دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 12:44

کوهپایه‌زاده: حضور نعمتی در پاریس تا چند روز دیگر مشخص می شود/ حضور افراد دارای سهمیه در پارالمپیک و جهانی یک الزام است

کوهپایه‌زاده: حضور نعمتی در پاریس تا چند روز دیگر مشخص می شود  حضور افراد دارای سهمیه در پارالمپیک و جهانی یک الزام است
رییس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان گفت: کسی که می تواند سهمیه بگیرد، حضورشان در پارالمپیک و جهانی یک الزام است.
کد خبر : 911114

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلیل کوهپایه زاده رییس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان در نشست خبری اظهار کرد: سال 1403 به دلیل برگزاری المپیک و پارالمپیک بسیار مهم و خاص است. ما سکاندار فدراسیونی هستیم که پیش از ما عزیزانی همچون حاج محمود خسروی وفا و محمدشروین اسبقیان در آن زحمت کشیده اند و سکان را به ما سپرده اند. انعکاس اخبار رشته های این فدراسیون برای ورزشکاران و خانواده های آنها مهم است و مایه دلگرمی خواهد بود. سلامتی برای جانبازان و توان یابان و بعد از آن کسب مدال در حوزه قهرمانی از جمله اهداف اصلی ماست و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در سال جاری انتخابی های نهایی برای پارالمپیک پیش رو داریم. انتخابی از سال 2021 آغاز شده و  تا کنوت رشته های مختلفی از جمله پارادوومیدانی پاراوزنه پاراشنا پاراتیراندازی پاراتیروکمان والیبال نشسته در مسابقات مختلف حضور یافته و سهمیه گرفته اند و امیدواریم با توجه سیاستهای دستگاه ورزش اعزام حداکثری به پارالمپیک از میان سهمیه گرفته ها داشته باشیم چه انکه ورزش برای ورزشکاران این حوزه از افراد سالم و عادی اهمیت افزونتری دارد.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان با تاکید بر استفاده از اسپانسرها در این رشته بیان کرد: در ورزش ما و به خصوص حوزه ما نقش اسپانسرها و حامیان مالی پررنگ نبوده و ما نیاز  داریم که بیشتر استفاده کنیم. بحث خیرین را نیز داریم که بسیار جای قدردانی دارد. خیرین را در آموزش و پرورش و حوزه سلامت بسیار حضور پررنگی داشته اند اما در حوزه ورزش جای آنها خالیست و حضورشان کمرنگ است و جا دارد بیشتر از وجود آنها استفاده کنیم.

کوهپایه زاده درباره کمبود تجهیزات گفت: درباره تجهیزات مشکلات داریم. هر کجا که تجهیزات های تک وجود دارد، آسیب پذیری هم بالاست و رقابت هم بیشتر خواهد بود. در پاراتیراندازی بزودی تجهیزات بروزی را تهیه خواهیم کرد که ورزشکاران در ادامه از آن استفاده کنند و برای پارالمپیک تجهیز باشیم.

رئیس جانبازان و توان یابان در پاسخ به پرسشی درباره معضل دوپینگ و اینکه چه برنامه ای دارید تا اتفاقات هانگژو در پاریس تکرار نشود، تصریح کرد: دوپینگ یک موضوع چند متغیری است که پایه آن آموزش محسوب می شود و باید آگاهی ورزشکاران را بالا ببریم. برای اینکه به حواثل برسانیم آموزش را شروع کردیم در معاینات پیش از اعزام و کسب اطلاعات درباره داروها بسیار مهم است.  در هانگژو همین مشکل داشتیم که تجویز دارو با نسخه پزشک بود. آموزش فرد به فرد و رشته به رشته را گذاشته ایم و همچنین برای کادر فنی نیز آموزش را در نظر گرفته ایم. در بحث تنبیهات و جرایم هم برنامه داریم چون دوپینگ یک جنبه فردی و عمومی دارد و یک بخش حقوقی و جمعی که حیثیت یک کشور را نشانه نمی رود.  یکی از ابزارهای ما اخذ ضمانت نامه از ورزشکاران است که البته هنوز به جمعبندی نرسیده ایم. همچنین IPC هم در این زمینه برنامه های مفصلی دارد و هم برنامه ریزی کرده که ورزشکاران پیش از حضور در مسابقات در یک دوره کلاس آموزشی سرکت کنند که در حالا حاضر در والیبال نشسته اجباری شده و بدون سرتیفیکیت امکان حضور در مسابقات اصلی و بزرگ مثل پارا وجود ندارد تا بهانه بی اطلاعی از ورزشکار سلب شود. اقدامات پیشگیرانه و سلبی هم در نظر گرفته ایم.

کوهپایه زاده درباره پیش بینی اش درباره نتیجه کاروان پارالمپیکی ایران در پاریس گفت: اشراف کامل درباره همه تیم ها ندارم ولی درباره حوزه جانبازان و توان یابان که تا به امروز 45 سهمیه گرفتیم، امیدوارم که مدال های دوره قبل را تکرار کنیم.  در والیبال نشسته امیدواریم قهرمانی را تکرار کنیم. در پاراوزنه و پاراتیراندازی به مدالهای خوشرنگ امیدواریم.  ما تا به امروز در پارالمپیک رتبه تک رقمی در پارا نداشته ایم و امیدواریم که بتوانیم یک رقمی شده یا حداقل رتبه دوره قبلی را تکرار کنیم.

رئیس جانبازان و توان یابان درباره معضل مصدومیت ها و اقدامات صورت گرفته درباره  مهرزاد و رمضانی در والیبال نشسته بیان کرد: مصدومیت بخشی از ورزش حرفه ایست اما تمام تلاشمان برای بازتوانی نفرات مصدوم است و به کمک تیم پزشکی و فیزیوتراپ ها اقدامات پزشکی را آغاز کرده ایم..  جای نگرانی نیست. در پاراوزنه هم یکی دو مورد داریم که از منظر پزشکی پیگیر هستیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره حضور زهرا نعمتی در پارالمپیک پاریس گفت: زهرا نعمتی در چند گفتگو هم با ما و هم با پارالمپیک اعلام آمادگی نکرد اما امیدواریم برای چندین پارالمپیک بعدی داشته باشیم چون برای پاریس لیست بسته شده اگرچه عدم حضورش قطعی نیست و تا 20 روز دیگر قطعی می شود.  کسانی که با طلا عجین می شوند جامعه دیگر چیزی جز، طلا از آنها نمی خواهد و این فشار فزاینده ایست که باید از روی دوش ورزشکار برداشته شود.  کمیته پارالمپیک برای رجیستر زهرا نعمتی نلاش می کند اما ما در فدراسیون معتقدیم با توجه با شرایط ویژه وی، نعمتی باید در بهترین فرم خود در پارالمپیک حضور داشته باشد.

کوهپایه زاده درباره عدم موفقیت رشته های تیمی بیان کرد: در بسکتبال با ویلچر به استرالیا با اختلاف 2 گل باختیم اما به نظرم در مسابقات انتخابی در اوج نبودیم. ما بیشترین لژیونر را در بسکتبال با ویلچر را داریم اما به اعتقاد من کسی نتیجه و سهمیه را نباید به دقیقه 90 موکول کنیم چرا که استرس روی عملکرد تیم تاثیر می‌گذارد. در والیبال نشسته زنان هم همین شرایط را داشتیم.

او در پاسخ به این سئوال که عدم اعزام ورزشکارانی که سهمیه گرفته اند، سرخوردگی بوجود می آورد، عنوان کرد: نظر شخصی من این است که ورزش برای جانباز و توان یاب اصل است و اهمیت دارد. بنابراین کسی که می تواند سهمیه بگیرد، حضورشان در پارالمپیک و جهانی یک الزام است چرا که امید را در بین این جامعه تقویت می کند. نگاه کیفی گرایی اما وجود دارد که مورد اشاره رهبری هم بوده و این نگاه وجود دارد که ورزشکاری که در مسابقات درشت و سنگین مثل پارالمپیک شانسی ندارد به عنوان توریست به مسابقات اعزام نکنیم اما نگاه شخصی من این است که سهمیه داران باید اعزام بشوند.  چرا کسی که هشتم می شود باید تجربه کسب کند تا پله پله پیشرفت کرده و روزی به موفقیت برسد. موفقیت یک شبه حاصل نمی شود.  اگر جوانی سهمیه بگیرد باید اعزام شود تا پیشرفت کند و این هزینه نیست بلکه سرمایه گذاریست. در بحث اعزام معتقدم باید بازنگری شود و معتقدم بابد اعزام حداکثری در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: گفته می شود که قریب به 9 میلیون درگیر مشکل معلولیت و ناتوانی هستند و اگر این را در 3 که حداقل خانواده است، ضرب کنیم که جامعه 30 میلیونی به بالا را دربر میگیرد که عدد بسیار بزرگی است و باید حتمن این بخش از جامعه را ببینیم و برنامه داشته باشیم.
کوهپایه زاده درباره مباحث و مشکلات مالی در فدراسیون جانبازان و توان یابان بیان کرد: تقدیر از ورزشکاران بسیار به موقع و سریع بود و به تعویق نیفتاد. متاسفانه بودجه مناسب برای سال پارالمپیک پیش بینی نشده البته بودجه وزارت ورزش افزایش داشته که امیدوارم تخصیص هم پیدا کند تا جبران شود. بحث مهم دیگر اسپانسرها و حامیان است. اگر نتوانیم حامی مالی را خوب انعکاس دهیم، اسپانسر هم راغب به سرمایه گذاری نخواهد بود. باید حتمن کمک اسپانسرها و خیرین را تقویت کنیم.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان درباره فوتبال 7 نفره تصریح کرد: فوتبال 7 نفره فعلن رشته پارالمپیکی نیست اما بدون اغراق جزو 2 تیم برتر دنیا هستیم و در قهرمانی آسیا و اقیانوسیه اثبات شد وآبان ماه جهانی اسپانیا را داریم و امیدواریم روی یکی از سکوها قرار بگیریم. رشته ایست که مورد توجه مردم هم هست و ما هم کوشش می کنیم که این تیم در شرایط خوبی داشته باشد و نتیجه بگیرد.

وی همچنین درباره پشتوانه سازی برای ستاره ها و ایجاد زیرساخت ها و امکانات برای ورزشکاران اظهار داشت: یک قانون حمایت از ورزش، جانبازان و معلولین توسط رییس جمهور تصویب شد اما ما نتوانستیم از این قانون بدرستی استفاده کنیم. این قانون همه ارگانها اعم از دولتی و خصوصی مکلف می کند امکانات و زیرساخت در اختیار این حوزه قرار بدهند اما تا به امروز کمتر اجرایی شده. امکانات ما در همه رشته ها از والیبال نشسته گرفته تا پاراتیراندازی و پاراتیروکمان با مشکلات روبرو هستیم. اگر بتوانیم از امکانات نهادهای عمومی مثل شهرداری، بهزیستی، بنیادشهید و... استفاده کنیم شرایط بسیار بهتری خواهیم داشت. سرانه ورزش ما پایین است اما استفاده مطلوبی هم از سرانه موجود نمی شود.  در شورای انقلاب فرهنگی مصوبات انجام شده و پیگیر هستیم که بتوانیم از همه بضاعت خود به ویژه سازمانهای مردمی، همسو و دولتی استفاده کنیم.

وی افزود: این مملکت باید به همچین مجموعه هایی افتخار کند که با این سطح از امکانات به چنین افتخاراتی دست یافته است. برای رسیدن به قله های بیشتر باید دورنما و برنامه ریزی داشته باشیم. نگاه امایشی باید داشته باشیم و نگاه برابری را با نگاه عادلانه تغییر دهیم. جایی که پتانسیل بیشتری دارد، باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود. باید ورزشگاها و زیرساختهای متناظر با نیاز هر استان را داشته باشیم و ایجاد کنیم.


کوهپایه زاده همچنین با اشاره به نقش مهم مجلس گفت: بخشی از تاکید ما مطالبه گری از مجلس جدید باید باشد که نمایندگان سفیر ورزش به ویژه در حوزه جانبازان و توان یابان باشند و مشکلات ورزش را در استانها مرتفع کنند.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان یابان درباره انتصابات در این فدراسیون تاکید کرد: انتصابات و انتخابات در مجموعه ما با یک شورای راهبردی انجام می شود افراد پیشنهاد می شوند و حتی فراخوان می دهیم برای برخی از پستها که اگر کسی می تواند و آمادگی دارد، به ما معرفی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته