دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1395 - 09:37
دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران:

«حق اشعه» پرتوکاران پرداخت نمی‌شود

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران با بیان اینکه قانون پرداخت «حق اشعه» به پرتوکاران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه این حق به پرتونگارها پرداخت نمی‌شود.
کد خبر : 144908

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضا صادقی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران یکی از مهم‌ترین مشکلات پرتوکاران را عدم پرداخت حق اشعه دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی درسال 68 به‌دلیل آثار مخرب پرتوهای یونیزان از جمله انواع سرطان‌ها و تغییرات ژنتیکی در قالب قانون حفاظت در برابر اشعه، مزایایی را برای پرتوکاران تصویب کرد.


وی با بیان اینکه در این قانون برای پرتوکاران به میزان 50درصد حقوق و مزایا در نظر گرفته شد، افزود: این قانون تا سال 88 یعنی زمان اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا می‌شد ولی از این سال به بعد به دلیل ابهاماتی که در این قانون آزمایشی وجود داشت، «حق اشعه» حذف شد و پرسنل پرتوکار از مزایای این بند بی‌بهره شدند.


وی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، افزود: متاسفانه با وجود اینکه بسیاری از پرتوکاران برای نجات جان بیماران خود را در معرض خطر می‌دهند اما وزارت بهداشت هیچ اقدامی برای احقاق این حق نکرده است.


وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت باید پیگیری‌های لازم برای اجرای این قانون را انجام دهند تا رادیولوژیست‌ها و پرتوکاران بتوانند احساس آرامش و امنیت داشته باشند.


دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن علوم پرتونگاری ایران در بخش دیگری از سخنانش با توجه به پیشرفت‌های ایران در حوزه تصویربرداری یادآور شد: ایران در زمینه تجهیزات علم تصویربرداری جزو کشورهای مدرن و پیشرفته است البته مدتی به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد، اما خوشبختانه با تلطیف فضای سیاسی، فضای همکاری با شرکت‌های بین المللی مساعد شده است.


صادقی در ادامه از برگزاری پانزدهمین کنگره انجمن علوم پرتونگاری خبر داد و گفت: در این کنگره که از تاریخ 19 تا 22 اردیبهشت سال 96 برگزار خواهد شد متخصصان به بحث و تبادل اطلاعات در خصوص آخرین دستاوردهای علمی تصویربرداری در ایران و جهان خواهند پرداخت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته