دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طوفان خورشیدی ماهواره‌های استارلینک را دچار اختلال کرد

طوفان خورشیدی ماهواره‌های استارلینک را دچار اختلال کرد
استارلینک بخش ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس به دلیل بزرگ‌ترین طوفان مغناطیسی ناشی از فعالیت خورشیدی در دو دهه گذشته، با اختلال مواجهه شده است.
کد خبر : 910810

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویتزر، استارلینک، بازوی ماهواره‌ای اسپیس ایکس ایلان ماسک، در مورد یک سرویس تخریب شده هشدار داد؛ زیرا زمین تحت تاثیر بزرگترین طوفان مغناطیسی ناشی از فعالیت خورشیدی در دو دهه اخیر قرار گرفته است.

طوفان‌های ژئومغناطیسی به عنوان اختلال عمده مغناطیس کره زمین، زمانی رخ می‌دهد که تبادل بسیار کارآمد انرژی از باد خورشیدی به محیط فضایی اطراف زمین رخ می‌دهد. به طور معمول، این طوفان‌ها از تغییرات باد خورشیدی ناشی می‌شوند که جریان‌ها، پلاسما‌ها و میدان‌های مغناطیس کره زمین را تغییر می‌دهند.

استارلینک مالک حدود ۶۰ درصد از حدود ۷۵۰۰ ماهواره‌ای است که به دور زمین می‌چرخند و یکی از بازیگران اصلی اینترنت ماهواره‌ای است.

ماسک قبلاً با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که ماهواره‌های استارلینک به دلیل طوفان ژئومغناطیسی تحت فشار زیادی قرار داشتند، اما تا کنون مقاومت کرده‌اند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده گفته است که این طوفان بزرگترین طوفان از اکتبر ۲۰۰۳ است و احتمالاً تا آخر هفته ادامه خواهد داشت و خطراتی را برای سیستم‌های ناوبری، شبکه‌های برق و ناوبری ماهواره‌ای و سایر خدمات ایجاد می‌کند.

هزاران ماهواره استارلینک در مدار پایین زمین از پیوند‌های لیزری بین ماهواره‌ای برای انتقال داده‌ها بین یکدیگر در فضا با سرعت نور استفاده می‌کنند و به شبکه اجازه می‌دهد پوشش اینترنتی در سراسر جهان ارائه دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته