دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 00:03
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد؛

عفونت و تروما 2 عامل اصلی سندرم نارسایی حاد تنفسی

عفونت و تروما 2 عامل اصلی سندرم نارسایی حاد تنفسی
یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به میانگین ۲۵ تا ۴۵ درصدی مرگ و میر در سندرم نارسایی حاد تنفسی گفت: عفونت و تروما 2 عامل اصلی این عارضه خطرناک هستند.
کد خبر : 911170

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- حسین دزفولی؛ عطا محمودپور با بیان اینکه سندرم نارسایی حاد تنفسی یک بیماری با میزان مرگ و میر بسیار بالا و همراه با چالش‌های فراوان هم در تشخیص و هم در درمان است، گفت: این بیماری در کشور‌های پیشرفته معمولاً مشکلات عفونی و در کشور‌های در حال توسعه تروما است.

وی افزود: مسمومیت ها، انواع عفونت‌ها و حتی ورود غذا به ریه نیز از عوامل خطر بروز سندرم نارسایی حاد تنفسی هستند که با علامت اختصاری ARDS شناخته می‌شود.

عضوهیئت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: یکی از شایعترین علل ARDS عفونت ریه است و اگر علت خارج از ریه باشد، علت سبسیس یا همان عفونت خون است.

وی خاطرنشان کرد: سندرم نارسایی حاد تنفسی به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می‌شود و به طور میانگین ۲۵ تا ۴۵ درصد مرگ و میر دارد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه یادآور شد: هنوز هیچ مداخله ثابت شده دارویی، برای ARDS نداریم و مهم‌ترین بحث در کاهش تعداد ابتلا به این عارضه درمان سریعتر بیماری‌هایی است که می‌توانند منجر به ARDS بشوند.  

محمودپور با تاکید بر اینکه مساله مهم در سندرم نارسایی حاد تنفسی، تشخیص به موقع و شروع سریع درمان بر اساس آن است، ادامه داد: در کشور‌های توسعه یافته با وجود سطح بهداشت بالا، اما به دلیل عفونت‌های مقاوم به درمان، بیماری‌های زمینه ای، شیوع عفونت‌های ویروسی و افزایش سن جامعه ایمنی کلی جامعه پایین بوده، بنابراین محیط برای عفونت‌های فرصت طلب فراهم‌تر است.

وی یادآور شد: عفونت‌های بیمارستانی را هم باید به عوامل خطر اضافه کرد؛ برخی بیماران به دلیل دیگری در بیمارستان بستری هستند، اما دچار عفونت می‌شوند و این عفونت عامل بروز سندرم نارسایی حاد تنفسی در آنان می‌شود.

محمودپور افزود: به طور کلی شرایط بیماری، فشار پایین، سن بالا و دریافت دارو موجب ضعف ایمنی بیمار می‌شود و همین‌ها فرد بیمار را مستعد عفونت‌ها می‌کند؛ عفونت‌های فرصت طلبی که در محیط بیمارستان و همچنین تجهیزات پزشکی که از جنس PVC هستند، مانند سوند ادراری، لوله تراشه و لوله‌های سینه ای؛ چون عفونت‌ها بعد از ۲۴ ساعت در اینها تکثیر می‌شوند.  

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه در دنیا به دنبال آن هستند که جایگزین مناسبی برای PVC پیدا کنند؛ زیرا اینها برای طبیعت هم مضر هستند، ادامه داد: تلاش برای یافتن راه حل این مسئله در شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشورنیز در حال انجام است.

وی گفت: مهم‌ترین مسئله در سندرم حاد تنفسی این است که بدانیم که این عارضه در کمین ما است، بنابراین باید عوامل خطر را بشناسیم و مانع آنها بشویم؛ البته قطعا یک پزشکی جامعه نگر و توجه به درمان بر اساس ویژگی‌های هر بیمار از سوی پزشکان در جلوگیری از مرگ بیمار به دلیل َARDS بسیار مؤثر است.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه توصیه کرد: در صورت احساس تنگی نفس به ویژه در هنگام راه رفتن، سرفه‌های مداوم و کاهش سطح اکسیژن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، چون احتمال دارد این نشانه‌های ARDS باشند.

گفتنی است، سندرم نارسایی حاد تنفسی زمانی بروز می‌کند که مایع در کیسک‌های هوایی کوچک و انعطاف پذیر ریه‌ها جمع شده و مانع پر شدن ریه‌ها با میزان هوای کافی می‌شود. در این وضعیت میزان اکسیژن دریافتی در جریان خون کاهش پیدا می‌کند دسترسی دستگاه‌های بدن به اکسیژن موردنیاز برای ارائه عملکرد کامل کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته