دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 15:32

در مورد قهوه سینگل اورجین بیشتر بدانیم

در مورد قهوه سینگل اورجین بیشتر بدانیم
قهوه تک خاستگاه یا سینگل اوریجین به قهوه‌ای گفته می‌شود که تمام دانه‌های آن در یک منطقه رشد کرده‌اند و در یک زمان برداشت شده‌اند؛ دانه‌های قهوه تک خاستگاه دارای مشخصات یکسانی هستند و فنجان قهوه ما طعمی غنی و خالص خواهد داشت.
کد خبر : 911174

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، قهوه تک خاستگاه یا سینگل اوریجین به قهوه‌ای گفته می‌شود که تمام دانه‌های آن در یک منطقه رشد کرده‌اند و در یک زمان برداشت شده‌اند؛ دانه‌های قهوه تک خاستگاه دارای مشخصات یکسانی هستند و فنجان قهوه ما طعمی غنی و خالص خواهد داشت. قهوه تک منشا یا سینگل اورجین معمولا پیچیدگی و ظرافت‌های طعمی بیشتری دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی است که به نوشیدنی‌های خاص و منحصر به فرد علاقه دارند. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به نوشیدنی‌های بر پایه قهوه علاقه زیادی دارید، اما دوست دارید که طعم خاصی از قهوه را هم تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً قهوه‌های سینگل اوریجین را امتحان کنید.

قابلیت ردیابی در این نوع از قهوه باعث می‌شود که بتوانید به راحتی متوجه شوید که مربوط به کدام منطقه است و آیا خالص است یا از ترکیب چند قهوه مختلف به دست آمده است. این موضوع بررسی کننده میزان کیفیت قهوه مورد نظر نیز خواهد بود.

قهوه تک خاستگاه چیست؟

قهوه تک خاستگاه یا تک منشأ یا سینگل اوریجین نوعی از قهوه است که در یک منطقه خاص رشد می‌کند. بدین ترتیب این قهوه را می‌توان تا یک مزرعه، کشاورز، تولید کننده محصول، منطقه یا کشور خاص به راحتی ردیابی کرد. با توجه به میزان دقت در تعیین خاستگاه اصلی، آنها را با نام‌ها و اصطلاحات دیگر هم می‌شناسند. که در ادامه هر یک را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

قهوه منطقه خاص

قهوه منطقه خاص به این نکته مهم اشاره دارد که دانه‌های قهوه‌ی مورد نظر از یک منطقه جغرافیایی خاص به دست می‌آیند و بر اساس نوع آب و هوا و خصوصیت خاص آن منطقه طعم و عطر منحصر به فردی دارند.

قهوه مخصوص منطقه خاص

این اصطلاح برای دانه‌های قهوه‌ای می‌باشد که از یک منطقه خاص در یک کشور به دست می‌آیند و طعم این قهوه از محیط زیست، شرایط آب و هوایی اطراف و ویژگی‌های خاص منطقه مورد نظر تاثیر می‌گیرد.

قهوه ایالتی

قهوه‌ای که در یک ایالت یا مزرعه خاص رشد کند به عنوان قهوه ایالتی شناخته می‌شود و این قهوه از یک مزرعه بزرگ یا تعدادی از مزارع در یک محل خاص یا ایالت خاص قابل برداشت است.

قهوه تک ایالتی

قهوه تک ایالتی به دانه‌های قهوه‌ای گفته می‌شود که در یک مزرعه یا ایالت کشت می‌شوند. این قهوه دارای قابلیت ردیابی و ویژگی‌های خاص منطقه‌ای می‌باشد و فقط مربوط به یک ایالت مشخص است.

قهوه تک مزرعه یا سینگل فارم

به قهوه‌ای گفته می‌شود که از روش‌های کشاورزی در یک مزرعه خاص به دست می‌آید و همه ویژگی‌های مزرعه و تلاش‌های آن تولید کننده خاص را در بر می‌گیرد.

قهوه میکرولات

این قهوه در مقدار کم و جدا از محصولات اصلی برداشت و فرآوری می‌شود. عموماً قهوه‌های میکرولات به علت طعم خاص و حجم کمی که دارند دارای طرفداران خاص خود هستند.

کشورهای تولید کننده قهوه تک خاستگاه

طبیعتاً قهوه تک خاستگاه ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. این قهوه عموماً در کشورهایی مثل برزیل، ویتنام، اتیوپی، هندوراس، کلمبیا، پرو، اندونزی، هند و مکزیک تولید می‌شود.

ویژگی‌های جغرافیایی و روش‌های کشت قهوه در کشورهای مختلف متفاوت است و این تفاوت قطعاً تاثیر مستقیم روی طعم قهوه می‌گذارد و باعث می‌شود که قهوه کشورهای مختلف طعم‌های متفاوتی از هم داشته باشند. در ادامه تفاوت قهوه‌‌های تک خاستگاه از لحاظ طعم را با توجه به کشورهای مختلف تولید کننده بررسی می‌کنیم.

1. مکزیک: نوت شکلاتی، طعم شکر قهوه‌ای و عطر گلابی

2. اندونزی:  نوت تنباکویی، طعم چرم و عطر خاکی

3. کلمبیا: نوت شکلاتی، طعم کارامل، عطر ادویه و مرکبات

4. هند: نوت خاکی، طعم و عطر ادویه‌هایی مثل فلفل و درخت جوز

5. کنیا: نوت سیروپ، طعم میوه توتی و عطر خاکی

کشورهای تولیدکننده قهوه تک خاستگاه

تفاوت قهوه تک خاستگاه با قهوه معمولی

قهوه تک خاستگاه با قهوه‌ی معمولی تفاوت‌های زیادی دارد. اولین تفاوت این است که از یک منطقه مشخص می‌آید اما قهوه معمولی ترکیبی از دانه‌های قهوه در مناطق مختلف است تا طعم خاصی داشته باشد. اما در قهوه سینگل اورجین برای اینکه طعم و عطر قهوه یک محل یا ایالت یا مزرعه خاص حفظ شود، به هیچ عنوان با سایر قهوه‌ها ترکیب نخواهد شد.

قهوه تک خاستگاه طعمی قوی‌ و بسیار غنی‌تر نسبت به قهوه معمولی یا ترکیبی دارد و از آنجایی که از یک مبدا خاص می‌آید، طعم اصیل و بدون تغییر دارد و شما می‌توانید به راحتی ثبات طعم را در این نوع قهوه احساس کنید.

قهوه‌های تک اوریجین خلوص و کیفیت بیشتری هم دارند و روی بسته‌های قهوه تک خاستگاه، روش ردیابی آن‌ها نیز ذکر شده است تا بتوانید از این طریق متوجه شوید که قهوه شما متعلق به کدام ایالت، مزرعه یا کشور است.

دلیل خرید قهوه تک خاستگاه

دلایل مهمی وجود دارند تا شما را برای خرید قهوه تک خاستگاه قانع کنند که این دلایل بسیار ارزشمند هستند. در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم:

تجربه طعم منحصر به فرد

اگر علاقمند به نوشیدنی منحصر به فرد هستید و دوست دارید که یک طعم جدید را تجربه کنید قطعاً قهوه تک خواستگاه انتخاب خوبی برای شما است و از آنجایی که این قهوه‌ها در ایالت‌ها، مزرعه‌ها و مناطق مختلف تولید می‌شوند؛ هر یک با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع رشدی که تجربه کرده‌اند طعم منحصر به فرد خود را دارد.

حمایت از کشاورزان

قطعاً با خرید قهوه تک خاستگاه شما می‌توانید از کشاورزان محلی و تولید کنندگان کوچک به راحتی حمایت کنید. زیرا این قهوه‌ها توسط کشاورزان محلی و تولیدکنندگان کوچک هم تولید و عرضه می‌شوند.

کیفیت بالا

قطعاً قهوه تک خاستگاه کیفیت بسیار بالاتری نسبت به قهوه‌های معمولی دارد و بر اساس استانداردهای مناسب تولید می‌شود؛ زیرا در روند کشت این قهوه دقت زیادی به منشأ واحد، جزئیات و فرآیند تولید از مزرعه تا فنجان می‌شود که این موضوع کیفیت نهایی قهوه را افزایش خواهد داد.

تجربه طعم جدید

علاقمندان به نوشیدن قهوه قطعاً با قهوه‌های تک اوریجین احساس بهتری پیدا می‌کنند. زیرا همواره دوست دارند که طعم‌های جدید را تجربه کنند و قهوه‌های تک خاستگاه از این ویژگی بهره می‌برند و بر اساس نوع و منطقه کشت طعم‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و برای کسانی که به قهوه با طعم متنوع علاقمند هستند، انتخاب خوبی به شمار می‌آیند.

مشخصات قهوه تک خاستگاه

راه تشخیص قهوه تک خاستگاه

امروزه تنوع بسیار بالایی در بین قهوه‌ها حتی قهوه‌های تک خاستگاه وجود دارد، همین موضوع باعث شده است که تشخیص آن‌ها برای برخی از افراد به ویژه افراد مبتدی دشوار باشد. بهترین راه برای تشخیص قهوه تک خاستگاه مطالعه اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی آن می‌باشد. روی بسته‌بندی این محصولات معمولاً نحوه کشت آن به صورت تک مزرعه یا مشارکتی، نوع ایالت و... ذکر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته