دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش کارایی نمایشگر تلویزیون و رایانه با فناوری جدید

پژوهشگران با انجام تحقیقات میان‌رشته‌ای به دستاوردی رسیده‌اند که می‌تواند کارایی تلویزیون، نمایشگر رایانه و سیستم‌های روشنایی را افزایش دهد.
کد خبر : 910859

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سایتکدیلی، محققان مرکز نیمه‌هادی‌های آلی در دانشکده فیزیک و نجوم و دانشکده شیمی دانشگاه سنت اندروز، رویکرد جدیدی را برای طراحی مواد کارآمد تابنده نور ارائه کرده‌اند.

مواد تابنده نور در دیودهای آلی ساطع کننده نور(OLED) استفاده می شوند که اکنون در اکثر نمایشگرهای تلفن همراه و ساعت های هوشمند و برخی تلویزیون ها و نورپردازی خودرو کاربرد دارند.

جدیدترین نسل از مواد بازتابنده در حال توسعه، OLEDهایی را تولید می کنند که در روشنایی کم، کارایی بالایی دارند، اما با افزایش روشنایی مانند سطح مورد نیاز برای کاربردهای نورپردازی و فضای باز، بازدهی شان کاهش می یابد. این مشکل «افت کارایی» خوانده می شود.

محققان ترکیبی از ویژگی‌های مواد مورد نیاز برای غلبه بر این مشکل را شناسایی کرده اند. دستورالعمل هایی که توسط این پژوهشگران تهیه شده، به محققان OLED کمک می کند موادی بسازند که بازدهی بالا را در روشنایی بالا حفظ کرده و از جدیدترین مواد برای کاربرد در نمایشگرها، نورپردازی و پزشکی استفاده کنند.

«الی زایسمن کولمن» «Eli Zysman-Colman» یکی از مجریان این طرح توضیح داد: این یافته ها شناخت مطلوب تری را در مورد ارتباط بین خواص مواد ساطع کننده نور و عملکرد OLED ارائه می دهند.

ساموئل می گوید: رویکرد جدید ما برای این مشکل به توسعه OLED های روشن، کارآمد و رنگارنگ که انرژی کمتری مصرف می کنند کمک می کند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature  منتشر شده است.

انتهای پیام/