دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1397 - 14:46
شهردار منطقه 8:

خانواده بهترین بستر برای کتاب‌خوان کردن کودکان و نوجوانان است

شهردار منطقه 8 گفت: نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی از خانواده آغاز می‌شود زیرا شخصیت و هویت کودک ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد.
کد خبر : 327347
1.jpg

بهمن نوری به مناسبت هفته کتاب و اینکه منطقه 8 به عنوان منطقه کتاب و کتاب‌خوانی انتخاب شده است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، بسیار مهم است و به نوعی تنها راه انتقال علوم گذشتگان به این عصر، کتاب است.


شهردار منطقه 8 گفت: باید توجه داشت که تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی‌توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را بدون در نظر گرفتن کتاب و مطالعه مورد بحث و نظر قرار داد.کتاب و کتاب‌خوانی، از مقوله‌های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می‌رسد.


وی ادامه داد: در روزگار امروز و با پیشرفت‌های چشمگیر بشر در عرصه‌های دانش و فرهنگ، کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده بلکه گسترده‌تر و به‌روزتر نیز شده است و جلوه‌هایی پایدارتر یافته است. پیشرفت‌های گوناگون کشور در عرصه‌های مختلف مقارن با کتاب‌ بوده است و مطالعه به عنوان عنصری ضروری، در زندگی تمام افراد جامعه مطرح است.


نوری ادامه داد: اسلام، دین اندیشه و معرفت، دانش، کتاب و معنویت است؛ به گونه‌ای که معجزه پیامبر آن «کتاب» است. می‌توان گفت آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتاب‌خوانی است و این حقیقت با اندک کاوش در تاریخ اسلام، به خوبی نمایان خواهد شد و از همین منظر، پدید‌‌ آورندگان آثار علمی و فرهنگ مکتوب، از جایگاه بسیار والایی در دین اسلام برخوردار هستند.


شهردار منطقه 8 به چرایی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و لزوم نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه پرداخت و گفت: یکی از مشکلات و کاستی‌های جامعه ما گریز از کتاب و پایین بودن سطح مطالعه است؛ به گونه‌ای که سرانه مطالعه در ایران، حدود 20 دقیقه است. این مساله، ریشه‌ها و علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد که شاید در رأس آنها «عدم احساس ضرورت» است.


وی بیان کرد: مطالعه باید در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و کتاب خوانی، به افراد خاصی از جامعه محدود نشود. البته گسترش کتابخانه‌ها، توجه به نشر کتاب‌های سودمند، حمایت از نویسندگان و ... بی‌تاثیر نیست اما نکته مهم، ایجاد میل و انگیزه در جامعه است. نهادهای فرهنگی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در نهایت، احساس نیاز به کتاب در بین اقشار مختلف ایجاد شود.


نوری نقطه آغاز فرهنگ کتاب‌‌خوانی را خانواده دانست و گفت: نقطه آغازین ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی از خانواده آغاز می‌گردد زیرا شخصیت و هویت کودک ابتدا در خانواده شکل می‌گیرد. به طور طبیعی والدین علاقه‌مند به کتاب، فرزندانی دوستدار مطالعه خواهند داشت.


وی ادامه داد:  برای رسیدن به شرایط مطلوب، چاره‌ای جز به وجود آوردن عادت کتاب‌خوانی از دوران کودکی در انسان‌ها نداریم. باید مطالعه را به کودکان و نوجوانان آموخت و آن‌ها را به این مسئله عادت داد. تهیه و خرید کتاب، تشویق و ترغیب نوجوانان به مطالعه، همراهی آنان در بازدید از نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب، هدیه دادن کتاب، کتاب‌خوانی برای فرزندان و...، از جمله فعالیت‌های سازنده و برجسته پدران و مادران در تثبیت و تعمیق علاقه کودکان به کتاب و کتاب‌خوانی است.


شهردار منطقه «کتاب و کتاب‌خوانی» به فعالیت‌های فرهنگی این منطقه و برنامه‌ریزی‌های آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منطقه 8 با بیش از 10 کتابخانه در جهت ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان فعالیت دارد؛ لازم است یادآور شوم که به‌جز کتابخانه‌های مساجد که به خدمات‌رسانی در حوزه کتاب و کتابخوانی می‌پردازند، بخش عمده‌ای از کتابخوان‌های ما با مراجعه به مراکز فرهنگی منطقه که فرهنگسرای گلستان بزرگترین مرکز فرهنگی هنری شهرداری تهران در این منطقه است نیازهای فرهنگی خود را اجابت می‌کنند.


وی ادامه داد: کتابخانه فرهنگسرای گلستان با 6 کتابخانه زیرمجموعه که شهرداری منطقه با قوت از آنها حمایت می‌کند و تسهیلات لازم را برای بسترسازی فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در اختیار آنها قرار می‌دهد حدود 300 هزار کتاب‌خوان دارد که بالغ بر 18 هزار نفر عضو فعال هستند. کتابخانه گلستان با 236 هزار و 445 جلد کتاب همه روزه از ساعت هشت صبح تا ده شب و حتی روزهای جمعه دایر است و علاقه‌مندان کتاب، دانشجویان، محققین، پژوهشگران از این فرصت استفاده می‌کنند. خوشبختانه تمامی کتابخانه‌های منطقه به بخش کودک نیز مجهز هستند و خانواده‌ها می‌توانند با عضو کردن کودکانشان در کتابخانه‌های منطقه آن‌ها را از کودکی به کتابخوانی تشویق کنند.


شهردار منطقه 8 اضافه کرد: نشست‌های کتاب‌خوانی به صورت دسته‌جمعی ویژه کودکان و نوجوانان از جمله فعالیت‌های این مراکز است. از آن‌جا که خوانش کتاب به صورت جمعی، باعث تشویق کودکان و نوجوانان می‌شود، این برنامه‌ها تاثیر فراوانی دارد. باشگاه «کتاب‌خوانی» مراکز فرهنگی هنری منطقه 8 به صورت هفتگی میزبان علاقه‌مندان است و کتاب‌های مناسب در آن خوانش می‌شود.


نوری گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مدارس منطقه و کمک آموزش و پرورش، طرح بازدید دانش‌آموزان از  کتابخانه‌های منطقه و عضویت رایگان آنان در این مراکز، به مناسبت هفته کتاب کلید خورده است که امیدواریم بتوانیم در طول سال نیز آن را ادامه بدهیم. در این طرح، دانش‌‌آموزان با کتابخانه‌های منطقه و خدمات آن آشنا می‌شوند. علاوه بر این، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی در سطح منطقه همراه با اهدای جوایز، از جمله طرح‌هایی است که در تمام مراکز انجام می‌شود و با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شده است. این طرح، به تشویق علاقه‌مندان و اشاعه‌ی فرهنگ مطالعه بیشتر کمک می‌کند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته