دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1393 - 14:54
در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران صورت گرفت

تصویب قانون جریمه قطع درختان در تهران

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز، طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز پایتخت را به تصویب رسانده و جریمه قطع درختان در تهران را تا دو برابر افزایش دادند.
کد خبر : 1630

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اعضای شورای شهر تهران در ادامه یکصد و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران، بررسی طرح «اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران مشتمل بر ماده واحده و ۵ تبصره» را در دستور کار خود قرار دادند که پس از پیشنهادات و نظرات مختلف، این طرح نیز به تصویب رسید.


در ماده واحده طرح اشاره شده آمده است: به استناد تبصره یکم ذیل ماده پنجم قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی (موسوم به قانون تجمیع عوارض) مصوب ۲۲ دی سال ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی و ماده یکم قانون حفظ و گسترش مصوبه شورای انقلاب اسلامی ایران و ضوابط اجرایی، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل مربوط به قانون اخیرالذکر مفاد ماده واحده موضوع مصوبه جلسه دویست و نود و هفتمین شورای اسلامی شهر تهران به تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۸۵ ناظر به اصلاحیه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر ذیل اصلاح و تبصره‌های ذیل جایگزین تبصره‌های آن می‌شود.


شهرداری تهران موظف است از تاریخ تصویب این طرح در شهر تهران، عوارض قطع درخت با مجوزهای قانونی را به شرح ذیل اخذ کند.


۱- هر اصله درخت با محیط بُن ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر، ۱۰ میلیون ریال.


۲- هر اصله درخت با محیط بُن ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر ۳۰ سانتی‌متر، یک میلیون ریال.


۳- هر اصله درخت با محیط بُن ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ ۲۰ میلیون ریال به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر ۶۰ سانتی‌متر، ۲ میلیون ریال.


۴- هر اصله درخت با محیط بُن بیش از ۱۰۰ سانتی‌متر، علاوه بر مبلغ ۶۰ میلیون ریال به ازای هر سانتی‌متر مازاد بر ۶۰ سانتی‌متر، ۵ میلیون ریال.


تبصره ۱) در صورت خشک شدن درختان، چنانچه در‌‌ همان محل به میزان مجموع دو برابر محیط بُن درختان قطع شده درخت کاشته شود و پس از تائید کمیسیون تشخیص باغات، اخذ جریمه منتفی است. مگر اینکه تعداد و بُن درختان جدید از تعداد و بُن درختان قطع شده کمتر باشد که در این صورت مابه‌التفاوت آن طبق بندهای فوق‌الذکر اخذ می‌شود و مابه‌التفاوت درختان موضوع بند یک بر مبنای هر سانتی‌متر ۵۰۰ هزار ریال محاسبه می‌شود.


تبصره ۲) کمیسیون تشخیص باغات کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در صورت قطع بدون مجوز درختان مجاز است با توجه به موقعیت ملک و نوع درختان و محیط بُن آن‌ها جریمه فوق را تا ۵ برابر افزایش دهد.


تبصره ۳) چنانچه از بین رفتن درختان موضوع ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهر‌ها، بواسطه قصور و یا تقصیر اشخاصی که مسئولیت حفاظت و آبیاری آن را بر عهده دارند باشد، مفاد این مصوبه درخصوص آن لازم‌الرعایه است.


تبصره ۴) محکومیت مرتکبین قطع و یا از بین بردن درخت به مجازات قانونی و پرداخت خسارت، مانع از اخذ عوارض مقرر در این مصوبه نمی‌شود.


تبصره ۵) تمامی عوارض و جرائم متعلقه به حساب مستقلی که برای این منظور از طریق سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تعیین و افتتاح می‌شود و به مناطق شهرداری تهران ابلاغ می‌شود به صورت متمرکز واریز شود و صرفاً جهت توسعه و تأمین فضای سبز در قالب بودجه سالیانه هزینه شده و گزارش مربوط هر ۶ ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارسال خواهد شد و استفاده از وجوه حاصله خارج از مسیر و ماموریت‌های تعریف شده ممنوع است.


چمران در پایان پیشنهاد داد که هرساله به میزان تورم، میزان رقم جریمه‌ها نیز افزایش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته