دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 09:58
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران:

غربالگری مولکولی تمام خون اهدایی تا پایان سال انجام می‌شود

غربالگری مولکولی تمام خون اهدایی تا پایان سال انجام می‌شود
مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به تامین صد در‌صدی فرآورده های خونی مورد نیاز مراکز درمانی کشور، گفت: آزمایش های غربالگری مولکولی برای یک میلیون خون اهدایی درحال انجام است و تا پایان سال بر روی تمامی خون‌های اهدایی انجام خواهد شد.
کد خبر : 911261

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی جمالی در پنجمین کنگره بین المللی طب انتقال خون اظهار کرد: سازمان سازمان انتقال خون ایران، سازمانی ملی است که در تمامی مراکز استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌های سراسر کشور، مراکز اهدای خون را  با سیاست گذاری وامکانات یکسان راه اندازی کرده و بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، الگویی موفق از یک سازمان انتقال خون ملی است.

وی با بیان اینکه امسال در تاریخ 9 مرداد مراسم پنجاهمین سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران را برگزار خواهیم کرد، افزود: سال جاری مقارن  با جهشی بزرگ درشاخص‌های مرتبط با تولید خون کافی و سالم است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: مطابق با آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی از سال 2007 اهدای خون در ایران صد درصد داوطلبانه بوده و شاخص‌های سلامت خون در ایران همانند کشورهای پیشرفته با درآمد بالا است.

وی یادآور شد: سال گذشته در کشورمان بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خون اهدا شد و برای اولین بار به شاخص اهدای خون ۲۷.۳ در هر هزار نفر جمعیت دست یافتیم.

جمالی ادامه داد: همچنین برای اولین بار تامین نیاز مراکز درمانی به فرآورده‌های خون را از میانگین کشوری 90 درصد درسال‌های گذشته به 100 درصد رساندیم.

وی بیان اینکه در حال حاضر آزمایشات غربالگری ویروسی وگروه بندی خون درسراسر کشور به صورت اتوماسیون انجام می شود، افزود: برای نخستین بار در کشور غربالگری آنتی بادی و تعیین فنوتیپ گروه‌های خونی به صورت اتوماسیون راه اندازی شده و تا پایان سال جاری غربالگری آنتی بادی بر روی همه خون های اهدایی انجام خواهد شد و همچنین امکان تعیین ژنوتیپ گروه‌های خونی در کشور فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: میزان تولید خون کم لکوسیت از حدود 25 درصد در سالیان گذشته، اکنون به 70 درصد رسیده و برای نخستین بار در کشور آزمایش غربالگری مولکولی برای یک میلیون خون اهدایی درحال انجام است و تا پایان سال بر روی تمامی خون های اهدایی انجام خواهد شد.

وی گفت: روش بافی کت در کشور برای اولین بار دریکی از استان های کشور انجام شده وان شاءالله برنامه ریزی برای جایگزینی این روش در سازمان انتقال خون ایران در حال انجام است.

جمالی ادامه داد: میزان پلاسمای استحصال شده از خون های اهدایی درسازمان از عد 180 هزار لیتر در سال به عدد 300 هزار لیتر در سال گذشته رسید و تا سال آینده به عدد 350 هزار لیتر افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از ملزومات مصرفی نظیر کیسه خون و نیز تجهیزات اصلی مثل تخت خونگیری، یخچال و فریزر های انتقال خون، شیکر انکوباتور، سانتریفوژهای یخچال دار ، سیلر و.. در کشور تولید می شود وبه زودی دستگاه گاما سل نیز در کشور تولید خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت بسیاری از کشورهای جهان ازجمله کشور‌های مسلمان منطقه ما از حداقل امکانات انتقال خون هم برخوردار نیستند و اهدای صد درصد داوطلبانه در بسیاری از کشورها و حتی برخی از کشورهای با درآمد بالا محقق نشده است.

وی با بیان اینکه وابستگی جدی کشورهای منطقه به غرب از نظر تامین داروهای مشتق از پلاسما وجود دارد، افزود:تهیه پلاسما به روش پلاسمافرز در بخش خصوصی با پرداخت پول، ضمن به خطر انداختن سلامت اهداکنندگان پلاسما و سلامت بیماران مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما خطر کاهش حس نوع‌دوستی واهدای داوطلبانه خون را در پی خواهد داشت ونوعی استثمار طبقات مستضعف جامعه نیز است.

جمالی همچنین یادآور شد: با پیرشدن جمعیت وکاهش فرزند آوری احتمال کمبود خون وفراورده های خون در سالیان آتی جدی است.وی اظهار کرد: امیدوارم در نشستی که با همکاران انتقال خون کشورهای منطقه خواهیم داشت گام های موثری در جهت پیشگیری از این مخاطرات وکمک به کشورهای محروم از خدمات انتقال خون برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته