دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1397 - 07:58
نامور مطلق:

هدف دانشگاه استاد فرشچیان آموزش و تکثیر سبک‌های هنری است

سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: یکی از اهداف این دانشگاه آموزش و تکثیر سبک‌های هنری است.
کد خبر : 320381
AG8I8047.jpg

بهمن نامور مطلق در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به آنچه که در حوزه هنر اتفاق افتاده است، اظهار کرد: گشایش دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی با سرعت و کیفیت خیلی خوب انجام  گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی به وعده‌های خود عمل کرد. مطمئناً در تاریخ هنر از دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی به‌عنوان کسانی که به وعده‌هایشان در حوزه هنر عمل کرده‌اند یاد خواهد شد و امیدوارم که همین‌طوری ادامه پیدا کند. اگر به همین شکل ادامه پیدا کند، مطمئناً تحولی در حوزه هنر اتفاق خواهد افتاد.


وی افزود: این دانشگاه بر‌اساس دغدغه‌ها و نگرانی‌های استاد فرشچیان شکل گرفته است، به همین جهت نام این دانشگاه به نام استاد فرشچیان مزین شد. ساختار این دانشگاه، ساختار تازه‌ای برای آموزش هنر است، برگرفته از ساختار کهن آموزش هنر یعنی استاد - شاگردی است. البته قرار نیست که در گذشته متوقف بشود، بلکه قرار است که از تجربه‌های امروز هم استفاده کند.


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی توضیح داد: این دانشگاه آمیخته‌ای بین تجربه‌های سنتی خودمان و تجربه‌های جهانی امروزی خواهد بود تا بتوانیم بر‌اساس ساختار نوین، هنرمند ایرانی-اسلامی تربیت کنیم. در این دانشگاه نه‌تنها کارهای به یادگار مانده از گذشته را مرمت و بازسازی کنیم بلکه کارهای تازه‌ای را خلق کند، کارهایی که به‌واسطه آن بتوانند با جوان‌های مبادی هنر ارتباط برقرار کنند و کمتر به‌طرف هنرهای دیگری رجوع کنند.


وی در‌خصوص ارتباط سبک این دانشگاه و سبک دیگر دانشگاه‌های هنر بیان کرد:  نه اینکه ما مخالف استفاده از هنرهای جهانی باشیم بلکه مخالف این هستیم که هنرهای دیگری محوریت را به‌دقت بگیرد و هنرهای ما نزد جوانان به حاشیه رود. این غم‌انگیز است برای کشوری که همواره به صاحب هنر معروف بوده، هنر خودش مهجور بماند در کشور خودش و هنرهای کشورهای دیگر به‌عنوان هنرهای زنده، پویا و فعال نزد جوان‌های ما دست‌به‌‌دست شود.


نامور مطلق در‌خصوص روند جذب دانشجو  گفت: هنوز به‌طور کامل تدوین نشده اما مطمئناً یک روند مخصوص به خودش در جذب دانشجو-استاد دارد البته با آیین‌نامه‌هایی که وجود خواهد داشت، بیشترین تأثیر را استاد خواهد داشت؛ همچنین ورود به این دانشگاه به‌احتمال زیاد از کانال کنکور نگذرد اما اگر هم بگذرد بعد از کنکور نیاز به تأييد استاد دارد.


وی درخصوص کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز توضیح داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی کرسی‌های نظریه‌پردازی داریم. در آنجا قرار است به مبانی رشته‌های علمی پرداخته شود. ایران از یک مصرف‌کننده مباحث کشورهای دیگر به تولیدکننده و مؤلف تبدیل شود. این کرسی‌ها قرار است در حوزه هنر در این دانشگاه به راه افتد.


سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی  با اشاره به  تعداد دانشجویانی که قرار است در این دانشگاه وارد شوند، تصریح کرد: تعداد هنوز مشخص نیست اما قرار نیست کمیّت زیادی داشته باشیم،  قرار است که بیشتر به کیفیت پرداخته شده و احتمالاً می‌خواهیم که استاد تربیت کنیم و اینجا دانشگاه تربیت استاد خواهد بود، به همین جهت مطمئناً نفرات خیلی زیاد نخواهند بود اما کیفیتش ان‌شاءالله مهم است و به کیفیت پرداخته خواهد شد.


وی در‌خصوص آینده دانش‌آموختگان این دانشگاه گفت: اصلاً هدف ما این است که بتوانیم استادانی تربیت کنیم که نیازی به  استخدام دولت نداشته باشند، بلکه بتوانند خودشان هرکدام بروند در یک گوشه‌ای از این مملکت مکتب خودشان را راه‌اندازی کنند. مثل آن چیزی که ما داشته‌ایم و هنوز هم کمابیش داریم. مثلاً کارهای استاد فرشچیان کارهای مخصوص به خودش است، سبک خاص خودش را دارد. کارهای استاد جزی‌زاده سبک خودش را دارد، استاد تاکستانی هم سبک خودش را دارد. امیدواریم که بتوانیم در آینده این سبک‌های متنوع را متنوع‌تر کنیم. ما می‌خواهیم سبک‌سازی کنیم و تعداد سبک‌ها و مفاخر را افزایش دهیم.


انتهای پیام/۴۰۸/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته