دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 13:32

توسعه روابط اقتصادی با هند با قرارداد تجهیز پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار

توسعه روابط اقتصادی با هند با قرارداد تجهیز پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار
وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند گفت: ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی است و توسعه بندر چابهار با دسترسی به راه‌های ریلی و جاده‌ای، می‌تواند به هندوستان در دسترسی به بازار افغانستان، آسیای مرکزی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و حتی روسیه کمک کند.
کد خبر : 911054

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند، امروز (دوشنبه ۲۴ اردیبهشت) امضا شد.

مهرداد بذرپاش در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند افزود: توسعه ترانزیت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و دولت ایران است.

وی با اشاره به توافق امروز، بیان داشت: ما از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و این کشور را یکی از اقتصاد‌های بزرگ جهان می‌دانیم.

بذرپاش تصریح کرد: این قرارداد شروعی برای توسعه روابط تجاری بین ایران و هند خواهد بود.

قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار

قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، امروز منعقد شد.

امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می‌شود.

 توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران و هند

بر اساس این گزارش، از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده، می‌توان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بین‌المللی حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند و آسیا مرکزی اشاره کرد.

تقویت و تسهیل همکاری‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تکمیل زیربنا‌های منطقه‌ای حمل و نقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.

برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش‌بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از ترمینال‌های کالا‌های عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد.

۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندرچابهار 

همچنین طرف هندی به منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان ۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل و نقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.

بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بار‌های ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته