دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1396 - 16:16
گزارش آنا از تاثیرات زلزله بر آثار باستانی کرمانشاه و ایلام؛

خسارت 950 میلیونی زلزله به بناهای تاریخی کرمانشاه/ بیشترین آسیب به ابنیه تاریخی ایلام درقلعه والی

مقبره ابودجانه و مقبره عبدالله‌بن‌عمر و کاروانسرای شاه عباسی در استان کرمانشاه و قلعه والی در ایلام در بین بناهای تاریخی، بیشترین آسیب را از زلزله استان کرمانشاه دیده‌اند.
کد خبر : 231806

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، دو روز گذشته زمین لرزه 7 ریشتری، شهرهای غربی ایران را لرزاند. در این میان بسیاری از بناهایی که از قرن‌ها پیش به یادگار مانده بودند نیز از میان رفتند. زلزله به قدری شدید بود که قصر شیرین(شهر پرگردشگر استان کرمانشاه) را ویران کرد.


در این میان البته خسارت‌های زلزله به ابنیه تاریخی صرفا به یک منطقه خلاصه نشده‌ است و می‌توان علاوه بر آسیب به کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی، ردپای زلزله 7 ریشتری را در قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو نیز مشاهده کرد. همچنین از آنجا که سرپل ذهاب مرکز اصلی زلزله بوده در این بخش از استان، با آسیب‌های قلعه زیج منیژه که میراثی از اواخر دوره ساسانی بوده‌است مواجه می‌شویم.


با وجود این‌که شدت زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد بود اما بر اساس صحبت‌های مدیرکل میراث استان، ابنیه تاریخی در کرمانشاه و اسلام‌آباد ویران نشده‌اند.


جلیل بالایی در خصوص میزان خسارت‌های وارده عنوان کرد: «ما تمام بناهای تاریخی استان را یک به یک بازدید کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده می‌توانیم اعلام کنیم که برای مطالعات و برداشت آوار و مرمت آتشکده چارقاپی، مرمت کاروانسرای شاه عباسی، برداشت و جمع‌آوری آوار و تثبیت بخش آسیب‌دیده عمارت گیلان‌غرب، مرمت اضطراری و ساماندهی مقبره ابودجانه و مقبره عبدالله بن عمر، ساماندهی و مرمت اضطراری قلعه یزدگرد و قلعه داور استان چیزی حدود 950 میلیون تومان نیاز داریم.»



وی درباره این که بیشترین آسیب‌ها به کدام بناها اختصاص دارد بیان کرد: «بیشترین خسارت به مقبره ابودجانه و مقبره عبدالله بن عمروارد شده که چیزی حدود 50 تا 60 درصد خرابی داشته‌اند و سپس کاروانسرای قصر شیرین با 15 درصد از بناهای پرآسیب بوده است.»


مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره اقداماتی که تاکنون برای حفظ بناهای آسیب‌دیده انجام شده گفت: «ما حصارکشی و مدیریت فضا را آغاز کرده ایم و تصمیم داریم به ترتیب اولویت، مرمت بناها را پس از برقراری آرامش در استان آغاز کنیم.»


عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در اشاره به آسیب‌هایی که به ابنیه تاریخی این استان وارد شده می‌گوید: «طبق نظر کارشناسان در هشت منطقه تاریخی شاهد ترک خوردگی دیواره‌های اصلی هستیم. گچبری‌های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف و موزه باستان‌شناسی در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان ترک خورده‌اند.»



وی در خصوص میزان آسیب‌های وارده عنوان کرد: «کارشناسان در حال بررسی حجم خرابی‌ها هستند و این موضوع طی چند روز آینده به سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.»


مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در خصوص بیشترین آسیب نیز اظهار کرد: «بیشترین لطمه به قلعه والی وارد شده‌است، پس از آن موزه باستان‌شناسی دره شهر و سپس شهر تاریخی سیمره بیشترین آسیب را دیده‌اند.»


وی همچنین افزود: «با اتمام بررسی‌ها مرمت بناها بر اساس اولویت‌ آغاز خواهد شد.»


اگرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی در سخنانش بر این نکته تاکید دارد که میزان آسیب‌دیدگی آثار در استان کرمانشاه حداکثر 20 درصد و قابل احیا و مرمت است، اما مسلم‌ است که مرمت و بازسازی ابنیه زمان‌بر و پرهزینه‌ خواهد بود و همکاری و مساعدت سازمان میراث فرهنگی و میراث دوستان را می‌طلبد.


لازم به ذکر است، آثار تاریخی استان‌های زنجان، لرستان، همدان، مرکزی، کردستان و آذربایجان غربی در زلزله استان کرمانشاه آسیبی ندیده‌اند.






انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته