دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا بررسی شد؛

رکورد اهدای عضو در ایران/ اعلام مرگ مغزی چه شرایطی دارد؟

رکورد اهدای عضو در ایران  اعلام مرگ مغزی چه شرایطی دارد؟
رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت با اشاره به رکورد انجام جراحی پیوند در ایران گفت: سال گذشته هزار و 121 اهداکننده مرگ مغزی در کشور حدود 4 هزار و 124 عضو اهدا کرده‌اند.
کد خبر : 911315

ساناز دهقانی رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه سال گذشته با 4 هزار و 124 مورد پیوند عضو بیشترین جراحی پیوند اعضا در طول تاریخ این جراحی در کشور انجام شده است، گفت: در این اعمال جراحی، کلیه، کبد، قلب، پانکراس و ریه پیوند زده شده است.

وی افزود: سال گذشته به لحاظ تعداد اهداکننده، هزار و 121 اهداکننده مرگ مغزی پس از رضایت خانواده‌های آنها در کشور داشتیم که این تعداد نیز بیشترین اهداکننده عضو تا امروز بوده است.

این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به تعداد اهدای عضوی که در کشور داریم که بین دو هزار و 500 تا چهار هزار عضو قابلیت اهدا دارد، گفت: حدود یک‌سوم این تعداد را توانسته‌ایم از طریق رضایت خانواده‌ها به مرحله پیوند برسانیم. این نشان می‌دهد تعداد خانواده‌هایی که به انجام عمل پیوند رضایت می‌دهند حدود یک‌سوم است.

وی درباره دلیل عدم رضایت خانواده‌ها در رابطه با اهدای عضو گفت: بسیاری از افراد قبول نمی‎کنند که فرد مرگ مغزی شده قابلیت برگشت به حیات را ندارد این در حالی است که امکان بازگشت فرد مرگ مغزی شده تحت هیچ شرایطی به حیات وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی است، گفت: بار بسیار بزرگی از این اقدام به کمک رسانه‌ها انجام می‌شود و باید اطلاع‌رسانی درستی به خانواده‌ها انجام شود، خانواده‌ها باید بدانند اگر فردی دچار مرگ مغزی شد به هیچ عنوان آن فرد قابلیت بازگشت به حیات ندارد و همچنین به محض اینکه به خانواده‌ای گفت شد که فرد دچار مرگ مغزی شده است این مسئله از سوی چند پزشک شامل متخصص داخلی، جراح مغز و اعصاب، متخصص بیهوشی و پزشکی قانونی بر اساس معاینات گوناگونی که انجام شده مورد تأیید قرار گرفته است و بنابراین احتمال خطای اعلام مرگ مغزی صفر است.

دهقانی در رابطه با چه تعداد عضو از یک فرد مرگ مغزی شده قابلیت اهدا دارد، گفت: این مسئله به سن اهداکننده بستگی دارد، ممکن است فرد اهداکننده‌ای داشته باشیم که فقط بتوان از کبد او استفاده کرد با این حال بسته به سن اهداکننده بین یک تا هشت عضو را می‌توان به فرد دیگری پیوند زد. با این حال ما در ایران حداقل سه عضو را برای انجام عمل پیوند اعضا مورد استفاده قرار می‌دهیم.

 رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره انجام عمل پیوند عضو از حیوان به انسان به جای پیوند عضو نیز گفت: این موضوع در برخی کشورهای جهان در مرحله تحقیقاتی است و هنوز اهدای عضو از مرگ مغزی به عنوان اصلی‌‎ترین و اولین‌ترین منبع اهدای عضو وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته