دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1403 - 00:02
تقویم علم؛

۲۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

۲۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
در این تقویم وقایع و رویدادهای مهم تاریخی مرتبط با علم و فناوری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 910959

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تاریخ علم مملو از رویدادهای مهمی است که نوآوری‌ها، کشف‌ها و حتی زادروزها و درگذشت‌های دانشمندان و مخترعان تاثیرگذار جهان را در برمی‌گیرد. در این تقویم علم، وقایع مهم مصادف با امروز ۲۴ اردیبهشت برابر ۱۳  می را ورق می‌زنیم.

***

مارگریت پِری

۱۳ می ۱۹۷۵ میلادی برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ خورشیدی، مارگریت کاترین پری شیمی‌دان فرانسوی کاشف  فرانسیوم، عنصر 87، درگذشت. پری فرانسیوم را ۷ ژانویه ۱۹۳۹ به‌عنوان آخرین عنصر طبیعی کشف‌شده شناسایی کرد مارگریت پری در اکتبر ۱۹۲۹ به‌عنوان دستیار ماری کوری به موسسه رادیوم پاریس پیوست. پری سال‌ها روی اکتینیم کار کرد که پیش‌بینی می‌شد عنصر جدید را با واپاشی آلفا تولید کند. سرانجام، او توانست در ۷ ژانویه ۱۹۳۹ اولین مطلب را درباره فرانسیم در دفترچه یادداشت آزمایشگاهی خود بنویسد و نیمه‌عمر آن را حدود ۲۰ دقیقه تعیین کند. مندلیف در جدول تناوبی خود کشف این عنصر را پیش‌بینی کرده و به‌طور موقت آن را اِکا- سزیُم نامیده بود. پری به آن عنصر نام «فرانسیم» داد. او ابتدا از نماد Fa استفاده کرد، اما آن را به Fr تغییر داد. از سال ۱۹۴۹، او رئیس یک گروه جدید شیمی هسته‌ای در دانشگاه استراسبورگ بود. سال ۱۹۶۲، او اولین زن عضو آکادمی علوم فرانسه شد اما به‌دلیل ابتلا به سرطان ناشی از تشعشعات به ناچار خودش را بازنشسته کرد.

۲۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

اینگه لیمان

۱۳ می ۱۸۸۸ میلادی برابر ۲۴ اردیبهشت ۱۲۶۷ خورشیدی، اینگه لیمان، نخستین زن ژئوفیزیکدان واقعی در جهان به‌دنیا آمد. این زلزله‌شناس و ژئوفیزیکدان دانمارکی در مقاله‌ای که سال ۱۹۳۶ منتشر کرد ناپیوستگی لیمان را در ساختار لرزه‌ای زمین‌ شناسایی کرد که مرز ناشناخته‌ای را در هسته داخلی جامد زمین مشخص می‌کند. این مقاله باعنوان ساده "P" (مخفف پرایم)، بر‌اساس تفسیر‌های او از بررسی موج ضربه‌ای ناشی‌از زلزله‌ای بزرگ در نزدیکی نیوزلند در سال ۱۹۲۹ است که درواقع، نشان می‌دهد موج ضربه‌ای حاصل از این زلزله در سراسر جهان ثبت شده است. او با مطالعه دامنه و زمان سفر امواج لرزه‌ای در گوشته بالایی تحقیقاتش را دنبال کرد.

۲۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

چاقوی غذاخوری

۱۳ می ۱۶۳۷ میلادی برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۰۱۶ خورشیدی، کاردینال ریشلیو، چاقوی رومیزی یا کارد غذاخوردی را در فرانسه ابداع کرد و ساخت. تا آن‌زمان از خنجر برای بریدن گوشت و همچنین برای تمیزکردن دندان استفاده می‌شد. ریشلیو نوک همه چاقوها را گرد کرد تا روی میز غذایش استفاده شود و موقع تمیزکردن دندان، دهانش بریده نشود. درواقع، در قرن هفدهم بود که میزبانان در میان نخبگان و اعیان شروع به چیدن کارد و چنگال روی میز کردند، هرچند طی ضیافتی ایتالیایی در سال ۱۵۳۶ برای چارلز پنجم، امپراتور مقدس رم، ثبت شده است که برای هر مهمان چاقو، قاشق و چنگال چیده شده بود.

۲۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

سایروس هال مک‌کورمیک

 ۱۳ می ۱۸۸۴ میلادی برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۲۶۳ خورشیدی، سایروس هال مک‌کورمیک، مخترع آمریکایی اولین ماشین درو کاربردی و تجاری موفق درگذشت. پدرش بین سال‌های ۱۸۰۹ تا ۱۸۱۶ برای طراحی یک ماشین درو تلاش‌های ناموفقی کرده بود. مک‌کورمیک کار پدرش را دنبال کرد و تا سال ۱۸۳۱، توانست یک ماشین دروی عملی را در معرض نمایش عمومی بگذارد.  او در سال ۱۸۳۴ طرح خودش را به ثبت رساند و برای دفاع از حق امتیاز خودش در برابر یک رقیب، در سال ۱۸۴۳، رقابت گسترده‌ای بین محصول او و محصول رقیبش برگزار شد که طی آن، ماشین مک‌کورمیک بهتر ارزیابی شد. او در آن سال ۲۹ دستگاه درو و سال بعد از آن، ۵۰ دستگاه فروخت، و تا سال ۱۸۴۸ با کارخانه‌ای در شیکاگو در ایلینویز توانست ۵۰۰ دستگاه تولید کند. با مونتاژ خط تولید، ظرف چند سال، محصول مک‌کورمیک بر بازار تسلط یافت.

۲۴ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته