دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1403 - 08:21
عزیزی در جمع دانشجویان خارجی:

«تقریب» فرهنگ مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است

«تقریب» فرهنگ مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی، فرهنگ «تقریب» را مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم دانست و گفت: اگر این نگرش در بین ملل اسلامی نهادینه نشود موجب سوءاستفاده دشمنان اسلام و غربی‌ها خواهد شد.
کد خبر : 912368

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا عزیزی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی در مراسم جشن دانش‌آموختگی دانشجویان غیرایرانی این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که دانشجویان در این دوران تحصیلی علاوه بر ذخیره علمی و اخلاقی برای آبادانی و اداره وطن خویش مفید و سودمند باشند و بتوانند از اندوخته‌ها و تجارب خود بهره بگیرند.

وی، تقارن مناسبت‌های اردیبهشت‌ماه به‌خصوص تقارن سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌جنوبی با دهه کرامت را به فال نیک گرفت و گفت: در چهلمین سالگرد تأسیس این دانشگاه هستیم که از دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروز این دانشگاه در اوج افتخار و بلوغ و جایگاه رفیع علم و معرفت و اخلاق و فرهنگ قرار دارد از تلاش و مجاهدت‌های استادان، مسئولان، همکاران و بازنشستگان تجلیل کرد و افزود: برنامه‌های متعددی برای گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه پیش‌بینی شده است.

عزیزی، دانشجویان افغانستانی را دارای استعداد فوق‌العاده دانست و ادامه داد: دانشجویان در سایه تلاش و سختکوشی کم‌نظیر می‌توانند استعدادهایشان را درراستای عمران و آبادانی کشور خود شکوفا کنند.

وی با اشاره به آیه مبارکه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» گفت: هرچند از محتوای این آیه شریفه در طول تاریخ استفاده‌های نادرستی هم شده و درراستای مطامع و اندیشه‌های برخی فرقه‌ها مانند شعوبیه جنگ‌ها برپا شده و شعوبیه با تمسک به این آیه خود را مقدم و بهتر از اعراب می‌دانستند؛ در حالی که پیام این آیه روشن بوده و هدف قرآن از اختلاف ملل و قبایل شناخت یکدیگر و ملاک برتری تقوای الهی است که موجب رجحان و برتری و کرامت یکی بر دیگری است نه نژاد و زبان و ... .

نگاه پیامبر اکرم(ص) به جامعه ملل وحدت‌گونه است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نگاه پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم به جامعه ملل وحدت‌گونه است، افزود: انسان‌ها از منظر دین مبین اسلام برابرند و تنها عامل رجحان تقوا و پرهیز از گناه و ترس از خداوند تعالی همراه با امید به مغفرت به اوست و این نگاه، نگاه مساوات و برابری است.

عزیزی در ادامه توضیح داد: سخن از تقریب است و ائمه اطهار علیهم‌السلام این نگاه تقریب را در حد اعلی داشتند و احادیث و روایات از این موضوع آکنده است.

وی متذکر شد: نتیجه شناخت یکدیگر ارتباطات صحیح انسانی و تشکیل خانواده سالم است و اگر قرار بود همه مردم از یک نژاد، یک رنگ و یک قیافه و باشند، ممکن بود ارتباطات انسانی به نحو احسن شکل نگیرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی، فرهنگ «تقریب» را فرهنگ مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از مظلوم دانست و یادآور شد: اگر این نگرش در بین ملل اسلامی نهادینه نشود موجب سوءاستفاده دشمنان اسلام و غربی‌ها می‌شود و مردم فهیم ایران با همت و اراده خود انقلاب اسلامی را رقم زدند که بر مبنای مساوات و تقریب قبایل و مذاهب بود و بعد از ۴۵ سال آن چنان قدرتی در منطقه غرب آسیا کسب کرد و به دیگر کشور‌ها سرایت داد که امروز کشورهایی مانند عراق، یمن، فلسطین و فاطمیون افغانستان و ... هیمنه رژیم فاسد صهیونیستی را در منطقه با پرتاب موشک و پهباد درهم شکسته‌اند و این روحیه استواری، مقاومت و اعتماد به نفس فقط به خاطر فرهنگ «تقریب» است که مذاهب را به هم نزدیک کرده و رژیم جعلی صهیونیستی را به مذلت افکنده است.

«تقریب» فرهنگ مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است

عزیزی ابراز امیدواری کرد که این حرکت مبارک که در ایران آغاز شده، عالمگیر و مشمول آیه شریفه «ان‌الله لایغیرمابقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و زمینه برای ظهور منجی عالم بشریت هموار شود تا مظلومان عالم همه یکدل گرد این محور قرار گیرند وحکومت جهانی و تمدن مهدوی تشکیل شود.

وی مطرح کرد: البته تحقق وعده الهی منوط به اراده وخواست ما است و اراده ما تأثیرگذار و دخیل در این امر است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی عنوان کرد: دانشجویی که در این دانشگاه دانش‌آموخته می‌شود و پس از فراغت به کشورش برمی‌گردد باید روحیه مقاومت را هم با خود به همراه اندوخته علمی به ارمغان ببرد تا بتواند سودمند باشد و فرهنگ ایستادگی و مبارزه برای یک هدف و آرمان مقدس یک وظیفه شرعی هر مسلمان است.

عزیزی افزود: علم و دانش باید سودمند و منفعت‌دار باشد و اگر سودی نداشته باشد باید به خداوند پناه برد؛ «اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع» و تلاش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر این بود که دانشجو بتواند در بهترین شرایط و بدون مشکلات اقامتی، آموزشی و... درس بخواند و تلاش داریم برخی اصلاحات در سیستم اداری صورت بگیرد تا این مجموعه بتواند چابک‌تر در مسیر اداره امور و برطرف کردن موانع آموزش و پژوهش به وظایف خود عمل کند.

به گزارش آنا؛ اجرای موسیقی محلی خراسان‌جنوبی و افغانستانی، تقدیر و تجلیل از دانشجویان بین‌الملل، استادان و ادای سوگند توسط دانشجویان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته