هم اینکه از ابتدا با توجه به شرایط اکوسیستم و محیط‌زیست گیاه و با داده‌های اولیه همان گیاه، برای بهبود و مقاوم‌سازی آن در برابر خشک‌سالی و تغییرات مخرب آب‌وهوایی اقدام به دست‌کاری ژنتیکی آن کرد.


هلالات با بیان اینکه وقتی گیاهی وارد می‌شود و هیچ رصدی بر آن نیست قطعاً باید به آن حساس بوده و مورد بررسی قرار دهیم، اذعان کرد: نه در سیستم جهاد کشاورزی و نه در هیچ نهاد دولتی دیگر، قسمتی که مسئول بررسی و رصد محصولات وارداتی و دانه‌های کشاورزی باشد وجود ندارد. این در حالی است که ایران یکی از واردکننده‌های عمده دانه‌های روغنی و محصولات زراعی و دامی است.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از عوامل بیماری‌ها ریشه در دست‌کاری‌های ژنتیکی بلندمدت در حوزه محصولات غذایی دارد، توضیح داد: وقتی ما نهادی برای چک کردن و تست محصولات وارداتی نداشته باشیم، در بلندمدت مردم ما در اثر استفاده از محصولات دست‌کاری شده ژنتیکی دچار بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های کبد، مشکلات کلیوی و حتی ناباروری خواهند شد.


وی با پیشنهاد اینکه باید حمایت‌های همه‌جانبه از بخش رصد محصولات کشاورزی انجام شود، توضیح داد: باید مرکزی برای رصد و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در کشور فعال کنیم.


کارشناس انجمن بیوتکنولوژی کشاورزی سازمان بسیج مهندسین تهران با دادن این خبر که امروز محققان داخلی توانسته‌اند در بحث از بین بردن آلودگی‌های زیستی اقدامات بزرگی انجام دهند، تصریح کرد: وقتی در کشوری به چنین تکنولوژی می‌رسند، بسیار خوشحال می‌شوند و خیلی سروصدا خواهند کرد. خوشبختانه درحال‌حاضر در ایران به توانایی از بین بردن آلودگی‌های محصولات غذایی توسط تکنولوژی زیست‌فناوری دست پیدا کرده‌ایم.


انتهای پیام/4092/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته