دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«خواستگاری» چخوف به لهجه گیلانی در تماشاخانه سنگلج/ کارگردان: 6 تن از اعضای گروه موسیقی را به دل کار وارد کردم

عظیم موسوی نمایش «خواستگاری» آنتوان چخوف را از 3 فروردین ماه با لهجه گیلانی در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌کند.
کد خبر : 165480

عظیم موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: ««خواستگاری» نمایش ایرانیزه شده «خواستگاری» آنتوان چخوف است که پس از آدابته‌شدن به عنوان اثری موزیکال، شاد و کمدی از 3 فروردین به لهجه گیلانی، هر شب ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد رفت.


عظیم موسوی سال‌هاست که به عنوان پژوهشگر در حوزه تئاتر ایرانی و تعزیه فعالیت می‌کند. او پیش از این نمایش‌های «اندر حکایت بلدیه اصفهان» «کابوس های مرد مشکوک» را اجرا کرده بوده و حال برای سومین بار نمایش «خواستگاری» را اجرا می‌کند. او در خصوص تغییرات ایجاد شده در کارش گفت: «هر اجرا تفاوت‌هایی با اجرای پیشین دارد و این تغییرات هم در متن، هم در شکل اجرایی، هم در موسیقی و هم در بازیگران ایجاد شده است.»


موسوی درباره تغییرات این اثر عنوان کرد: «من در این اجرا شش تن از اعضای گروه موسیقی را به دل کار وارد کردم به طوری که این افراد در این اثر در نقش کلفت‌ها بازی خواهند کرد. این اثر همچون تعزیه پیش‌خوانی دارد تنها با این تفاوت که پیش‌خوانی این اثر با توجه به مضمونی که دارد بسیار شاد است.»



موسوی دغدغه نمایش ایرانی دارد و به همین دلیل است که او در این کار از نمادهای تئاتر ایرانی بهره برده است. او در این باره اظهار کرد: «کلام و دیالوگ در نمایش «خواستگاری» به صورت بحرطویل نوشته شده است و در جای جای کار از نمایش‌های تخت‌حوضی، نقالی و شبیه‌خوانی وام گرفته‌ایم. همچنین در این اجرا مراسم و آیین‌های شمال کشور از جمله گیلان استفاده کرده‌ایم که از این دست مناسک می‌توان به آیین کاشت، داشت و برداشت اشاره کرد.»


این کارگردان تئاتر ادامه داد: «با تکیه‌ای که این نمایش بر آیین‌های خطه شمال کشور دارد هم نمایش رنگ و بوی محلی و ایرانی به خود گرفته است و هم از رنگ‌آمیزی خوبی بهره‌مند شده، ضمن اینکه علاوه بر موزیکال بودن اثر، شاهد نمایش شادی نیز هستیم.»


عظیم موسیقی درباره دلایل اجرای مجدد این اثر نمایشی در ایام نوروز نیز تشریح کرد: «مقارن شدن اجرا با نوروز 1396 اتفاقی است و من نمی‌خواستم که این نمایش را در نوروز روی صحنه ببرم. همچنین از آنجا که در سال‌های 1383، 1384 و 1387 این اثر را اجرا کرده بودم تصمیم داشتم که نمایش جدیدی روی صحنه ببرم که با درخواست مدیر تماشاخانه سنگلج تصمیم خود را تغییر دادم و «خواستگاری» را برای اجرا آماده کردم.»


وی در معرفی برخی از نقش‌آفرینان و عوامل این اثر بیان کرد: «محمود راسخ فر، رضا گیلان‌پور، علی فتحعلی، حمیدرضا مرادی، ثمیلا کریمی از بازیگران این نمایش هستند. همچنین سرپرست گروه موسیقی این نمایش زهره عشقی خاص است و بهروز آزاد پرتو، نیوشا سردشتی، منصوره احمدی، عطیه دلاور، آذین فولادوند، مریم محققی و مهین هنردوست اعضای این گروه هستند.»


موسوی معتقد است، از آنجا که این اثر در اجراهای پیشین مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته این ظرفیت را دارد که بعد از گذشت چند سال مجدداً در نوروز 1396 روی صحنه رود.


این اثر داستان دو همسایه ثروتمند به نام‌های گل آقا و پیل آقاست که هنگام خواستگاری گل آقا از دختر پیل آقا اتفاقاتی می‌افتد که اصل ماجرا کاملا فراموش می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته