دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 11:06

مبنای اعلام میزان دسترسی دارویی از منظر سازمان غذا و دارو

مبنای اعلام میزان دسترسی دارویی  از منظر سازمان غذا و دارو
رئیس اداره پایش زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو درمورد مواردی که تحت عنوان عدم دسترسی قلمداد می‌شود، توضیح داد
کد خبر : 911042

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین متولی درخصوص میزان دسترسی بیماران به انواع داروها، اظهار کرد: به طور کلی دسترسی به دارو سطوح مختلفی دارد و ممکن است بیماران عزیز درمورد این موضوع اطلاعات کافی نداشته باشند.

وی افزود: داروی IVIG یک داروی بیمارستانی بوده و تنها باید در بیمارستان مصرف شود، بنابراین به‌منظور مدیریت مناسب‌تر، وجود این داروی حیاتی و گران قیمت در داروخانه‌های شهری توجیهی ندارد.


رئیس اداره پایش زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به دلایل دسترسی دشوار به برخی از داروها در برخی داروخانه‌ها، تصریح کرد: ممکن است یک داروخانه به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی با شرکت های توزیع کننده 300 قلم دارو را درخواست نکرده باشد و یا ممکن است یک داروی ساده به دلیل مشکلات نقدینگی در شرکت های پخش دارویی بزرگ نیز موجود نباشد و یا در اختیار پخش های کوچک که تعداد ویزیتور محدود و پوشش محدود دارند موجود باشد.

وی افزود: برخی از اقلامی که تحت عنوان عدم دسترسی دارو مطرح می‌شود اصلا در گروه‌ داروها نبوده و صرفا فرآورده مکمل از نوع یک برند خاص باشد.

 متولی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که برخی دیگر از مواردی که از آن به عنوان عدم دسترسی یا دسترسی دشوار یاد می‌شود این هست که آیا این دارو اصلا در فهرست رسمی کشور موجود هست؟ به طور مثال پزشکی از کمبود داروی باسیلیکسیمب خبر میدهد که اصلا دارو در فهرست داروی کشور نیست و با تجویر آن، بیمار برای پیداکردن دارویی که اصلا وارداتی ندارد و در فهرست رسمی نیست دچار سردرگمی می‌شود.
به گفته وی برخی بیماران نیز دنبال دارو با برند خاصی هستند که به دلیل سیاست های حمایت از تولید داخل واردات دارو های دارای مشابه تولید داخل، محدود و یا ممنوع می باشد.

رئیس اداره پایش زنجیره تامین داروی سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از داروها نیز قابلیت جایگزینی با داروی مشابه دارند.

وی با بیان اینکه اساسا عدم دسترسی و دسترسی دشوار دارو همواره همه جای دنیا جود دارد، افزود: مسئله مهم این است که چه دارویی با چه سطح اهمیتی برای چه مدتی دیر تامین شود؛ به طور کلی تعریف ما از دیر تامینی ژنریک دارو با موجودی زیر یک ماه در سطح پخش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته