دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تایید مشروط ابزار تشخیص خانگی سرطان از سوی «اف.دی.ای»

اداره غذا و داروی امریکا (FDA)، برای نخستین بار تولید گسترده و استفاده از نوعی تست خانگی مبتنی بر دی.ان.ای (DNA) را به منظور تشخیص سرطان‌های پستان، تخمدان و پروستات از سوی عموم مردم، هرچند به گونه‌ای مشروط، مجاز دانسته است.
کد خبر : 266463

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محققان متوجه شده‌اند که سه گونه ژنتیک کشف شده در ژنهای BRCA1 و BRCA2 خطر ابتلا به سرطان پستان، تخمدان و پروستات را افزایش می‌دهند. از این رو امکانی فراهم کرده‌اند که بتوان آن را با آزمونگری موسوم به DTC در خانه هم تشخیص داد.


در سال ۲۰۱۳، این اداره خطرات مرتبط با آن را به شرکت تولیدکننده گوشزد کرده، افزون بر آن‌که تاکید کرده بود نظارت نکردن پزشک یا مشاور ژنتیک بر روند این تشخیص ممکن است مشکلاتی در این راه برای استفاده‌کنندگان همراه آورد، نوشته بود: «اگر ارزیابی خطرات مرتبط با BRCA در سرطان پستان یا تخمدان به گونه‌ای نادرست مثبت تشخیص داده شود، ممکن است بیمار مجبور به انجام عملهای جراحی پیشگیرانه، غربالگری و یا اقدامات دیگری ناشی از تصور بیماری خود قرار گیرد و بر عکس نیز، تشخیص منفی کاذب خطرات دیگری را برای فرد پیش آورد».


در حالی که هنوز مشخص نیست چه سیاست یا موضوعی باعث تغییر موضع اخیر FDA شده، در اطلاعیه‌ای جدید بکارگیری تست DTC مجاز اعلام شده ولی محدودیتهایی هم در این زمینه در نظر گرفته شده است؛ از جمله این‌که انجام تست باید طبق تجویز و دستور پزشک باشد و نتایج نیز به منظور فهم و درک درست به همین طریق بررسی و تحلیل شود.


هنوز زمان عرضه عمومی این وسیله یا کیت آزمایش از سوی شرکت تولیدکننده اعلام نشده است.


منبع: سلامت آنلاین


انتهای پیام/

برچسب ها: ژنتیک سرطان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته