دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متین‌السادات فیروزی در گفت‌وگو با آنا:

«شرم» از دردسرهای قضاوت شدن توسط دیگران می‌گوید/ پژواک؛ فرصت مناسب برای سوژه‌های تازه

«شرم» از دردسرهای قضاوت شدن توسط دیگران می‌گوید  پژواک؛ فرصت مناسب برای سوژه‌های تازه
نامزد جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک تأکید کرد آنچه مستند‌های رادیویی را از هم متمایز می‌کند، نگاه خلاقانه و زاویه دید مستندساز است.
کد خبر : 911124

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، متین‌السادات فیروزی  در بخش اصلی نخستین جشنواره مستند پژواک با مستند «مرز خوشبختی» برگزیده بخش مستند گزارشی شده بود. وی در دوره دوم جشنواره پژواک با نام «دلیلی برای بودن» راهی مرحله نهایی جشنواره شده بود. این مستندساز در سومین جشنواره مستند پژواک، با دو اثر «شرم» در حوزه سلامت از بخش اصلی و اثر «خاص باشید» با موضوع شعار سال از بخش ویژه شرکت کرده که در هر دوی آنها نامزد شده است.

اهدای جوایز برگزیدگان این بخش‌ها در روز اختتامیه خواهد بود.

فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا و در توضیح اثر «شرم» گفت: این اثر روایتی از تجربه افراد در نقاط مختلف دنیاست که درگیر قضاوت دیگران یا تبلیغات رسانه‌ها شده اند و همین قضاوت‌ها حتی آن‌ها را تا مرز مرگ برده است. آنها درباره این تجربه در این اثر صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: پیش از ساخت این مستند علاوه بر تحقیقات اولیه و صحبت با افراد مختلف از روانشناسان هم مشورت گرفتم تا به روایت مناسب و مستندتری درباره تجربه شرم از بدن برسم.

فیروزی بیان کرد: برنامه دیگرم یعنی برنامه «خاص باشید» نامزد شده که از سال ۹۴ طراحی و تهیه آن را در رادیو ایران برعهده دارم. این اثر روایت تولد، توسعه کسب و کارها، تلاش و همت کارآفرین خلاق و خوشنام ایرانی است. برنامه «خاص باشید» با گزارشگری همکار نوید دانشور گزارشگر با سابقه رادیو، ماجرای عباس شیخی است که زندگی او از قهرمانی در تکواندو تا تولید ملزومات و وسایل تکواندو با کیفیت مناسب و قیمت بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی روایت می‌شود. او بعد از دوری از دوره قهرمانی به تولید محصولاتی روی آورد که تا پیش از این در ایران تولید نمی‌شد و این روز‌ها علاوه بر تامین نیاز داخل، به خارج از کشور هم صادر می‌شود.

در واقع هدف و ماموریت اصلی برنامه «خاص باشید» معرفی افرادی است که با وجود همه سختی‌ها و فرازو نشیب ها، در مسیر تولید و اشتغال زایی گام برمی دارند و تلاش می‌کنند در حوزه کاری خود طرحی نو راه‌اندازی کنند و در حد توان خاص باشند.

این مستندساز گفت: خدا را شاکرم که هر دو برنامه، مورد توجه اساتید و داوران قرار گرفته و فارغ از هر نتیجه ای، تشکر می‌کنم از همه اساتیدی که در این سال ها، برنامه سازی را از آن‌ها آموخته ام و همچنان از راهنمایی هایشان بهره می‌برم. قطعا فرایند برنامه سازی در حوزه‌های مختلف همواره نیازمند یادگیری بیشتر و به روز شدن است. همیشه خودم را در این مسیر شاگرد می‌دانم.

این مستندساز جوان رادیو ادامه داد: درباره برگزاری جشنواره مستند پژواک باید به این موضوع تاکید کنم این جشنواره فرصت مناسب برای یافتن سوژه‌های تازه، روایت تجربه‌های کمتر شنیده شده و خلق آثاری ماندگار است که سال‌های اخیر منجر به برگزاری کلاس‌های آموزشی موثر، تولید مستند‌هایی شنیدنی‌تر و انگیزه‌ای برای برنامه سازان شده است. فکر می‌کنم آنچه مستند‌ها را از هم متمایز می‌کند، نگاه خلاقانه و زاویه دید متفاوت مستندساز است که اگر با تحقیق، مستندات قوی، تدوین هنرمندانه و حرفه‌ای همراه شود، اثری شایسته برای ارائه به مخاطبان خلق می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته